سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رییس انجمن فیزیوتراپی:

انجمن‌های پزشکی اختیاری در بحث نظارت ندارند

رییس انجمن فیزیوتراپی گفت: وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سازمان نظام پزشکی اختیاری در زمینه نظارت بر انجمن‌های پزشکی واگذار نکرده‌اند.

به گزارشخبرنگار بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ چندی است وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و مجلس شورای اسلامی در بحث‌ نظارت سازمان نظام پزشکی وارد شده اند و اخطارهای پیاپی به این سازمان‌ می‌دهند در آخرین مطلب، سید حسن قاضی زاده هاشمی،‌وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرده است. 
انجمن های پزشکی نظارت خود را بر روی جامعه پزشکی به خوبی انجام نداده‌اند و دراین زمینه ضعیف عمل کرده‌اند. 

نظارت سازمان نظام پزشکی به انجمن ها واگذار نشده است 
این اظهار نظر درحالی است که محمد جهانگیری معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی از واگذار شدن نظارت این سازمان به انجمن‌های پزشکی خبر می‌دهد و می‌گوید: انجمن‌ها تنها مسئولیت فنی اخلاق پزشکی را در کمیته‌‌ای بر عهده دارند و در آن کمیته از نظر فنی به سازمان نظام پزشکی مشاوره می‌دهند بحثی از واگذاری کامل نظارت سازمان نظام پزشکی به انجمن‌ها مطرح نیست. 

انجمن‌ها اختیاری در زمینه نظارت ندارند 
اما ما به این مسئله نیز راضی نشدیم و به سراغ انجمن‌ها رفتیم اسماعیل ابراهیمی رئیس انجمن فیزیوتراپی درباره واگذاری نظارت سازمان نظام پزشکی به انجمن‌ها می‌گوید: تا کنون وزارت بهداشت،‌درمان و آموزش پزشکی و سازمان نظام پزشکی هیچگونه اختیاری در بحث نظارت به انجمن‌ها نداده‌اند و در حیطه وظایف آن‌ها مسئله نظارت مطرح شده است. 

درخواست انجمن‌ها از همکاران خود در خصوص تعرفه‌ تنها اختیار آنها 
وی ادامه می‌دهد: انجمن‌های پزشکی در زمینه دادن مجوز به پزشکان رشته خود اختیاری ندارند و این اختیار در زمینه نظارت بر آن‌ها نیز دیده نمی‌شود انجمن‌ها نمی‌توانند همکاران خود را در زمینه تخلفات پزشکی چون گرفتن پول اضافی از بیمار مواخذه کنند انجمن‌ها تنها می‌توانند از همکاران خود تقاضا کنند که میزان دریافتی خود را مطابق تعرفه‌های اعلام شده وزارت بهداشت قرار دهند. 

اختیاری نداریم که پاسخگو باشیم 
رئیس انجمن فیزیوتراپی با اشاره به اینکه نظارت بر پزشکان به آن‌ها تفویض نشده است تصریح کرد: انجمن‌ها هیچگونه اختیاری در زمینه نظارت ندارند که بخواهند در این زمینه پاسخگوی وزارت بهداشت باشند انجمن‌های پزشکی تنها عضو نظام پزشکی و هیئت انتظامی نظام پزشکی هستند و در هنگام شکایت از بیمار در زمینه محکومیت یا تبرئه وی ایفای نقش می‌کنند.

ابراهیمی افزود: اجرای احکام صادره از نظام پزشکی در خصوص تخلفات این رشته بر عهده وزارت بهداشت است و معاونت درمان دانشگاه هر استان اقدام به هر گونه برخورد با پزشک متخلف از جمله تعطیلی مطب وی می‌کند این مسائل به معنای نظارت انجمن‌ها نیست شاید وزیر بهداشت مقصود دیگری را در ذهن دارد که ما از آن بی‌خبر هستیم. 

این مسائل به دنبال آن مطرح می‌شود که مجلس شورای اسلامی در زمینه بحث نظارت در سازمان نظام پزشکی اخطار داده و بیان کرده است که در صورت نبود برخورد مناسب با تخلف‌های پزشکی اختیار نظارت را از سازمان‌ نظام پزشکی می‌گیرد. 

مسئله نظارت سازمان نظام پزشکی در حالی پر رنگ می‌شود که تنها دو و سه دهم درصد از شکایت‌های پزشکی به بحث درمان باز می‌گردد در این میان نقش سازمان نظام پزشکی در آخرین نهاد مربوط به تخلفات پزشکی است، پر رنگ می‌شود و از مسائلی که سب و زمینه ساز این مسئله است غفلت می‌ورزیم بهتر است به جای درمان معلول به علت واقعه بپردازیم تا بتوان به بحث زیر میزی و سایر تخلفات پزشکی رسیدگی کرد تا زمانی که تعرفه‌های پزشکی به گونه‌ای منع می‌شود که زمینه تخلف تعداد معدودی از پزشکان را فراهم می‌کند و تا زمانیکه بیمه‌ها در پرداخت های خود به بیمارستان‌ها و پزشکان تاخیر می‌کنند و این تاخیر به شش ماه نیز می‌رسد، نمی‌توان انتظار داشت که تخلفات پزشکی به صفر برسد به دلیل آنکه همواره افرادی وجود دارند که از این مسائل سوء استفاده کنند. 



انتهای پیام/ 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.