سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس سازمان توسعه و تجارت:

حمل‌بار با کشتی جهت سهولت تجار راه اندازی شد/برقراری خطوط منظم هوایی برای حمل بار صادراتی

رئیس سازمان توسعه و تجارت از حمل بار در هرماه توسط 6 کشتی به کشور های روسیه و قزاقستان خبر داد و گفت: این حمل بار برای تجار با یک سوم قیمت انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار تجارت گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران،مراسم امضای تفاهم‌نامه برقراری خطوط دریایی کشتیرانی امروز با حضور رئیس سازمان توسعه تجارت ورئیس سازمان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به امضا رسید.

 بر اساس این گزارش ولی الله افخمی راد رئیس سازمان توسعه و تجارت با اشاره به اینکه از جمله وظایف سازمان توسعه تجارت ایجاد شرایط رقابتی برای صادر کنندگان تجار و بازرگان است که کالایی که ساخت ایران است در بازار هدف صادراتی از لحاظ قیمت در مقایسه با سایر عرضه کنندگان اراده می‌شود گفت: یکی از مواردی که باعث می‌شود تجار در تضاد کشورشان کالا را به موقع ارائه کنند تسهیلاتی است که در ارتباط ریلی و دریای و هوایی داشته باشند که ایران در این زمینه دارای محدودیت است. 

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: از جمله مواردی که در فضای رقابتی دنیا می تواند کالاهای صادراتی ایران را با نرخ مناسب و به موقع به بازارهای هدف عرضه کند، تسریع و تسهیل حمل و نقل ریلی، جاده ای، هوایی و دریایی است که بر این اساس در توافق با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ترتیبی اتخاذ شده تا برنامه منظمی برای حمل بار صادراتی از ایران به مقاصد کشورهای حاشیه دریای خزر راه اندازی شود.

وی تصریح کرد: بر این اساس، برنامه منظم حرکت کشتی ها به صورت ۶ بار در ماه به مقاصد کشورهای روسیه و قزاقستان تدوین شده که به دنبال آن هستیم تا در کشورهای حاشیه خلج فارس نیز خطوط منظم کشتیرانی دایر کنیم.

افخمی راد تصریح کرد: چنانچه صادرکنندگان نتوانند به موقع تعهدات خود را به خریداران کالاهای صادراتی ایفا کنند، حتی ممکن است بازارهای صادراتی را از دست بدهند و قادر نباشند تا با سایرکشورها رقابت کنند، بنابراین ضروری است تا برنامه حمل منظمی برای کالاها داشته باشیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: بر اساس این تفاهم‌نامه از محل سهم دولت در منابع سود شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مقرر شده تا یارانه حمل بار صادراتی اختصاص یابد و کشتی در مسیر رفت به بندر صادراتی توسط سازمان توسعه تجارت ایران چارتر شده و صادرکنندگان مطمئن شوند که در موعد مقرر کالایشان به مقصد صادراتی خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: از تجار و بازرگانان تقاضا می شود تا در مرحله نخست کالاهای صادراتی خود به مقصد قزاقستان در روسیه را از طریق کشتی های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران حمل نمایند، ضمن اینکه تلاش داریم تا بتوانیم برنامه منظمی برای حرکت هواپیماهای حمل بار صادراتی نیز داشته باشیم.

به گفته رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در برخی مقاصد صادراتی تنها یک بار در هفته برنامه حمل بار و اعزام مسافر دارد که بدیهی است برای رونق تجارت خارجی باید خطوط منظم هواپیمایی برای حمل کالاهای صادراتی نیز برقرار شود.

افخمی اظهار اشت: در صورتی که صادر کنندگان نتوانند برابر تعهدات خریداران کالا ی ایران در مواقع ضروری به کشور‌های صادر کننده با مشکلات بسیاری مواجه می‌شود که یکی از آنها از دست دادن بازارهای هدف آنها است. 

افخمی تصریح کرد: در این تفاهم نامه تاکید بر حرکت مستقیم کشتی ها و مسیرهای عبور تعامل است که بتوانند صادر کننده همزمان با برنامه حرکت کشتی ها قراردادهای خود را منعقد کنند و کالا نیز در موعد مقرر در محل هدف برسد. 

وی افزود: تمامی برنامه کشتی‌ها به صورت چارتری است و صادر کنندگان با هر میزان باری که دارند می‌توانند بارهای جا به جا کنند. 

افخمی توضیح داد: کمک به شرکت‌های هواپیمایی برای داشتن پروازهای منظم جهت حمل مسافر و بار باعث می‌شود که تجار هزینه‌های بسیاری را جهت حمل بار متحمل شوند در صورتی که اگر بارهای آنها با خطوط دریای حمل شود یک سوم هزینه‌ها را شامل می‌شود. 

رئیس سازمان توسعه تجارت اظهارداشت : در حال حاضر در این تفاهم نامه‌ای که داشته ایم نخستین گام را برای حمل بارها جهت بهبود رفاه تجار برداشته ایم. 

 در ادامه داجمر رئیس سازمان کشتی رانی ایران با اشاره به اینکه معمولا یک گرفتاری در بخش صادرات کالا وجود دارد گفت: متاسفانه حمل کالاهای کم برای موسسات حمل و نقل توجیه اقتصادی ندارد و این یک مشکل همیشگی بوده است.

وی افزود: این توافقنامه که در گذشته مصوبه آن وجود داشته است و ما از طریق منابع اختصاص یافته و با سیاست‌گذاری‌های سازمان توسعه و تجارت برای کشورهایی که پتانسیل آن وجود دارد حجم صادرات افزایش می‌یابد. 

رییس سازمان کشتی رانی توضیح داد: در آغاز راه برای حمل بار صادراتی در دریای خزر اقدام خواهیم کرد که بر این اساس از بندر انزلی به آستاراخان هر ۱۵ روز یکبار، از انزلی به بندر اکتاو قزاقستان هر ماه یک سفر، از امیرآباد به مقصد آستاراخان روسیه هر ماه یک سفر و از بندر امیرآباد به مقصد اکتاو قزاقستان هر ۱۵ روز یک سفر دریایی برای حمل بار صادراتی ایران انجام خواهد شد.

انتهای پیام/ 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.