سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خدائیان به باشگاه خبرنگاران خبر داد؛

تشکیل دادگاه‌ها و دادسرای ویژه‌ برای اطفال و نوجوانان

معاون حقوقی قوه قضائیه از تشکیل دادگاه‌ها و دادسرای ویژه‌ برای اطفال و نوجوانان خبر داد.

ذبیح‌الله خدائیان در گفتگو با خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران با اشاره به پیش‌بینی آئین دادرسی ویژه‌ در قانون آئین دادرسی کیفری برای اطفال و نوجوانان اظهار داشت: برای اطفال و نوجوانان، دادگاه‌ها و دادسرای ویژه‌ای تشکیل می‌شود، البته در کنار آن مددکاری اجتماعی نیز در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه افزود: مددکاران اجتماعی متشکل از متخصصان، جامعه‌شناسان، روانشناسانی هستند که در تشکیل پرونده شخصی برای اطفال و نوجوانان و حتی حضور در محکمه نقش موثری دارند.

خدائیان با بیان اینکه با وجود این قانون در مورد اطفال و نوجوانان باید آئین دادرسی ویژه آنها را رعایت و اعمال کنیم، افزود: بر این اساس، نوجوانان و اطفال آئین دادرسی متفاوت از آئین دادرسی بزرگسالان خواهند داشت.

معاون حقوقی قوه قضائیه تصریح کرد: به دختران کمتر از 9 سال و پسران کمتر از 15 سال طفل اطلاق شده و افراد بین 15 تا 18 سال نوجوان محسوب می‌شوند و باید جرایم این دسته از افراد در دادگاه‌های ویژه اطفال و نوجوانان رسیدگی شود.

وی در ادامه افزود: این دادگاه‌ها از قاضی و مشاورانی متخصص این زمینه تشکیل شده‌اند، البته باید هرچه سریعتر در استانها زمینه تشکیل این محاکم فراهم شود.

خدائیان خاطرنشان کرد: تا زمانی که این دادگاه‌ها تشکیل نشده‌اند، باید آئین دادرسی ویژه آنان در سایر دادگاه‌ها اعمال شود، البته آئین دادرسی ویژه اطفال و نوجوانان از یکم تیرماه لازم‌الاجرا شده است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.