سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روزه‌داران از وعده سحری غافل نشوند

یک متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه صرف وعده سحری نقش مهمی در سلامت افراد دارد، گفت: اگر روزه‌داران سحری نخورند باعث می‌شود نه تنها وضعیت جسمی آنها در شرایط بدی قرار گیرد، بلکه از نظر روحی هم دچار کسلی، خستگی، بی‌حالی و افسردگی شوند.

به گزارش گروه  وبگردی باشگاه خبرنگاران به نقل از ایسنا ،دکتر علی‌اکبر سهیلی آزاد  ، گفت: آنچه که در طول روز به خصوص در ماه رمضان مهم است، تامین آب بدن است که افراد دچار تشنگی می‌شوند. به همین دلیل هنگام شب و سحر بهتر است که از میوه و سبزیجات به مقدار زیادی استفاده شود؛ چرا که آبی که در میوه و سبزیجات وجود دارد 80 تا 90 درصد از آب بدن را تامین و فرد تا هنگام افطار کمتر احساس تشنگی می‌کند.

وی ادامه داد: آبی که در میوه و سبزیجات وجود دارد، ملکول آن آزاد نیست و به صورت بسته است. به همین دلیل جذب و دفع آنها به تدریج انجام می‌شود؛ اما آبی که در شربت و نوشابه‌ها وجود دارد به صورت آزاد است و به راحتی در بدن جذب و خیلی سریع دفع می‌شوند که این تشنگی افراد را در طول روز افزایش می‌دهد.

بهترین موادغذایی هنگام سحر و افطار

این متخصص تغذیه یادآور شد: بهتر است هنگام سحر از میوه‌هایی مانند انگور، سیب، پرتقال، طالبی، خربزه و هندوانه که هم به دلیل شیرین بودن، قند خون فرد را تامین می‌کنند و هم دارای مقدار آب زیادی هستند، استفاده شود که به آهستگی در بدن جذب و دفع شوند. این مواد غذایی به نوعی ذخیره آب بدن محسوب می‌شوند. همچنین خوردن چای و آب در سحری باعث می‌شود که افراد بیشتر ادرار کنند و آب بدن آنها به سرعت دفع شود و آب بدن به سرعت کاهش یابد.

سهیلی آزاد خاطر نشان کرد: توصیه می‌شود هنگام سحر از نمک کمتری استفاده شود، چراکه وجود نمک میزان آب بدن را کاهش می‌دهد و باعث تشنگی می‌شود. همچنین از خوردن مواد غذایی دارای پروتئین مانند گوشت و حبوبات باید خودداری شود؛ چرا که غذاهای پروتئینی برای دفع شدن نیاز به آب زیادی دارند و به راحتی آب بدن را کم می‌کنند.

وی کمبود انرژی را یکی از دلایل کسلی و بی‌حالی افراد در ماه رمضان دانست و افزود: در افطار نکته مهم این است که ابتدا با یک فنجان چای کمرنگ همراه با قند، خرما یا کشمش که به دلیل داشتن گلوکز به فعالیت مغز کمک می‌کنند، استفاده و باعث شادابی و نشاط در افراد شود.

این متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه در ماه مبارک رمضان باید سحری و شام خورده شود، در پایان تصریح کرد: اگر سحری، افطاری و شام به خوبی و به اندازه مصرف شود نه تنها افراد با مشکلی مواجه نمی‌شوند بلکه با تامین آب بدن آنها، دفع سموم و مواد زائد از بدن به خوبی و راحتی صورت می‌گیرد.

انتهای پیام


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.