سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

ضوابط جدید نظارت بر تورهای گردشگری تدوین می شود

رعایت قوانین و تاکید بر اجرای ضوابط وظیفه‌ی همه‌ی آژانس‌ها، مسافران و همه‌ی افرادی است که به نوعی در جریان برگزاری تور گردشگری دخالت دارند.

ولی تیموری مدیر کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری در مصاحبه با خبرنگار میراث فرهنگی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران در خصوص نظارت بر تورهای گردشگری گفت: در ضوابط  موجود بر نظارت تورها تفکیکی میان تورهایی با مبدا و مقصد داخلی و تورهایی که یک سمت آن خارج از ایران است وجود ندارد، تا کنون ضوابط  موجود به شکل آئین نامه هایی مربوط به فعالیت و نظارت بر خدمات مسافرتی بوده است که کلیه مسائل پیرامون تورها را از چهار چوب ایجاد، مدیریت، روند برگزاری، تخلفات و مکانیزم رسیدگی را پوشش میداد، اما طی بررسی های انجام شده به ضعف ها و کمبودهایی برخوردیم که در حال بررسی و تدوین ضوابط محکم و کاربردی تر هستیم.

وی افزود: در این راستا به نحوه ی عملکرد دفاتر مسافرتی پرداخته و با دسته بندی آنها به سه حوزه به تدوین ضوابط پرداختیم، گروه اول آژانس هایی که تورهایی با مبدا یا مقصد خارج از ایران  برگزار میکنند ، دسته ی دیگر آژانس ها و دفاتری که گشت های تخصص برگزار میکنند که این گروه ضمن داشتن شرایط  عمومی باید صلاحیت های بین المللی و مدارک تحصیلی متناسب و ... را دارا باشند و در حوزه هایی مثل طبیعت گردی، تور سلامت، تورهای ورزشی و ... اقدام به برگزاری تور میکنند و گروه دیگر تورهایی که در داخل کشور برای هموطنان عزیز با مبدا و مقصد داخلی اقدام به برگزاری تور میکنند.

تیموری با توضیح پیرامون مقررات عام، مدیریت فنی، وظایف مدیر عامل و ... در هر حوزه ی فعالیت افزود: در اصلاحات جدید قانون نظارت بر تورهای گردشگری مجوزهای افراد و حوزه ها را بر اساس حیطه ی کاریشان مجزا کرده ایم، برای مثال در قانون جدید توراپریتور با مشتری بطور مستقیم ارتباط نداشته زیرا ارتباط مستقیم آنها حق آژانس های گردشگری را به لحاظ اینکه مشتریان توراپریتور هستند ضایع میکند.

وی با اشاره به لزوم اجرای قوانین و شئونات اخلاقی در کلیه ی تورهای داخلی و خارجی ادامه داد: رعایت قوانین در کلیه ی تورها لازم الاجراست، رعایت قوانین و تاکید بر اجرای ضوابط وظیفه ی همه ی آژانس ها ، مسافران و همه ی افرادی است که به نوعی در جریان برگزاری تور گردشگری دخالت دارند، همچنین تاکید ویژه بر احترام به اصول و فرهنگ عرف جامعه ی میزبان داریم و در دوره های شش ماهه ای که برای مسئولین تور برگزار میکنیم این نکته را تاکید میکنیم که توجه و تذکر به مسافران از وظایف مهم آنها است.

مدیر کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری در خصوص نظارت در سطوح مختلف بر عملکرد تورها افزود: همانگونه که با وجود قوانین رانندگی باز هم شاهد تخطی عده ای از جامعه ی آماری هستیم در حوزه ی گردشگری نیز با وجود تاکید بر اجرای قوانین امکان خطا در سطوح مختلف وجود دارد، لذا نظارت در سطح استان ها به عنوان بخشی از وظیفه ی اداره کل در برنامه ی ما است، در این خصوص نظارت و سرکشی بر عملکرد هتل ها، آژانس ها، برنامه ی تورها، نظارت بر راهنما ها و ... در دستور کار قرار دارد.

وی با اعلام گزارش های نیروی انتظامی در خصوص تورها ادامه داد : در کنار تمام نظارت های اعمال شده اگر گزارشی توسط نیروی انتظامی مبنی بر تخطی تور از ضوابط به ما اعلام شود فورا رسیدگی کرده و در جای خود با آژانس و افراد مسئول برخورد میکنیم .

تیموری پیرامون تبلیغات گفت : تبلیغات نامناسب و مغایر با شان جامعه بیشتر توسط تورهایی که مجوز ندارند انجام میشود ، آژانسی  که مجوز جهت برگزاری تور دارد تبلیغی که به صورت سند مکتوب باشد و مغایر با قوانین باشد انجام نمیدهد ، اما افرادی هستند که به شکل غیر قانونی از فضای رسانه استفاده میکنند و عموما در تبلیغات آنها اسمی از آژانس دیده نمیشود و این مساله تاکید بر نامعتبر بودن و یا نداشتن مجوز برای برگزاری تور است و جا دارد که مردم و رسانه ها در این خصوص توجه کنند ، مردم در انتخاب تور به مجوز آژانس توجه کنند و رسانه ها هم برای تبلیغات تورها مجوز های لازم را از آنها اخذ کند و در صورت عدم ارائه ی مجوز تبلیغ  انجام ندهد .

وی با اشاره به بند " ب" قانون گردشگری تورها افزود: با پلیس فتا و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما رایزنی کرده ایم تا با درخواست مجوز از آژانس ها اقدام به تبلیغات نمایند و از مردم میخواهیم تا اگر مواردی خلاف عرف و شئونات جامعه مشاهده کردند گزارش بدهند.

تیموری در خصوص راهنمای تورها به عنوان شخصی که مسئولیت سفر را به عهده دارد، گفت: امکان حضور شخص ناظر بر عملکرد تور در تمام تورهای گردشگری وجود ندارد ، اما راهنمای تور به عنوان شخصی که دوره ی لازم را دیده و متولی اعمال ضوابط و تذکر بر مسافران است باید موارد مختلف را از قبیل اطلاع رسانی در مورد جاذبه های سفر، موارد تضمین کننده ی سفر از جمله نشستن روی صندلی تا خاتمه ی سفر و ... به مسافران تذکر بدهد و موظف است موارد پیش آمده را به اطلاع آژانس برساند تا رسیدگی لازم انجام شود، رانندگان وسایل نقلیه ی گردشگری نیز در طول سفر باید به موارد ایمنی جان مسافران از جمله نایستادن در اتوبوس  هنگام حرکت تاکید کنند.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.