سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ریابکوف:

در چند روز آينده توافق هسته‌ای حاصل می‌شود/ بازگشت تحريم‌ها از طريق رأی‌گيری رخ خواهد داد

معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: مخالفت های برخی کشورهای جهان تأثیری بر روند مذاکره با ایران نخواهد داشت و بازگشت تحريم‌ها از طريق رأی‌گيری رخ خواهد داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه شب گذشته اعلام کرد بازرسی های کنونی آژانس بین المللی انرژی اتمی امکان می دهد غیر نظامی بودن برنامه هسته ای ایران تایید شود . 

به موجب این گزارش ریابکوف شب گذشته با بیان این مطلب به خبرنگاران گفت: حجم کنونی بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی این امکان را فراهم می آورد تا ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران منتفی شود. 

وی افزود :‌ تدابیری که در پروتکل الحاقی (‌ در توافقنامه ضمانت های آژانس ) تصریح شده است ، کاملا کافی است تا همه مسائل و شبهاتی که ممکن است هنوز در خصوص ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران باقی مانده باشند ، برطرف شوند . 

ریابکوف تاکید کرد :‌ «‌آژانس می تواند به دسترسی های لازم دست پیدا کند ولی باید اطلاعات خود را مبتنی بر آنچه قصد دارد بدان دسترسی پیدا کند ، گردآوری و مهیا کند. »‌

این دیپلمات روس گفت : «‌ اگر با توجه به حقایق قرار باشد پروتکل الحاقی به نحوی در ایران به مورد اجرا در بیاید ،‌ این بدان معناست که آژانس بدون هر گونه تصمیمات اضافی با تهران همکاری و پاسخ سئوالاتی را که دارد ،‌ در هماهنگی با ایران روشن خواهد کرد - انگیزه ها ترغیب می شود - در چارچوب تعهدات ایران - و درباره تاسیساتی که قرار است بازدید و بازرسی کند پاسخ های لازم را دریافت خواهد کرد.»‌

وی خاطر نشان کرد : «‌ مشکل از اینجا ریشه می گیرد که در واقع برخی از دوستان و همقطاران ما معلوم است که قصد دارند اهداف و مقاصد اصلی را مبهم و مخدوش سازند و از پروتکل اضافی به عنوان ابزاری برای قانونی کردن دسترسی به سایت ها و مسائل غیر مرتبط با فعالیت هسته ای ایران ،‌ به نحوی سوء‌ استفاده کنند. »‌

ریابکوف در ادامه افزود: در صورتی که اقدامات لازم برای کاهش نگرانی‌ها نتیجه ندهد، بازگشت تضمین‌شده تحریم‌ها در توافق ایران پیش‌بینی شده است.

وی گفت: در صورت بی‌نتیجه‌بودن سازوکارهای موجود در توافق و ارجاع موضوع به شورای امنیت، تحریم‌ها از طریق رای‌گیری اجباری در شورا بازگردانده خواهد شد.

این دیپلمات روسهمچنین تصریح کرد: قدرت‌های جهانی و تهران به توافقی که بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران را کنترل کند نزدیک شده‌اند و گفتگوهای طولانی میان طرفین در چند روز آینده با موفقیت خاتمه خواهد یافت.

وی گفت: «نمی‌توانم پیش‌بینی کنم حل این مساله چند ساعت طول می‌کشد. اما همه طرف‌ها معتقدند این موضوع در روزهای آینده حل‌وفصل می‌شود.» وی افزود متن توافق تا 91 درصد تکمیل شده است.

وی همچنین از یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خاطر دیدار از تهران تشکر کرد و گفت: این دیدار موجب شد وضوح بیشتری در مذاکرات حاصل شود.

ریابکوف گفت: انتقادات بیرونی هیچ تاثیری بر فرایند مذاکرات جاری میان ایران و شش قدرت جهانی نداشته است.

وی گفت: «انتقاداتی که از برخی پایتخت‌ها شنیده می‌شود و با توجه به برخی مسایل در حال افزایش نیز هست تاثیری بر مذاکره‌کنندگان ندارد و موجب ایجاد موضوعات جدید نخواهد شد.»

وی همچنین اعلام کرد «اگر موفقیت حاصل شود و ما مطمئنیم حاصل می‌شود، منتقدان مطمئن خواهند شد کنترل بسیار عمیقی بر عناصر اصلی برنامه هسته‌ای ایران اعمال خواهد شد اما این مساله بر مبنای همکاری صورت خواهد گرفت.»

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۶:۰۰ ۱۲ تير ۱۳۹۴
رای‌گیری اجباری یعنی چی؟؟منظورشون از این جمله چیه؟؟ینی همشون مجبورن ک ب تحریم ایران رای بدن؟؟این ک با بازگشت خودکار تحریمها فرقی نداره.یکی منو روشن کنه اگه اشتباه فهمیدم؟؟؟
ناشناس
۱۲:۰۳ ۱۲ تير ۱۳۹۴
توافق با عزت شرطه
محمود
۱۱:۲۵ ۱۲ تير ۱۳۹۴
خدا کنه توافق و تحریم ها برداشته بشه.