سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد/

"مرد از خود گذشته 92 " ناخدای کشتی اصلاح‌طلبان برای مجلس دهم می‌شود؟

هدف عارف این است که مجلس دهم به عنوان مجلسی هماهنگ در جهت تقویت دولت یازدهم شکل گیرد، لذا در آینده باید دید آیا وی ناخدای کشتی اصلاح‌طلبان برای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌شود یا نه.

حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران؛ سمانه عیوضی- ماجرای انتخابات مجلس دهم برای اصلاح‌طلبان، این روزها با بحث بر سر سرلیست این جناح دنبال می‌شود.

در میان چهره‌هایی که برای حضور در انتخابات به تصمیم نهایی رسیده‌اند، می توان به محمدرضا عارف مرد "از خود گذشته" انتخابات 92 اشاره کرد که این روزها عزم خود را برای تصرف صندلی ریاست بهارستان جزم کرده است به گونه ای که مدتی است با قطعیت بیشتری از حضورش در انتخابات مجلس سخن می‌گوید.

البته در ماه‌های گذشته، اصلاح‌طلبان تلاش زیادی به خرج دادند تا علی‌اکبر ناطق نوری را وارد رقابتهای انتخاباتی کنند ولی به نظر می رسد اکنون حضور او در انتخابات مجلس دهم کاملا منتفی شده است، به همین دلیل و پس از اظهارنظر صریح ناطق در مورد عدم ورود به انتخابات به نظر می رسد چرخش برخی اصلاح‌طلبان به سمت عارف پررنگ تر از قبل شده است.

حسین مرعشی عضو حزب اصلاح‌طلب کارگزاران در گفت و گویی درباره سرلیستی عارف و ریاستش بر مجلس دهم می‌گوید: عارف ظرفیت خوبی برای ریاست مجلس دارد و در میان اصلاح‌طلبان، همه این را قبول دارند.

به گفته مرعشی، بین اصلاح‌طلبان کسی نیست که این حرف را قبول نداشته باشد و هیچکس مشکلی با عارف ندارد و همه او را قبول دارند.

وی در پاسخ به این سوال که ظاهرا کارگزاران به دنبال سرلیستی ناطق و گزینه‌هایی مانند او هستند، تاکید می‌کند: نه این حرف درستی نیست. اصلا لیست ما با لیست اصول‌گرایان متفاوت است.

مرعشی در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح‌طلبان بر روی سرلیستی عارف توافقی کرده‌اند، گفت: هنوز بحثی در این رابطه نشده است. اما اختلافی هم در این باره نداریم. آقای عارف شخصیت معتبر علمی و سیاسی است و در دولت اصلاحات هم جایگاه بالایی داشت. از اینها که بگذریم، وی در انتخابات ۹۲ با گذشتی که بنا به خواست اصلاح‌طلبان و نه بنا به خواست شخص خودش انجام داد، حالا به نیروی اجتماعی موثر هم تبدیل شده است. لذا در مجموعه اصلاح‌طلبان هیچ گروه و شخصیتی را نمی‌شناسم که منتقد عارف باشد و بخواهد او سر لیست نباشد.

داریوش قنبری نماینده اصلاح‌طلب مجلس هشتم هم در این باره می‌گوید: بزرگ‌منشی ، خوش‌فکری و دلسوزی عارف برای جریان اصلاحات از ویژگی‌هایی است که باعث شده اصلاح‌طلبان خواهان سرلیستی وی باشند بنابراین من فکر نمی‌کنم اصلاح‌طلبان در این خصوص اختلاف نظری داشته باشند .
 
این نماینده مجلس هشتم با تاکید براینکه اصلاح‌طلبان بر سر سرلیستی عارف اجماع نظر دارند،اضافه می‌کند: بعید می‌دانم بدنه جریان اصلاحات و سران آن، تردیدی در ارتباط با سرلیستی عارف داشته باشند .
 
