سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز؛

افزایش ظرفیت اکسیژن پذیری خاک در گرو استفاده از کود سبز

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: استفاده از کود سبز با بهبود ساختمان خاک و ایجاد تهویه مناسب می‌تواند تاثیر مثبتی بر زهکش خاک داشته باشد و با تاثیر مطلوب بر ساختمان خاک در افزایش ظرفیت اکسیژن پذیری آن تاثیرگذار است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران از تبریز؛ نادر زارع تالی  افزود: بالا رفتن هوموس باعث تشکیل خاک دانه‌ها می‌شود و لوله‌های مویین خاک بیشتر شده و تهویه و نفوذپذیری خاک را افزایش می دهند.

وی تصریح کرد: کود سبز از دو طریق بر میزان تلفات ناشی از آب شویی تاثیر می‌گذارد یکی از طریق انتقال آب از خاک به اتمسفر بر اثر تعرق و دیگری از طریق جذب عناصر غذایی از محلول خاک و جلوگیری از انتقال آن به زه آب‌ها در صورتی که محصول دارای سایه انداز گسترده باشد و سطح خاک را به طور کامل بپوشاند، تعرق مکانیزم اصلی اتلاف رطوبت خاک خواهد بود.

زارع تالی ادامه داد: اتلاف رطوبت خاک از راه تعرق موجب کاهش نفوذ آب به پایین‌ تَر از محدوده ریشه شده و در نتیجه میزان تلفات ناشی از آب شویی را کاهش می‌دهد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: کود سبز با در نظر گرفتن انبارداری ساده و قابلیت بسته بندی آسان عاملی برای افزایش تولید قلمداد می شود.

وی افزود: محدودیت‌هایی از قبیل تعداد کارگر مورد نیاز، آب و تهیه گیاه کودی برای تهیه کود سبز را نباید فراموش کرد.

زارع تالی تاکید کرد: یکی از مهم ترین فواید کود سبز بهبود خواص فیزیکی خاک است.

انتهای پیام/س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.