سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قائم مقام وزیر امور خارجه:

گفتمان تهدیدآمیز مردود است/ دشمن به بهانه هسته‌ای ظرفیت استراتژیك ما را حبس كرده است

قائم مقام وزیر امور خارجه گفت: دیپلماسی یكی از مولفه‌های قدرت هر كشور محسوب می‌شود كه برای دستیابی به جایگاه بین‌المللی در این عرصه باید از گفتمان تهدیدآمیز پرهیز کرد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران،مرتضی سرمدی ظهر امروز در همایش گرامیداشت سالروز خلق حماسه سیاسی در انتخاب دولت تدبیر و امید که در سالن صبای مشهد برگزار شد اظهار داشت: عمده ترین ویژگی دولت یازدهم این است که می خواهد مشکلات مردم را به صورت واقعی حل کند.
 
وی با بیان این که حل مشکلات مردم نیازمند عقلانیت و برنامه ریزی است افزود: باید از کارهای نمایشی و تصنعی که شاید در کوتاه مدت تأثیراتی داشته باشند اما مشکلات را به صورت ریشه ای حل نمی کنند پرهیز کرد.
 
قائم مقام وزیر امور خارجه ادامه داد: دولت به این نتیجه رسید که در حوزه سیاست خارجی نیازمند چند پیش نیاز برای معنا پیدا کردن موضوع سیاست خارجی هستیم.
 
وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر این که دیپلماسی یکی از مولفه های قدرت یک کشور است گفت: برای دستیابی به جایگاه بین المللی در عرصه دیپلماسی باید به ملزومات آن پایبند باشیم.
 
سرمدی به دستاوردهای ۳۶ سال گذشته در عرصه دیپلماسی اشاره کرد و گفت: فرزندان ملت در طول جنگ و در صحنه های مختلف با بذل جانشان عزت را به ملت یاران بازگرداندند و با درک صحیح از شرایط بین المللی جایگاه خوبی برای ایران ایجاد کردند.
 
نگاه پیشین ما در دیپلماسی مبتنی بر تقابل بود
 
وی  با بیان این که طی چند سال گذشته نگاه دیپلماسی بر تقابل قرار گرفت اظهار داشت: اگر شخصی به لزوم استفاده از دیپلماسی در عرصه بین المللی اعتقاد دارد باید اصل تعامل را در نظر بگیرد و دولت بر این باور است که در عرصه دیپلماسی نباید با عنصر تقابل پیش رفت.
 
سرمدی ادامه داد: دولت بنا دارد مشکلات مردم را با کمترین هزینه حل کند و همه می دانند که بسیاری از اهداف با پرداخت هزینه های گزاف امکان پذیر است اما باید این هزینه ها را به حداقل برسانیم.
 
وی با بیان این که حوزه سیاست خارجی حوزه رقابت و خصومت است گفت: یک سیاست خارجی عاقلانه می تواند از اختلافات موجود در در حوزه بین المللی بهره برداری به نفع منافع ملی خود کند.
 
سرمدی ادامه داد: به دلیل نوعی از سیاست که سایه آن بر روی همه مسائل منطقه افتاده بود تفاوت منافع در منطقه بروز نمی کرد اما یک نوع سیاست خارجی کم هزینه و عاقلانه باعث شد اختلافات منطقه بروز پیدا کند و از این اختلافات در پیشبرد اهداف سیاسی استفاده کند.
 
وی با اشاره به این که در حوزه سیاست خارجی موظف هستیم که سیاست هایی را اتخاذ کنیم که کمترین هزینه ملی را داشته باشد گفت: امام خمینی میراث گرانقدری برای ما به جا گذاشت و ما حق نداریم از این سرمایه عظیم هرطور که می خواهیم استفاده کنیم.
 
سرمدی گفت: در عرصه بین المللی با شرایطی مواجه بودیم که صدای ما در دیپلماسی شنیده نمی شود در این شرایط اولین اقدام لازم این بود که موانع حرکت سیاسی به صورت سنجیده و دقیق برطرف شود.
 
وی ادامه داد: این حرکت سنجیده به صورت حضور رئیس جمهور در سازمان ملل و طرح بحث مقابله با خشونت ظهور یافت که باعث شد فضایی برای حرکت دیپلماسی بین المللی فراهم شود.
 
حركت در صحنه بین المللی با گفتمان تهدیدآمیز امكان پذیر نیست
 
سرمدی با بیان این که اولویت سیاست خارجی در ابتدای دولت یازدهم این بود که بستر لازم را برای حرکت سیاست خارجی فراهم کند افزود: شما نمی توانید با یک گفتمان خشن و تهدیدآمیز در عرصه بین المللی حرکت کنید و تجربه نشان داده بود که این عمل فضا را برای کشور تنگ خواهد کرد  و لذا گفتمانی مردود است.
 
