به گزارش حوزه راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛سید مهدی یدی همدانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره بررسی پیشنهاد تعیین محدودیت سرعت برای وسایل نقلیه سنگین گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا به ویژه اروپا برای وسایل نقلیه سنگین شامل اتوبوسها و کامیونها، سیستم محدودیت سرعت نصب میشود تا رانندگان نتوانند بیش از میزان سرعت تعریف شده رانندگی کنند.
مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک وزارت کشور با بیان اینکه سیستم تعیین محدودیت سرعت در اغلب کشورهای اروپایی هم برای خودروهای دارای سیستم کامپیوتری و هم برای خودروهای دارای سیستم مکانیکی قابل نصب است، افزود: در اکثر کشورهای اروپایی به ویژه انگلستان کامیونها و اتوبوسها اجازه حرکت با سرعت بیش از ۱۰۰ کیلومتر در ساعت را ندارند. ضمن اینکه این میزان در برخی دیگر از کشورها ۹۰ کیلومتر در ساعت در نظر گرفته شده است.
نماینده وزارت کشور در کمیسیون ایمنی راهها گفت: نتیجه عدم تعیین محدودیت سرعت این است روز به روز مجبور هستیم ضوابط خود را درباره موانع طولی در میانه جادههای کشور را تغییر دهیم.
در حال حاضر یک سرمایه گذاری بسیار زیاد برای جمع آوری گاردریل میان جاده ها و نصب جدا کنندههای میانی در قالب نیوجرسی در حال انجام است تا کامیون ها و اتوبوسهایی که به این موانع برخورد میکنند به باند مخالف عبور نکنند؛ در صورتی که اگر سیستم تعیین محدودیت سرعت بر روی وسایل سنگین نصب شود در سوانح امکان عبور اتوبوسها و کامیونها از این موانع وجود ندارد به همین دلیل در اغلب کشورهای برای جلوگیری از سوانح رانندگی سرعت این وسایل نقلیه را محدود میکنند.
انتهای پیام/
وی ادامه داد: از همین رو پیشنهاد نصب سیستم تعیین محدودیت برای وسایل نقلیه سنگین در کمیسیون ایمنی راه ها مطرح شد و به دستور وزیر راه و شهرسازی که ریاست این کمیسیون را بر عهده دارد قرار شد این پیشنهاد در کارگروهی بررسی و سپس درباره آن تصمیم گیری شود.