به گزارش
حوزه راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در بخشی از این نشست بر برنامهریزی برای دور دوم سفرهای تابستانی تاکید شد تا دستگاههای مربوط به ویژه صدا و سیما همکاری و اطلاعرسانیهای لازم را در این خصوص انجام دهند.
همچنین لزوم نظارت بیشتر بر ناوگان حملونقل عمومی اعم از معاینه فنی، صدور صورت وضعیت آنلاین و آموزش رانندگان مورد تأکید قرار گرفت.
عباس آخوندی در پایان این جلسه با جمعبندی موضوعهای مطرح شده در نشست به موضوع تجدیدنظر در زمانبندی معاینه فنی حملونقل عمومی که یکی از موضوعات مطرح شده در جلسه کمیسیون ایمنی راهها بود، اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بر اساس مصوبه دولت انواع خودروهای شخصی و عمومی صفر کیلومتر تا 5 سال نخست از دریافت معاینه فنی معاف هستند که این میزان باید برای وسایل نقلیه عمومی تجدید نظر شود تا قواعد مکمل برای این مصوبه تدوین شود.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کارگروه ناوگان کمیسیون ایمنی راهها موضوع تجدیدنظر در زمانبندی معاینه فنی انواع خودروهای حملونقل عمومی را بررسی میکند و پیشنهادهای خود را در جلسه آینده کمیسیون ارائه میدهد، گفت: به عنوان مثال میتوانیم دریافت معاینه فنی برای وسایل نقلیه سنگین را از 5 سال به 2 سال کاهش دهیم ضمن آنکه بعد از اتمام این مدت فواصل زمانی کوتاه 4 تا 6 ماهه برای دریافت معاینه فنی مجدد میتوان در نظر گرفت که البته همه این موارد با در نظر گرفتن عوامل زمانبندی و همچنین کیلومتر باید بررسی و پیشنهادهای مربوطه در جلسه بعدی کمیسیون ارائه شود.
آخوندی ادامه داد: این مقررات نه تنها برای وسایل نقلیه سنگین بلکه میتواند شامل سایر ناوگان حملونقل عمومی مانند سرویس ادارات، مدارس و حتی سرویس جابهجایی نیروهای نظامی شود.
**لزوم یکپارچگی اطلاعات معاینه فنی بین وزارت راه و پلیس راهور
یکپارچگی دادههای سیستمهای معاینه فنی بین وزارت راه و شهرسازی و پلیس راهنمایی و رانندگی یکی دیگر از موضوعهای مطرح شده در کمیسیون ایمنی راهها بود که در این خصوص وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر برخط شدن اطلاعات برای دسترسی هر دو دستگاه گفت: این موضوع نیز در 2 ماه آینده مورد بررسی قرار گیرد و در جلسات آینده کمیسیون گزارش کاملی از آن ارائه شود.
آخوندی در ادامه جلسه درباره ضرورت آموزش حرفهای به رانندگان حملونقل عمومی گفت: این بحث بسیار مهمی است؛ در بخش آموزش حرفهای حوزههای مختلف حملونقل در حال حاضر کاملترین دوره آموزشی را در حرفه خلبانی کشور داریم که یک خلبان تنها به صرف داشتن گواهینامه نمیتواند فعالیت کند بلکه باید دوره انواع آموزشهای ایمنی، اجتماعی و غیره را طی کند. این سیستم در ناوگان حملونقل عمومی نیز باید مدنظر باشد.
**تهیه گزارشی برای شیوه آموزش به رانندگان حملونقل عمومی
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور در جهت آموزش حرفهای به رانندگان ناوگان حملونقل عمومی مسافر و بار طی سه ماه آینده گزارشی را تهیه کند که قطعاً این دورههای آموزشی نباید به یک یا دو روز ختم شود بلکه باید انواع آموزشهای رانندگی، مقررات، حقوقی و غیره به رانندگان داده شود تا یک برنامه بنیادی در بحث تغییر رفتار رانندگان تهیه کنیم.
وی یادآور شد: البته در این آموزشها میتواند برحسب نوع ناوگان حملونقل عمومی باشد و رانندگان در دورههای مربوط به خود شرکت کنند تا هر راننده به طور تخصصی با ناوگان مربوطه آشنایی داشته باشد همان طور که در حملونقل هوایی یک خلبان آموزش متناسب با نوع هواپیمای خاص را میبیند.
در ادامه این جلسه موضوع بازرسی اتوبوسها و ناوگان حملونقل عمومی مطرح شد و وزیر راه و شهرسازی در این خصوص گفت: در این باره گزارشی از طرف کمیسیون ایمنی راهها آماده شود تا این موضوع را از طریق وزیر کشور و رییس سازمان برنامه و بودجه پیگیری کنم تا از محل مواد 10 و 12 قانون پیگیری از بحران برای این بخش تأمین سرمایه کنیم. این بخش نیازمند حدود 800 میلیون تومان اعتبار است.
**بررسی پیشنهاد تعیین محدودیت سرعت برای حملونقل عمومی برون شهری
وزیر راه و شهرسازی درباره پیشنهادی از سوی نماینده وزارت کشور مبنی بر تعیین محدودیت سرعت برای ناوگان حملونقل عمومی تا سقف 100 یا 105 کیلومتر بر ساعت برای تردد برونشهری گفت: برای این بخش کارگروه ناوگان کمیسیون نیز گزارشی را تهیه کند و در آن ضمن بررسی وضعیت محدودیت سرعت در سایر کشورها آثار آن نیز مورد بررسی قرار گیرد.
آخوندی افزود: گزارش کارگروه یادشده درباره تعیین محدودیت سرعت برای ناوگان حملونقل برونشهری متناسب با وضعیت جغرافیایی کشور تهیه شود تا در جلسات بعدی کمیسیون ایمنی راهها مورد بحث و تصمیمگیری قرار گیرد.
وی درباره رعایت ماده 22 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی که قانون آن در سال 89 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، گفت: این موضوع نباید به منزله افزایش قیمت تلقی شود و در این خصوص کمیسیون ایمنی راهها با همکاری پلیس، وزارت دادگستری و سازمان راهداری و حملونقل جادهای گزارشی را تهیه کند تا این گزارش به رئیس جمهور یا معاون اول دولت ارائه شود البته این گزارش باید با استدلالهای ایمنی باشد.
**دستوالعمل ضمانت اجرایی مصوبات کمیسیون ایمنی راهها تهیه میشود
وزیر راه و شهرسازی درباره ضمانت اجرایی مصوبات کمیسیون ایمنی راهها گفت: دبیرخانه کمیسیون برای ضمانت اجرایی مصوبات به منظور پایش آنها دستورالعملی تهیه کند تا مصوبات ضمانت اجرایی داشته باشد.
انتهای پیام/