سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران خبر داد:

آئین‌نامه انتقال خون بیمارستانی تصویب شد

سازمان انتقال خون ایران و انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی با هم وارد تفاهم‌ شدند، تفاهمی که در رابطه با برنامه ارزیابی خارجی کیفیت بخشی ایمونو هماتولوژی (بانک خون) بیمارستانها و آزمایشگاه‌های تحت پوشش امضا شده است.

علی اکبر پورفتح‌الله مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران گفت: سازمان انتقال خون ایران و انجمن دکترای آزمایشگاهی باهم تفاهم نامه امضا کردند. طبق این قرار داد بانکهای خون سراسر کشور توسط زیر مجموعه های این انجمن تحت کنترل کیفی خارجی قرار خواهند گرفت. 

وی افزود: همچنین آئین‌نامه انتقال خون بیمارستانی در شورای مالی انتقال خون تصویب شد، این آئین نامه بزودی از طرف وزارت بهداشت به بخش‌های درمانی مرتبط ابلاغ می ‌شود و در آن بر کنترل بهداشت به بخش‌های درمانی مرتبط ابلاغ می‌شود و در آن بر کنترل کیفی خارجی درمورد آزمایشگاه‌های بانک خون بیمارستانی تاکید شده است، ورود به این همکاری در خصوص بانک خون قدم بزرگی برای ارتقای کیفی بانک‌های خون است.

پورفتح الله اذعان داشت: به زودی با همکاری انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی با آموزش آزمایشگاه‌های بانک خون در منطقه امرو و ارتقای آموزشهای کنترل کیفی این کشورها، نقش ایران در سلامت کشورهای منطقه پررنگ‌تر از قبل خواهد شد.

وی اظهار کرد: از نتایج مثبت این تفاهم نامه می‌توان به تشخیص نقایص و نیازهای آموزشی و رفع خلاءهای موجود اشاره کرد که در نهایت به تقویت آزمایشگاه‌های بانک خون می‌انجامد و در همکاری با فعالیت‌های سازمان جهانی بهداشت در منطقه امرو نیز سودمند خواهد بود، لازم به ذکر است که این تفاهم نامه میان دکتر سیما ذوالفقاری معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون ایران و دکتر بهزاد پوپک رئیس انجمن علمی دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران منعقد شد. 

به موجب این تفاهم‌نامه، آزمایشگاه‌ مرجع ایمونوهماتولوژی سازمان انتقال خون ایران تهیه نمونه‌های کارآزمایی برای ارزیابی خارجی کیفیت آزمایش‌های قابل انجام ایمونوهماتولوژی در بانک‌های خون بیمارستانی و آزمایشگاه های تشخیص طبی را تقبل کرد. تامین نمونه با منشاء انسانی، نمونه سرم و سوسپانسیون،از تعهدات سازمان انتقال خون در این تفاهم‌نامه است.

پورفتح‌الله در پایان گفت: همچنین اجرای 3 دوره ارزیابی خارجی کیفیت بخش( ایمونوهماتولوژی- بانک خون) بیمارستان ها اجباری است و سازمان انتقال خون ایران طی مکاتبات رسمی بیمارستان ها را جهت اجرای الزامی توجیه و با درنظر گرفتن امتیاز مناسب جهت این فعالیت ارزیابی و رتبه بندی می کند، در این تفاهم نامه تقسیم نمونه‌هایی در هرویال، بسته‌بندی، ثبت نام بیمارستان‌ها در برنامه ارزیابی خارجی کیفیت، آنالیز داده‌ها و ارسال آنالیز به بیمارستان‌ها برعهده انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی است و درنهایت نتایج ارزیابی را به صورت محرمانه در اختیار سازمان قرار می دهد تا جهت اقدامات اصلاحی مربوطه در ارتقای لازم فعالیت‌های بانک خون تصمیم گیری شود. 

در کنترل کیفی خارجی نمونه‌ای از مرکزی خارج از آزمایشگاه ارسال می شود تا آزمایشگاه مورد نظر از کیفیت آزمایشهای خود آگاه شود. 



انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.