سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران بررسی کرد؛

چشمان سران اوپک به تصمیمات احتمالی/ آیا بازار نفت طعم آرامش را خواهد چشید

هم‌اکنون چشمان بسیاری از سران اوپک به جلسه نیمه خردادماه و تصمیم‌های احتمالی این نشست دوخته شده است بنابراین تصمیمات سیاسی یکی از اعضای اوپک، با در نظر گرفتن منافع همه اعضای اوپک، قطعا می‌تواند سبب اصلاح وضع بازار نفت شود.

به گزارش خبرنگار نفت گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ سازمان کشورهای صادر کننده نفت با نام اختصاری اوپک (OPEC)، یک کارتل بین‌المللی نفتی است که متشکل از کشورهای الجزایر، ایران، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، اکوادور، آنگولا و ونزوئلا است. مقر بین‌المللی اوپک از بدو تاسیس در سال ۱۳۳۹ در ژنو بود و در سال ۱۳۴۴ به شهر وین در کشور اتریش انتقال یافت.

هدف اصلی این سازمان، آنچنان که در اساسنامه بیان شده، به این شرح است: هماهنگی و یکپارچه‌سازی سیاست‌های نفت کشورهای عضو و تعیین بهترین راه برای تامین منافع جمعی یا فردی آنها، طراحی شیوه‌هایی برای تضمین ثبات قیمت نفت در بازار نفت بین‌المللی به منظور از بین بردن نوسانات مضر و غیرضروری؛ عنایت و توجه ویژه به کشورهای تولیدکننده نفت و توجه خاص به ضرورت فراهم کردن درآمد ثابت برای کشورهای تولیدکننده نفت؛ تامین نفت کشورهای مصرف‌کننده به صورت کارآمد، مقرون به صرفه و همیشگی؛ و بازده مناسب و منصفانه برای آنهایی که در صنعت نفت سرمایه‌گذاری می‌کنند.

کشورهای عضو اوپک قریب به دوسوم ذخایر نفتی جهان را در اختیار دارند. در سال ۲۰۰۵ اوپک ۴۱٫۷درصد نفت جهان را تولید کرده در حالی است که کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه تنها ۲۳٫۸ درصد و اتحاد شوروی سابق ۱۴٫۸درصد از تولیدات نفت جهان را به خود اختصاص داده‌اند. 

از آنجا که فروش نفت در جهان بر مبنای دلار آمریکا سنجیده می‌شود، تغییر ارزش دلار در برابر دیگر ارزهای رایج جهان بر تصمیمات اوپک در خصوص میزان تولید نفت تأثیر می‌گذارد.

براساس این گزارش یکصد و شصت و هفتمین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) که قرار است در روز جمعه، ١٥ خردادماه (پنجم ژوئن)در وین برگزار شود، که این نشست برای ایران اهمیتی ویژه‌ای دارد.

متاسفانه در طی سال‌های گذشته تحریم کشورهای بیگانه علیه ایران شدت گرفت و باعث شد که برخی کشورهای تولیدکننده نفت از فرصت استفاده کرده و جای ایران را در بازار اشغال کردند.

در دوران تحریم، سهم ایران در بازار نفت اروپا را روسیه تصاحب کرد و نفت اورال این کشور که از لحاظ فنی شباهت زیادی به نفت صادراتی ایران به پالایشگاه‌های اروپا داشت، جای نفت کشورمان را گرفت؛ سهم ایران در بازار آسیا و آفریقا نیز توسط سایر کشورها از جمله عربستان جایگزین شد.

در این راستا، وزیر نفت در حاشیه بیستمین نمایشگاه اعلام کرده است: با رفع تحریم‌ها، ایران سهم خود را از بازار نفت جهان پس گرفته و حداقل یک میلیون بشکه به صادرات نفت خود اضافه می‌کند.

بیژن نامدار زنگنه تاکید کرده است: ما تحت هیچ شرایطی از سهم از دست رفته تولید ایران در بازار نفت کوتاه نمی‌آییم و سهم خود در بازار را پس خواهیم گرفت.

