سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قیمت هر تن قیر به 250 هزار تومان رسید/ 108 محله تهران در بافت فرسوده قرار دارند

قیمت هر تن قیر به 250 هزار تومان رسیده گفت:در تهران 108 محله در بافت فرسوده قرار دارند که براثر زلزله از بین می روند.

به گزارش خبرنگار حوزه راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، شکرچی‌زاده در نشست خبری امروز خود به معرفی چهار سامانه در این مرکز پرداخت و گفت: برنامه ما از ابتدای مسئولیت به طور منظم تحقیقات و نگاه راهبردی و همچنین فعالیت‌های تحقیقاتی در حوزه راه، مسکن و شهرسازی بوده است.

وی در ادامه افزود: فعالیت‌های وزارت راه و شهرسازی در حوزه ساختمان و حمل‌ونقل با این نگاه مورد توجه بوده است و فعالیت‌هایی در حوزه کاربردی و عملیاتی صورت گرفته است.

شکرچی‌زاده اظهار داشت: اخیرا در وزارت راه و شهرسازی شورای عالی تحقیقات، آموزش و فناوری تشکیل شده و ریاست این شورا بر عهده وزیر راه و شهرسازی بوده است و خوشبختانه بودجه‌ای فراتر از بودجه مرکز تحقیقات به آن تخصیص یافته و نیز این موضوع به طور مکرر از سوی وزارتخانه و مرکز تحقیقات پیگیری می‌شود.

وی یادآور شد: البته فعالیت‌های مرکز صرفا به پروژه‌های تحقیقاتی و تدوین مقررات و همچنین آموزش و فناوری و علاوه بر آن ارائه گواهینامه فنی اختصاص یافته است.

رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی در ادامه به براندازی سامانه مقررات ملی ساختمان اشاره کرد و گفت: ریاست این دفتر بر عهده احمدی بوده است و شورای تدوین مقررات ملی ساختمان یک سند ملی و لازم‌الاجرا برای ساختمان‌ها بوده است و از چند دهه گذشته جزو وظایف حاکمیتی به شمار می‌رود و از ابتدا اجرای آن بر عهده مرکز تحقیقات بوده که بنا به دلیلی مدتی متوقف گردید و دوباره با حضور آخوندی مسئولیت آن به مرکز تحقیقات بازگشت.

در ادامه رئیس شورای تدوین مقررات ملی ساختمان با اشاره به اینکه اهمیت اجرای مقررات ملی ساختمان و راه‌اندازی این سامانه بکارگیری از کلیه حرفه مهندسی بوده است گفت: ما سعی داریم از تمامی حرفه‌های مهندسی در حوزه مسکن در شورای تدوین مقررات ملی ساختمان کمک گیریم.

احمدی افزود: غیر از آئین‌نامه 2800 که مربوط به طراحی ساختمان در برابر زلزله است، لازم است مجموعه‌ای از قوانین لازم‌الاجرا برای آسایش، ایمنی و دوام ساختمان با رعایت استانداردهای زیست‌محیطی و ایمنی‌ داشته باشیم تا به عنوان مجموعه نرم‌افزاری دراختیار مجریان قرار گیرد و سلامت جامعه تامین شود.
 
احمدی خاطر نشان کرد: این مقررات در زمینه‌های مربوط به ایمنی در برابر آتش‌سوزی، ساختمان‌های بتنی، ساختمان‌های فولادی، صنعتی سازی ساختمان، لوله‌کشی گاز، روش‌های نگهداری و تعمیر  ساختمان‌های موجود، در حال اعمال تغییراتی است تا با شرایط خاص کشور از نظر توسعه وفق یابد.
 
در ادامه شکرچی زاده رییس مرکز تحقیقات راه مسکن وشهرسازی با تاکید بر اینکه 1700 پروژه امروز در بانک اطلاعاتی مرکز تحقیقات قابل دسترسی است، بیان کرد: اثربخشی تحقیقاتی مرکز تحقیقات راه و مسکن به صورت دقیق بررسی می‌شود.
 
وی به فعالیت مرکز تحقیقات در حوزه پژوهش در بحث قیر و آسفالت اشاره کرد و گفت: 85 درصد قیر مصرفی کشور در وزارت راه و راه‌سازی استفاده می‌شود.
 
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه 30 درصد هزینه‌های ساخت راه‌های کشور مربوط به قیر است، افزود: کیفیت قیر و حفظ مشخصات آن بسیار قابل توجه است.
 
شکرچی‌زاده به هدف‌گذاری وزارت راه به جای‌گذاری قیرهای امولسیونی به جای قیرهای محلول اشاره کرد و گفت: از نظر اقتصادی و زیست محیطی در دنیا قیرهای امولسیونی جایگزینی قیرهای محلول شد.
 
وی با بیان اینکه در ایران سالانه 500 هزار تن قیر محلول استفاده می شود بیان کرد: برنامه‌ریزی شده است که قیرهای امولسیونی جایگزین قیرهای محلول شود که این موضوع در دو سال اخیر شتاب گرفت.
 
شکرچی‌زاده تصریح کرد: هدف گذاری کرده‌ایم تا پایان سال 150 هزار سال قیر امولسیونی جایگزین قیر محلول در راه‌سازی شود.
 
وی همچنین به لزوم دو جداره شدن تانکرهای حمل قیر اشاره کرد و گفت: قیرها درجه حرارت بالایی دارند و ممکن است از زمان تولید تا مصرف و هنگام نقل و انتقال سرد شوند که گرم کردن دوباره آنها هزینه بر بوده و موجب کاهش کیفیت قیر می‌شود.
 
