سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ظرفيت صادرات صنايع دستی ايران يك و نيم ميليارد دلار است

عضو شورای عالی تشكل های صنايع دستی با بيان اينكه صادرات محصولات اين حوزه به 150 ميليون دلار در سال مي رسد ، گفت : ظرفيت صادرات اين بخش تا 10 برابر و يك و نيم ميليارد دلار قابل افزايش است.

به گزارش حوزه صنعت گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،محمد حسين ايمانی خوشخو اظهار داشت: بيش از 350 رشته توليدی در صنايع دستی داريم و در بيش از 25 هزار روستا توليد می شود.

وی افزود: حدود دو و نيم ميليون نفر در اين حوزه اشتغال دارند و جمهوری اسلامی ايران رتبه های برتر را در رشته های صنايع دستی دارد اما هنوز تجارت و صادرات آن به طور كامل ساماندهی نشده است و اميدواريم تجارت محصولات صنايع دستی در ايران هم به رتبه برتر برسد.

وی گفت: ايران از لحاظ تنوع رشته های صنايع دستی در دنيا رتبه نخست را دارد اما رتبه صادرات ما در سطح عدد 30 است.

عضو شوراي عالي تشكل هاي صنايع دستي تاكيد كرد : اقتصاد و تجارت داخلی و خارجی صنايع دستی بايد در كنار بعد فرهنگی و تاريخی آن تقويت شود ، چون صنايع دستی کالايی رمزآميز و مفهوم گرا در تاريخ و تمدن است و نخستين نشانه های ساخت و توليد آن در تپه سيلك كاشان ديده می شود.

خوشخو اظهار داشت : ‌استان های اصفهان ‌، فارس ، خراسان و خوزستان و اذربايجان شرقی از قطب های صنايع دستي محسوب مي شود اما به طور عمومي در همه جاي ايران رواج دارد و بايد نگاه به صنايع دستي شامل هويت فرهنگي و تمدنی و معيشتی و اقتصادی است.

وی تصريح كرد : بايد در سطح بين المللي زمينه های مناسب تري برای تعامل و عرضه آثار صنايع دستی فراهم كنيم ، به رتبه برتر تجارت جهانی صنايع دستی هم برسيم و محصولات صنايع دستی هنرمندان ايرانی را در همه جای دنيا توزيع كنيم ، جهانی سازی اين دستاوردها بسيار مهم است و بايد از نظر اقتصادی هم توسعه يابد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.