سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گوشی سیاست خارجی/

جنس علاقه "ظریف" به "احمدی‌نژاد"/ "دبه" کنید، توافق نخواهیم داشت

روزانه با گشتی در این دنیای رنگارنگ مجازی به خبرهایی بر می‌‌خوریم که ظریف و جالب هستند اما آنچنان که باید تیتر پر رنگی نمی‌خورند و به قولی "در گوشی" هستند و یا بر عکس، برخی از این خبرها بسیار جنجالی و پر سرو صدا بوده که مرور آن در یک مجموعه خالی از لطف نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، روزانه با گشتی در این دنیای رنگارنگ مجازی به خبرهایی بر می‌‌خوریم که ظریف و جالب هستند اما آنچنان که باید تیتر پر رنگی نمی‌خورند و به قولی "در گوشی" هستند و یا بر عکس، برخی از این خبرها بسیار جنجالی و پر سرو صدا بوده که مرور آن در یک مجموعه خالی از لطف نخواهد بود.



بدانید! عمان، پیغام‌رسان ایران و آمریکا نیست



وزیرامورخارجه کشورمان در مصاحبه بلند بالای خود با روزنامه دنیای اقتصاد به نکته‌ای اشاره کرد که بر سر ان حرف و حدیث‌هایی بود از جمله اینکه عمان تا کنون حامل پیام‌هایی از سوی ایرالن برای آمریکا و یا باالعکس بوده است اما "محمدجواد ظریف" با تعجب از این حرف و حدیث‌ها این شبهه را رد می‌کند و می‌گوید؛ اگر ما بخواهیم پیغامی به آمریکایی‌ها برسانیم خودمان کانال مستقیم داریم.

از طرف دیگر در این مصاحبه طویل می‌خوانیم که وزیرامورخارجه کشورمان که این روزها زبانش مو درآورد اینقدر گفت طرف مقابل زیاده‌خواهی نکند تا به توافق برسیم، به مانند همه مردم ایران از تمدید خسته شده و بر اراده سیاسی از سوی طرف مقابل و حرکت بر مبنای واقعیت‌ها تاکید می‌کند و می‌گوید؛ در مورد تمدید ما اعتقاد داریم که باید توافق خوبی به دست بیاید. یعنی احساس فشار زمانی هم نمی‌کنیم، البته من فکر نمی‌کنم تمدیدی در کار باشد. اما ممکن است مقداری بیشتر برای رسیدن به توافق زمان بخواهیم.

همچنین وی در جایی دیگر می‌گوید من حتی در آذرماه هم با تمدید موافق نبودم و معتقد بودم که باید مذاکرات را ادامه بدهیم؛ چون وقتی که تمدید می‌کنیم همه صبر می‌کنند تا برسد به چند هفته آخر برای اینکه متمرکز شوند. ما دیدیم که در لوزان هم از سه هفته مانده به آن تاریخ، همه تلاش‌ها شدت گرفت و دوباره الان یک، یک ماه و نیم وقت‌کشی شد، البته نه از طرف ما، شب‌امتحانی شد؛ بنابراین ما می‌خواهیم ادامه دهیم تا به نتیجه برسیم. این از نظر من روش بهتری است تا اینکه بیاییم تمدید کنیم.

اصولا در هیچ‌یک از این مقاطع، تمدید کار خوبی نبوده است. ما فرصت داریم و باید از فرصت استفاده کنیم، حالا اگر روز 10 تیر نشد، 11 تیر، نشد 12 تیر. تا جایی که به یک توافق معقول برس(ادامه متن را در اینجا بخوانید)

یک گزارش سالانه و هزار ادعای تروریسمی

وزارت امورخارجه آمریکا در گزارش سالانه تروریسم خود بار دیگر ادعاهای واهی را نسبت به ایران تکرار کرد که ایران آنرا کاملا مردود دانست و تکراری خواند.

"مرضیه افخم" سخنگوی وزارت امور خارجه در این رابطه گفت: حضور و فعالیت آزادانه تروریست ها در امریکا و دیگر کشورهای حامی آنها , عدم اقدام جدی و قاطع در قبال گروههای تروریستی و افراطی و چشم پوشی نسبت به جنایات صهیونیست ها علیه مردم فلسطین ادعای امریکا در مبارزه علیه تروریسم را به چالش جدی کشیده و چنین گزارش هایی را کاملا بی اعتبار کرده است(ادامه متن را در اینجا بخوانید)

نفس‌های آخر مذاکرات و پیشرفتی که در حد انتظار نیست


هشتمین دور از مذاکرات کشورمان در وین از روز چهارشنبه (27 خرداد ماه) در وین با حضور معاونین وزیرامورخارجه کشورمان از سر گرفته شد و روز دوشنبه (1 تیرماه) وزرای خارجه ایران، آلمان، فرانسه و انگلیس در لوکزامبورگ با یکدیگر دیدار کردند.

پیش از پیوستن معاونین وزرای خارجه به نشست لوکزامبورگ "سید عباس عراقچی" عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان درباره نتایج پنج روز نشست‌های فشرده با نمایندگان کشورهای ۱+۵ در وین گفت: اختلاف‌نظرهایی که در خصوص متن توافقنامه وجود دارد مقداری کمتر شده، اما پیشرفت کار به آن اندازه‌ای که انتظار داشتیم؛ نیست.(ادامه متن را در اینجا بخوانید)

به عبارت دیگر "دبه" کنید، توافق نخواهیم داشت

وزیر "محمدجواد ظریف" وزیر خارجه ایران درباره نتایج دیدارها با همتایان اروپائی خود گفت: در این دیدارها درباره نحوه تسریع گفتگوها در چند روز دشوار پیش رو گفتگو کردیم.

