سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آینده آفریقا در دست چین است

موسسه رتبه بندی اعتبار مالی «استاندارد اند پورز» اعلام کرد آینده و سرنوشت آفریقا بیشتر از هر زمانی در دست چین است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، موسسه رتبه بندی اعتبار مالی «استاندارد اند پورز» که به همراه «مودیز» و «فیچ ریتینگز» سه نهاد بزرگ جهان در ارزیابی توان مالی کشورها در خصوص بازپرداخت به موقع بدهی‌های سررسید شده‌شان به حساب می‌آید، با انتشار گزارشی اعلام کرد سرنوشت آفریقا در میان مدت در دست چین است که خریدار اصلی مواد اولیه کشورهای این قاره و نخستین سرمایه‌گذار در طرح های زیر ساختی و آبادانی آن است. 

این نهاد در گزارش خود می‌افزاید چین با وام‌های کلانی که در اختیار کشورهای آفریقایی قرار می‌دهد اصلی‌ترین منبع مالی این کشورهاست. 

در بخشی دیگری از گزارش موسسه رتبه بندی اعتبار مالی «استاندارد اند پورز» تصریح شده است این وضع برای کشورهای آفریقایی مانند شمشیر دو لبه عمل می‌کند: به این معنا که تقویت روابط اقتصادی و مالی چین و کشورهای آفریقایی برای این کشورها به ویژه کشورهای زیر صحرا مفید بوده است اما همین کشورها در مقابل کوچک‌ترین تکان‌های اقتصادی که در چین روی می‌دهد، آسیب پذیر هستند زیرا هنگامی که رشد اقتصادی در چین کاهش می‌یابد تقاضای چین برای مواد اولیه در آفریقا نیز کاهش می‌یابد و این اقتصاد کشورهای آفریقایی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. 

موسسه رتبه بندی اعتبار مالی «استاندارد اند پورز» در همین گزارش، قیمت مس را مثال می زند که قیمت هر تن آن در سال 2011 بیش از 10 هزار دلار بود اما اکنون که تقاضای چین برای این محصول به علت کاهش رشد اقتصادی کاهش یافته، قیمت هر تن آن به شش هزار و 400 دلار کاهش یافته است. قیمت بین المللی ذغال سنگ نیز درهمین راستا کاهش یافته است. 

این موسسه ارزشیابی مالی می‌افزاید وام های کلانی که چین در اختیار کشورهای آفریقایی و زیر صحرا قرار می‌دهد آنها را به شدت بدهکار کرده است. همین بدهکار بودن باعث شده است تا کشورهای آفریقای زیر صحرا همچنان به چین وابسته باشند. 

«استاندارد اند پورز» خاطر نشان می‌کند بدهی های برخی از کشورهای آفریقای زیرصحرا آنچنان افزایش یافته است که اکنون توان بازپرداخت آن را ندارد.

این نهاد ارزشیابی مالی در ادامه تصریح می‌کند هر چه حضور و نفوذ چین در آفریقا افزایش می‌یابد، ماهیت روابط بین آنها نیز تغییر خواهد کرد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.