سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشوری:

قانون پیش‌فروش ساختمان‌ها رسمیت ندارد/ 95 درصد از ساختمان‌ها شناسنامه فنی واحد ندارند

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشوری از رسمیت نداشتن قانون پیش‌فروش ساختمان‌ها خبر داد و گفت: متأسفانه 95 درصد از ساختمان‌ها شناسنامه فنی واحد ندارند و این یکی از شروط اصلی قانون پیش فروش ساختمان است.

حسام عقبایی در گفتگو با خبرنگار حوزه راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه پیش فروش ساختمان‌ها جزو اقدامات مشاوران املاک به شمار می‌رود، گفت: پیش فروش مسکن در اختیار املاک بوده و واگذاری این اقدام به ثبت اسناد و املاک رسمیت ندارد.

وی در ادامه افزود: بزرگ‌ترین ایرادی که به این قانون وارد است این است که در حال حاضر اکثر واحدهای پیش فروش شده به خصوص در شهرستان‌ها فاقد سند است بنابراین ثبت آن در اداره ثبت اسناد و املاک امکان‌پذیر نمی‌باشد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور با اشاره به اینکه در قانون پیش فروش ساختمان‌ها وجود شناسنامه فنی واحد ضروری است، گفت: در حال حاضر شناسنامه فنی ملک توسط سازمان نظام مهندسی اجرایی نشده است بنابراین این موضوع یکی دیگر از ایرادات قانون پیش فروش ساختمان به شمار می‌رود.

عقبایی اظهار داشت: شناسنامه فنی واحد در سازمان نظام مهندسی شهرداری‌ها هنوز طراحی نشده است بنابراین ثبت آن در دفاتر ثبت اسناد و املاک امکان‌پذیر نیست.

وی یادآور شد: در حال حاضر بیش از 95 درصد از املاک فاقد شناسنامه فنی واحد هستند و تنها پنج درصد از آنها دارای این شناسنامه ملک هستند و شناسنامه واحد هنوز برای آنها طراحی نشده است.

عقبایی تصریح کرد: این قانون تنها باعث ایجاد مشکل برای متقاضیان می‌شود و ثبت آن در سازمان اسناد و املاک باعث افزایش گره مشکلات متقاضیان می‌شود.

رئیس اتحادیه املاک و اسناد توضیح داد: متأسفانه یکی از قوانین ساختمان‌های پیش فروش آن است که هر میزان پولی که از سوی خریدار واریز می‌شود به همان میزان متراژ واحد برای متقاضی ثبت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ما نباید قوانین را طوری تنظیم کنیم که باعث افزایش کلاهبرداری در میان متقاضیان شود.

عقبایی با اشاره به اینکه سازمان ثبت اسناد و املاک در جهت منافع شخصی خود اقدام کرده است گفت: این قانون باعث ایجاد مشکلات همانند مشکلات خودرو می‌شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۹:۱۴ ۱۲ تير ۱۳۹۴
کار قانوی مشاورین املاک دلالی است نه تنظیم قرارداد لطفا صنف خودرا تشویق به عدم اجرای قانون نکنید که قابل پیگرد کیفری است