مهدی عسلی مدیر امور اوپک و روابط با مجامع انرژی در خصوص برنامه ایران برای مذاکره در اجلاس١٦٧اوپک گفت: بعضی از کشورها که در دو تا سه سال گذشته با توجه به تحریم‌های ایران و نا آرامی‌ها در منطقه آفریقای شمالی، تولید خود را افزایش دادند هم اکنون حاضر به کاهش تولید خود نیستند، بنابراین در این نشست بحث بر این است که آیا این کشورها که از غیبت نسبی ایران، لیبی و برخی کشورهای منطقه استفاده کردند، حاضر هستند تولید خود را به سطوح سال ٢٠١١ برگردانند؟

وی با یادآوری اینکه در سال ٢٠١١ اعضای اوپک تصمیم گرفتند سقف تولید این سازمان را در سطح روزانه ٣٠ میلیون بشکه تعیین کنند، افزود: در نشست ١٦٧ اوپک میان این دو دسته از کشورها بحث می‌شود و باید منتظر نتیجه آن ماند.

سیدمهدی موسوی‌نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران؛ اظهار داشت: کاهش تولید توسط اوپک علاوه بر اینکه سبب کاهش نفت مازاد در بازار می‌شود، به تقویت قیمت‌ها کمک خواهد کرد. اگر اعضای اوپک براساس واقعیت‌های بازارهای جهانی و حتی براساس منافع اقتصادی کشورهایشان و به دور از سیاسی‌کاری تصمیم بگیرند، در روند فعلی تجدیدنظر خواهند کرد و به کاهش سقف تولید رای خواهند داد، اما با توجه به شرایط سیاسی منطقه بعید است چنین تصمیمی مورد اجماع واقع شود.

وی تصریح کرد: ما در بودجه سال 94 این نوسانات را پیش‌بینی می‌کردیم و به همین دلیل از تغییرات احتمالی در قیمت‌ها نگرانی زیادی نداریم. از یک طرف تا حد امکان سهم نفت در بودجه نسبت به سال گذشته کمتر شده و از طرف دیگر، مکانیزمی در بودجه سال94 تعبیه شده که برای 6 ماهه دوم سال 94 قیمت نفت در بودجه مورد بازنگری قرار بگیرد و براساس شرایط روز و پیش‌بینی‌های 6 ماه آینده، قیمت جدید لحاظ شود.

موسوی‌نژاد تاکید کرد: بعد از رفع تحریم‌ها ما قطعا تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا سهم خود در بازار را افزایش دهیم. علاوه بر این که ارتباط ما با مشتریان سنتی‌مان همچنان برقرار است و سهمی از این افزایش صادرات به آنها اختصاص خواهد یافت، به دنبال مشتریان جدید نیز خواهیم رفت.

وی ادامه داد: برای تحقق این افزایش صادرات، اوپک هم می‌تواند نقش مثبتی ایفا کند و در صورتی که بخواهد سقف تولید در اوپک رعایت شود، باید از کشورهایی که سهم ما را در بازار اشغال کرده‌اند، بخواهد تولیدشان را کاهش دهند.

وی در خصوص اینکه با توجه به در پیش بودن اجلاس اوپک، این مجمع چه تاثیری می‌تواند بر وضعیت بازار داشته باشد و چه تصمیمی اتخاذ خواهد کرد افزود: همان‌طور که گفته شد، تصمیمات سیاسی یکی از اعضای اوپک، مهم‌ترین عامل به‌وجود آمدن وضع موجود بوده و اصلاح این اقدامات سیاسی و در نظر گرفتن منافع همه اعضای اوپک، قطعا می‌تواند سبب اصلاح وضع موجود شود.

بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت با توجه به افت شدید قیمت نفت در طول یک‌سال گذشته، در حال حاضر چشمان بسیاری به جلسه نیمه خردادماه اوپک و تصمیم‌های احتمالی این نشست دوخته شده است؛ این‌که آیا اوپکی‌ها به کاهش سقف تولید رأی می‌دهند و یا این‌که اوپک همچون جلسه قبلی تصمیم به عدم کاهش سقف تولید می‌گیرد؟!

گزارش: حبیبه رحیمیان 

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.