سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تغذیه نادرست عامل افزایش 50 درصدی بیماری‌های قلبی و عروقی

بررسی‌های مربوط به سالهای اخیر نشان می‌دهند که تغذیه نادرست عامل افزایش 50 درصدی بیماری‌های قلبی و عروقی بوده و متاسفانه این بیماری‌ها روز به روز نیز در حال شیوع هستند.

داوود رضایی‌منش دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خببرنگاران جوان ، گفت: در سالهای اخیر با وجود کاهش نسبی موارد ابتلا به بسیاری از بیماری‌های عفونی، شاهد گسترش افزایش میزان ابتلا و مرگ و میر ناشی از بیماری‌های مزمن و غیرعفونی بوده‌ایم.

وی افزود: بیماری‌های مزمن بر خلاف بیماری‌های قلبی و عروقی یک علت شناخته شده ندارند و معمولا بیش از دو عامل در بروز این بیماری‌ها نقش دارند.

رضایی‌منش با بیان اینکه بیماری قلبی و عروقی مهمترین و شایعترین بیماری مزمن در سراسر جهان است، تصریح کرد: اغلب موارد مرگ و میر در نقاط مختلف جهان ناشی از بیماری‌های مزمن است و در بین بیماری‌های مزمن، بیماری‌های قلبی و عروقی شیوع و گستردگی بالاتری داشته و مرگ و میر بیشتری را موجب می‌شوند.

وی ادامه داد: تغذیه غیر اصولی، ورزش نکردن و نداشتن تحرک بدنی، بالارفتن چربی خون، ابتلا به مشکلات روحی و روانی و استعمال دخانیات به ویژه سیگار، از مهمترین دلایل ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است.

رضایی‌منش تاکید کرد: بررسی‌های مربوط به سالهای اخیر نشان می‌دهند که تغذیه نادرست عامل افزایش 50 درصدی بیماری‌های قلبی و عروقی بوده و متاسفانه این بیماری‌ها روز به روز در حال شیوع هستند.

وی با بیان اینکه مصرف چربی زیاد، مواد سرخ کردنی و غذاهای آماده از دلایل مهم مرتبط با ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است، یادآور شد: اگرچه تغذیه نادرست در اغلب موارد در سنین بالا موجب ابتلا به امراض قلبی و عروقی می‌شود، اما در بسیاری از موارد زمینه ابتلا به این بیماری‌ها مربوط به دوران جوانی و حتی کودکی بوده است.

رضایی‌منش خاطرنشان کرد: فردی که سیگار می‌کشد و پس از چند سال آنرا ترک می‌کند، اگرچه خطر ابتلا به بیماری‌هایی نظیر سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی را تا حد زیادی از خود دور می‌کند، اما اثرات سرطانی و ایجادکننده بیماری استعمال دخانیات ممکن است چند سال در بدن او باقی بماند.

وی گفت: برای پیشگیری از بیماری‌های مزمن به ویژه بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان، عادات و الگوهای زندگی باید از همان ابتدای جوانی و حتی دوران کودکی اصلاح شود تا اینکه در دوران میانسالی و سالمندی خطر این بیماری‌ها به کمترین میزان برسد. 



انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.