شکرچی زاده اظهارداشت: حرکت به سمت دو جداره کردن تانکرهای حمل قیر در دستور کار قرار گرفت و در این باره به نتایج مطلوبی رسیده‌ایم.
 
وی اظهارداشت: قطعاً دو جداره شدن این تانکرها موجب صرفه‌جویی در مصرف سوخت و افزایش کیفیت قیر می‌شود؛ یکی از دلایل کاهش عمر مفید آسفالت جاده‌ها، کاهش درجه حرارت قیر و نزول کیفیت آن است.
 
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تأکید کرد: در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ارتباط نزدیکی با صنعت قیر و آسفالت داریم.

شکرچی‌زاده بیان کرد: در شرایط فعلی و با توجه به افزایش قیمت قیر موضوع استفاده از رویه‌ی بتنی به جای آسفالت مد نظر قرار گرفته است.
 
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه رویه‌ی بتنی از نظر دوام توجیه‌پذیرتر است، اظهارداشت: وزارت راه هدف‌گذاری کرده است که 10 درصد رویه جاده‌ها بتنی شود.
 
شکرچی‌زاده افزود: به دستور وزیر راه و شهرسازی کمیته‌ای تشکیل شده است و در شورای عالی فنی بخشنامه‌ای درباره رویه‌ی بتنی تهیه و تدوین شد و ضوابط آن در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مطرح شد.

وی به موضوع زلزله و اهمیت توجه آن در ساختمان‌سازی اشاره کرد و گفت: از یک میلیون پلاک ساختمانی در تهران 200 هزار پلاک در بافت فرسوده قرار دارد. 

معاون وزیر راه وشهرسازی تصریح کرد:‌ از 7 میلیون نفرحدود یک میلیون و 150 نفر در بافت فرسوده زندگی می کنند.
 
شکرچی زاده توضیح داد: از حدود 20 میلیون ساختمان کشور ، 11 میلیون ساختمان به صورت «بنایی» ساخته شده است که در مقابل زلزله مقاومتی ندارند.
 
وی توضیح داد:‌ از سال 1900 تا اول تیر سال 1394 54 هزارو 57 زلزله رخ داده ک 351 مورد از آنها بالا 7 ریشتر بوده است.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تصریح کرد: نرم‌افزاری در محیط وب راه‌اندازی کرده‌ایم مبنی بر اینکه میزان آسیب حاصل از زلزله در هر استان مشخص می‌شود.
 
وی توضیح داد: مدیر یک استان می‌تواند در این نرم‌افزار میزان زلزله را مشخص کند و در فضای مجازی نحوه تخریب، شدت و شتاب زلزله براساس منطقه و نوع خاک را بشناسد.
 
معاون وزیر راه وشهرسازی اظهار داشت: از سال 1388 کمیته راهبردی مقاوم‌سازی با حضور اساتید دانشگاه فعال شد و هر دستورالعمل در حوزه مقاوم سازی در دستور کار قرار گرفت.
 
بنابراین گزارش در این مراسم از 7 دستورالعمل مقاوم‌سازی ساختمان‌های کشور در برابر زلزله رونمایی شد. 

معاون وزیر راه وشهرسازی در خصوص قیمت قیر گفت: هر تن آسفالت در حاضر  250 هزار تومان به طور میانگین است که براساس نوع و کیفیت آن افزایش و یا کاهش می یابد.
وی همچنین در خصوص عمر مفید آسفالت  گفت : در حال حاضر عمر مفید اسفالت 5 سال برآورد شده که ما سعی داریم با اجرای اقدامات لازم عمر آن را 2 تا سه سال افزایش دهیم.

شکرچی زاده در ادامه گفت: وجود سرما و نیز سرد شدن قیر باعث می شود کیفیت قیر و آسفالت کاهش یابد به همین منظور تانکر دوجداره برای حمل قیر در نظر گرفته شده که تا به امروز 380 تانکر دو جداره ایجاد شده است.

وی خاطر نشان کرد: در حزوه تانکرهای حمل قیر 37 میلیارد تومان  هزینه می شود و ما باید 3 هزار و200 تانکر تا پایان امسال تولید کنیم.

معاون وزیر راه وشهرسازی به راه اندازی مدیریت اطلاعات راه ،مسکن وشهرسازی اظهار داشت: بحث دسترسی جامعه مهندسان به اطلاعات،برنامه ریزی و پژوهش ها بسیار مهم است  و ما سعی کردیم در معاونت آموزش وتوسعه فناوری این سایت طراحی شده و ما توانستیم  مدیریت بانک های اطلاعت را طراحی کنیم.
 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۲
ناشناس
۰۷:۵۲ ۰۲ آذر ۱۳۹۴
با سلام و خسته نباشيد، خواهش میکنم به جای دادن وام های سنگین مسکن که مردم توان پرداخت اقساط سنگین وام رو ندارند،بیاید مثلا به یه بافت فرسوده که مثلاً سه طبقه است و سه مالک داره که پول نوسازی و پرداختن وام نداره؟ سه نفر ديگه رو که هر کدام دویست الی سیصد میلیون سرمایه دارند و دلشون ميخواد یه خونه خوب در جای خوب داشته باشند، با کمک بنگاه ها ی املاک و شهرداری به هم معرفی کنید تا اینها با هم و برای هم یه خونه خوب مثلاً شش طبقه بسازند و در صورت نیاز به سه نفر که سرمایه آورده بودند برای ساخت 50الی 60میلیون وام بدین. لطفاً راهی فراهم کنید که مردم با کمک هم و برای هم خانه بسازند بدون دلال و بساز بفروش