وی حرکت انقلاب اسلامی ایران در جهت استقلال و اشاعه گفتمان اسلام و حمایت از مظلومان را سرمایه انقلاب معرفی کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران طی ۳۶ سال گذشته هزینه اندوختن این سرمایه را داده است و همین دستاورد قدرت ایران در منطقه را رقم می زند.
 
سرمدی شرایط امروز ایران در منطقه را دوران تبلور قدرت ایران دانست و گفت: در شرایطی که فضای بین المللی بر دیپلماسی ایران چنان تنگ شده بود که دیگر صدای ما در دنیا شنیده نمی شود سیاست خارجی تلاش کرد بستر تأثیرگذاری در محیط بین المللی را فراهم کند.
 
وی با اشاره به برخی انتقادات به حوزه سیاست خارجی گفت: برخی منتقدان می گویند که موضوع هسته ای بهانه ای است برای حذف صدای ایران در دنیا ما هم معتقدیم که این بهانه ای در دست دشمن است و باید این بهانه را از او بگیریم.
 
دشمن به بهانه هسته ای ظرفیت استراتژیك ما را حبس كرده است
 
سرمدی ادامه داد: ما در دورانی هستیم که اوج اقتدار انقلاب اسلامی در منطقه است و دشمن با یک بهانه توانسته است ظرفیت استراتژیک عظیم جمهوری اسلامی ایران را در منطقه حبس کند و عقل به ما حکم می کند که این زنجیر را باز کنیم تا این ظرفیت عظیم استراتژیک آزاد شود.
 
وی با بیان این که نباید ایران امروز را با کشوری مانند عراق در دوران افول صدام حسین مقایسه کنیم گفت: امروز یکی از بحث های اصلی دنیا این است که اگر توافق هسته ای حاصل شد ایران به جایگاهی در منطقه دست پیدا می کند که باید برای مهار این قدرت چاره ای بیندیشیم.
 
سرمدی ادامه داد: اسرائیل و برخی کشورهای منطقه به جزئیات مذاکرات کار ندارند بحث سر این است که ایران به واسطه یک نوع سیاست خارجی صحیح و سرمایه گذاری بر روی نیروهای اصیل و با رفتار سیاسی مبتنی بر اسلام که در منطقه مورد توجه است توانسته است به قدرت منطقه تبدیل شود.
 
وی به نظرات برخی منتقدان خرده گرفت که این جایگاه ایران را در نظر نمی گیرند و گفت: تیم هسته ای ما با توجه کامل به تمام خطوط قرمز و حساسیت های مقام معظم رهبری حرکت می کند و محال است اجازه کوچکترین تحقیری از طرف بیگانگان نسبت به ملت ایران بدهد.
 
سرمدی با بیان این که اقدامات ایران در منطقه باعث شده که جمهوری اسلامی ایران به اوج قدرت در منطقه دست یابد گفت: همه کشورها معتقدند محال در منطقه مشکلی بدون حضور ایران حل شود مانند مسئله سوریه که همه دنیا یک طرف بودند و ایران طرف مقابل آن ها و دست آخر همان شد که جمهوری اسلامی ایران مدنظر داشت.
 
وی با تأکید بر این که سیاست ما مبتنی بر تعامل است گفت: جایگاه جمهوری اسلامی ایران به جایی رسیده است که دوستان ما می خواهند با تثبیت این قدرت در صحنه بین المللی از آن استفاده کنند.
 
هدف ما در مذاكرات حفظ دستاوردهای اساسی انر‌ژی هسته ای است
 
وی با بیان این که اصلی ترین هدف ما در مذاکرات این است که هیچ یک از دستاوردهای اساسی قدرت ملی و هسته ای مورد معامله قرار نگیردگفت: دیپلماسی ایران بر تمام جزئیات پرونده هسته ای مسلط است و در حال گشودن محدودیت های استراتژیکی است که بر کشور تحمیل شده بود.
 
سرمدی افزود: در برنامه هسته ای ایران سوخت ۲۰درصد جایگاهی ندارد و چه اشکالی دارد که چیزی را که به آن نیاز نداریم بدهیم و در ازای ان رفع تحریم را بگیریم.
 
وی پذیرش حق غنی سازی هسته ای ایران از سوی شورای امنیت را یکی از دستاوردهای مذاکرات هسته ای دانست و گفت: برنامه تحقیق و توسعه که بزرگترین پیشرفت علمی کشور است دستاوردهای انرژی هسته ای را به روز نگاه می دارد و این همه به کوشش دیپلماسی تعامل به دست امد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.