وی درباره ائتلاف اصلاح‌طلبان با ناطق نوری و علی لاریجانی هم تاکید می‌کند: این دو شخصیت از همان ابتدا جزء گزینه‌های اصلاح‌طلبان برای ائتلاف بودند بنابراین انجام چنین ائتلافی هم نمی‌تواند مانع سرلیستی عارف در طیف اصلاح‌طلبان شود.

در مقابل اما تا حدودی به نظر می رسد بخشی از جریان اصلاحات با سرلیستی وی مخالف هستند و به دنبال آنند که با دنبال کردن استراتژی ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان، شانس پیروزی خود در انتخابات مجلس را بالا ببرند.

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر اصفهان در همین زمینه می‌گوید: مخالفت اصلاح‌طلبان با سرلیستی عارف به دلیل دیدگاه انحصاری است که در این طیف وجود دارد چراکه اصلاح‌طلبان می‌خواهند به سمت و سوی رادیکالی هم پیش بروند .

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی ادامه می‌دهد: اصلاح‌طلبان در چینش افراد، کسب نتیجه و رسیدن به هدفشان را مدنظر قرار می‌دهند بنابراین در این راه اگر افرادی هم فدا شوند خیلی برای این طیف مهم نیست.

تمام این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که عارف اخیرا د‌ر د‌ید‌ار با جوانان حزب اعتماد‌ ملی گفته است که "مهم نیست که چه کسی سر لیست انتخابات باشد‌، نباید‌ فعلا وارد‌ مصاد‌یق شد‌ و باید‌ روی راهبرد‌ها و جهت‌گیری و حضور پرشور مرد‌م د‌ر انتخابات برنامه‌ریزی کرد‌".

از سوی دیگر، عارف در یکی از سخنرانی‌هایش گروه‌های سیاسی را به مشترکات زیادی که بین آنها وجود دارد، متوجه می‌کند که این امر نشان می‌دهد وی بیشتر مایل است در جهت ائتلاف با اعتدالگرایان حرکت کند.

وی در قسمت دیگری از سخنانش تاکید می کند که "نباید نقش اصلاح‌طلبان را در پیروزی دولت تدبیر و امید نادیده گرفت"، همین دیدگاه عارف، این موضوع را به اعتدالگرایان القا می‌کند که اصلاح‌طلبان نیز بخشی از این جریان هستند.

عارف با تاکید بر این موضوع که اصلاح‌طلبی، جزئی از اعتدالگرایی است و اداره کشور فقط با روش اعتدال امکانپذیر است، این رویکرد را نشان می‌دهد که اگر به عنوان سرلیست اصلاح‌طلبان انتخاب شود قطعا مجلس را با منش اعتدالگرایی مدیریت می‌کند.

وی در قسمتی از اظهاراتش با شیوه اصطلاحاً "زیرپوستی" به دولت تدبیر و امید یادآوری می‌کند که پیروزی اعتدالگرایان و اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری سال 96  منوط به پیروزی در انتخابات مجلس دهم خواهد بود.

با کنار هم گذاشتن تمامی این سخنان و اظهارنظرها  باید دید در نهایت عارف از اعتدالگرایان جدا می‌شود و یا به صورت مستقل در انتخابات شرکت می‌کند، مهم است که اگر عارف از سوی جریان اصلاحات سرلیست ‌شود در جبهه اعتدالگرایان چه کسی سرلیست خواهد شد و تقابل آنها چه خواهد شد؟!

از همین باب است که شاید حضور عارف در انتخابات مجلس آینده با اما و اگرها و موانع بسیاری همراه و در انتخابات آینده به چالشی جدید برای اصلاح طلبان تبدیل شود، چالشی که یا عارف را در دایره سیاستمداران اصلاح‌طلب حفظ می‌کند و یا وی را به دوری ناخواسته  از سیاست گسیل خواهد کرد.

با وجود اینکه هدف عارف این است که مجلس دهم به عنوان مجلسی هماهنگ در جهت تقویت دولت یازدهم شکل گیرد، در آینده باید دید آیا وی ناخدای کشتی اصلاح‌طلبان برای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌شود یا نه.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.