سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بالاخره يونسکو به تخريب آثار باستاني يمن واکنش نشان داد

بالاخره یونسکو مجبور شد به تخریب آثار تاریخی چند هزار ساله یمن در یورش عربستان سعودی واکنش نشان دهد و آن را محکوم کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی راشا تودی، یونسکو در بیانیه ای ضمن محکوم کردن اقدام ارتش عربستان در حمله به بخش قدیمی و سنتی شهر صنعا، پایتخت یمن، از کشته شدن شش غیر نظامی در این حمله ابراز تاسف کرد.
شهر قدیمی صنعا بیش از سه هزار سال قدمت دارد و از ویژگیهای بارز آن می توان به دارا بودن بازاهای قدیمی، خانه های دارای برج و بارو و حمام های خزینه ای اشاره کرد. این منطقه از سال 1986 میلادی در فهرست آثار باستانی جهانی یونسکو قرار دارد.
در بیانیه یونسکو از این منطقه با نام « یکی از قدیمی ترین جواهرات جهان و فرهنگ اسلامی» یاد شده است.
در حمله روز جمعه هواپیماهای رژیم سعودی به منطقه قدیمی شهر صنعا دست کم شش غیرنظامی شهید شدند پنج منزل مسکونی تخریب شد و پنج واحد دیگر به شدت آسیب دید.
ندا الحسن از مرکز ثبت آثار باستانی جهان در یونسکو در گفتگو با راشا تودی گفت:« آنها که به صنعا سفر کرده اند می دانند صنعا شهری استثنایی است. این شهر در زمره شگفتی های معماری اسلامی قرار دارد. و تخریب این مکان ، نه تنها برای یونسکو، بلکه برای تمام دنیا خسارتی بزرگ به شمار می آید.»
این مقام یونسکو، تخریب آثار باستانی را آسیبی موازی خواند و گفت تخریب بیمارستان ها، مدارس و اموال عمومی و بیشتر از آن تخریب آثار باستانی در جنگ تاسف بار و ناراحت کننده است.
شهروند یمنی در گفتگو با راشا تودی، حملات هوایی عربستان را محکوم کردند. « یاد و خاطره گذشتگان و فرهنگ ما را بمباران می کنند. سخن ما با عربستان سعودی این است که: آنها که گذشته ای ندارند آینده را هم نخواهند داشت.»
شهروند دیگری هم گفت: « آنها آثار باستانی اسلامی ما را هدف قرار می دهند، آنها تمدن ما را هدف قرار می دهند، تمدنی که هزاران سال قدمت دارد. حتی قانون بین الملل هم تخریب مکان های باستانی را مجاز نمی داند.»

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.