سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تصادفات عامل نیمی از آسیب‌های ارتوپدی در کودکان است

تحقیقات اخیر نشان دهنده این موضوع است که در بسیاری از مناطق کشور، حدود نیمی از آسیب های ارتوپدی در کودکان ناشی از تصادفات است و اغلب این آسیب‌ها به ترتیب در ناحیه پاها و دست‌ها مشاهده می‌شود.

امیر‌رضا حقانی جراح و فوق تخصص ارتوپدی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران افزود: آسیب‌های مربوطه به ناحیه مچ دست، مچ پا، ران، زانو، لگن، کمر، ستون مهره‌ها، بازو، ساعد و شانه اصلی‌ترین آسیب‌های ارتوپدی هستند که در حدود 80 تا 90 درصد آسیب‌ها به ویژه در تصادفات، ضربات مستقیم، آسیب‌های شغلی و ورزشی مربوطه به این آسیب‌ها است.

وی با بیان اینکه در اغلب موارد آسیب مچ دست شایعترین نوع آسیب ارتوپدی است، تصریح کرد: آسیب‌های دست جزء شایعترین آسیب‌های بدن هستند و حدود یک سوم تروماها آسیب‌های اسکلتی و عضلانی را تشکیل می‌دهند و می‌توانند موجب ناتوانی و محرومیت دایمی از فعالیت مناسب و کار شوند.

حقانی با اشاره به اینکه تصادف از دلایل اصلی آسیب و شکستگی استخوان ناحیه پاها و دست‌ها است، تأکید کرد: تحقیقات اخیر نشان می دهند که در بسیاری از مناطق کشور، حدود نیمی از آسیب‌های ارتوپدی در کودکان ناشی از تصادفات است و اغلب این آسیب‌ها به ترتیب در ناحیه پاها و دست‌ها مشاهده می‌شود.

وی افزود: کودکان در معرض آسیب‌های شدیدی در اثر تصادفات درون شهری و برون‌ شهری هستند که یکی از علل آن، عدم اطلاع‌ رسانی و آموزش کودکان و بزرگسالان در خصوص مقررات راهنمایی و رانندگی است.

حقانی با بیان اینکه کشور‌ها و جوامع تصادفات یکی از مهمترین دلایل شکستگی‌های استخوانی است، یاد‌‌آور شد: این نوع آسیب‌ها هم از جنبه مالی و هم از جنبه سلامتی انسان بسیار مهم و هزینه‌بر هستند و در برخی از کشورها تصادفات جزء یکی از دو یا سه عامل اصلی مرگ‌و‌میر و ناتوانی به حساب می‌‌آید.

وی خاطر‌نشان کرد: در ایران سالانه حدود 18 تا 20 هزار نفر جان خود را بر اثر تصادفات از دست می دهند و چندین برابر این آمار نیز مجروح می‌شوند و درصد بالایی از افراد مجروح، دچار ناتوانی‌های شدید و دائم شده و زندگی آنها به نوعی مختل می‌شود.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.