وی ادامه داد: همانطور که بارها گفته‌ام اگر اراده سیاسی برای پذیرش واقعیت‌ها و حرکت به سمت جلو براساس آنچه که در لوزان موافقت کرده‌ایم، وجود داشته باشد امکان خوبی برای پایان دادن به این مذاکرات تا مهلت تعیین شده یا چند روز پس از آن وجود خواهد داشت.

به عبارت دیگر اگر "دبه" کنید بر سر آنچه تفاهم شده توافق نخواهیم داشت.

درگوشی‌ها درباره مجازات ۲ پلیس سعودی

"حسن قشقاوی" معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه کشورمان گفت:  برخی مطبوعات سعودی به نقل از یک مقام امنیتی سعودی اعلام کردند که مجازات در نظر گرفته شده (هزار ضربه شلاق با نظر پزشک و 4 سال حبس) است، اما پس از پیگیری، سر کنسول ایران گفت رسماً چیزی به آنها اعلام نشده است.

معاون کنسولی وزیر امور خارجه در پاسخ به این سؤال که آیا اگر چنین حکمی صادر شده باشد عادلانه است و اگر این حکم رضایت ایران را جلب نکند، تهران درخواست تجدیدنظر خواهد کرد یا نه؟، گفت: به نظر ما کیفرخواستی که دادستان ارائه کرده واقع بینانه بوده و هر چیزی کمتر از آن نسبت به عمق جنایت، غیر عادلانه است.

وی افزود: طبق مقررات و حقایق این پرونده، در صورتی که حکمی جز این صادر شود، به نمایندگی از خانواده قربانیان این جنایت، درخواست تجدیدنظر خواهیم کرد(ادامه متن را در اینجا بخوانید)

حرف‌های غیر هسته‌ای ظریف مثل "هاله نور"

"محمد‌جواد ظریف" وزیر خارجه کشورمان پیرامون مسائل مهم داخلی مصاحبه‌ای را ترتیب داد و در آن از تحصیل در زمان جنگ در خارج از کشور تا مخالفت احمدی‌نژاد با ظریف و نداشتن چشم بصیرت برای دیدن "هاله نور" گفت.

وی با اشاره به رابطه خود با "احمدی نژاد" اظهار داشت: ایشان رابطه مناسبی با من نداشت و نظرشان نسبت به بنده مثبت نبود و حتی اصرار بر تغییر فوری بنده داشتند. لذا حرف‌هایشان را نیز به من نمی‌گفتند.

ظریف در پاسخ به این سوال که فیلم روایت ایشان(ماجرای هاله نور" برای اولین بار در قم و تهران بود، اما اصل اتفاق «هاله نور» در مقر سازمان ملل بوده است. شما شاهد آن «هاله نور» بودید؟، گفت: (همراه با خنده) ظاهراً من چشم بصیرت نداشتم.

وزیر امورخارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا در صورت پیروزی آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، در 4 سال دوم ایشان، پست وزیر خارجه را مجدداً قبول می‌کنید؟، اظهار داشت: (با خنده) این دفعه اخیر نیز چندان با رغبت قبول نکردم.(ادامه متن را در اینجا بخوانید)

یک گله‌گی ریز از مجلس

"مرضیه افخم" سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست سخنگویی این هفته(3 تیرماه ) پیرامون طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای یک گله ریزی را مطرح کرد که در این درگوشی خالی از لطف نیست به ان اشاره کنیم، وی در این باره گفت: ما دیدگاه‌های خود را به صورت کتبی و شفاهی خدمت مجلس ارائه کردیم و فکر می‌کنیم در عین احترامی که برای جایگاه مجلس قائلیم خوب بود که ملاحظات تیم مذاکره کننده هم در نظر گرفته می‌شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: همه ملزم به تبعیت از قانون و طرح الزام هستیم در صورت قانونی شدن این مسئله همه باید ان را ملاک کار قرار دهند و در اینکه همه نهادها در تلاشند که بهترین نتیجه برای مذاکرات ایجاد شود شکی نیست و قطعا این طرح با همین نیت تنظیم شده و امیدواریم یک توافق عزتمندانه حاصل شود.(ادامه متن را در اینجا بخوانید)

* نطق هفته*

اظهار نظر برتر و یا جالب این هفته ما اختصاص دارد به صحبت‌های وزیر امورخارجه کشورمان در رابطه با احمدی‌نژاد که از بی علاقگی‌گی‌ها حکایت داشت.

هنگامی که از وی پیرامون  دو سفر احمدی‌نژاد به سازمان ملل، پرسیده شد، گفت: من در دو سال ابتدایی ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد سفیر ایران در سازمان ملل بودم، وی با بنده مخالف بودند و بنده هم علاقه‌ای به وی نداشتم. ولی به لحاظ وظیفه کاری که باید سفر رئیس جمهور کشور آبرومندانه برگزار شود از هیچ تلاشی کوتاهی نکردم.

همچنین وزیر امورخارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا شما شاهد آن «هاله نور» در سازمان ملل بودید؟، گفت: ظاهراً من چشم بصیرت نداشتم.

گزارش از هدیه آقاپور

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.