سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

قدرت قابل قبول صنایع کوچک/ سهم صنایع کوچک در بسته خروج از رکود اقتصاد

به دنبال قدرت و توانایی‌های صنایع کوچک و متوسط دولتمردان و مسئولین اقتصادی در صدد رفع موانع تولید چنین صنایعی و استفاده از آن‌ها در جهت خروج از رکود اقتصاد می‌باشند.

به گزارش خبرنگارمالیات گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، امروزه نقش پراهمیت صنایع کوچک و متوسط در رشد و توسعه اقتصادی کشور انکار ناپذیر است. در غالب کشورهای جهان توسعه و حمایت از صنایع کوچک و متوسط از جمله رویکردهای اقتصادی دولت‌ها محسوب می‌شود و آن‌ها در تلاش برای حفظ بقای صنایع کوچک می‌باشند.

تعریفی که کشورهای مختلف از صنایع کوچک و متوسط دارند بسته به نوع شرایط اقتصادی و شرایط صنعتی متفاوت است. تغیرات سریع و وسیع فناوری تولید در چند دهه اخیر باعث شد صنایع از تولید انبوه فاصله بگیرند و سرمایه‌ها از صنایع بزرگ به صنایع کوچک سرازیر شوند و عرصه برای فعالیت آن‌ها مهیا شود.این شرایط بدان معنا نیست که صنایع بزرگ به مرور زمان نقش کمرنگی را به خود می‌گیرند بلکه باید تلاش برای همکاری و تعامل بین صنایع بزرگ و کوچک گسترش یابد.
                                        
طبیعتا در کشورهای صنعتی و در حال رشد سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های متنوعی در جهت سازمان‌دهی صنایع کوچک،رفع موانع تولید،بهبود فضای کسب و کار و تامین زیرساخت‌های مناسب  انجام شده است.

در این کشورها توجه به صنایع کوچک باعث شده بحث کارآفرینی،صادرات صنعتی و بهبود توزیع درآمد در درجه مطلوبی قرار داشته باشد. هرچند که در این کشورها موانعی از جمله کمبود درآمدهای مالی و نیروی انسانی وجود دارد ولی این صنایع علی رغم وجود چنین چالش‌هایی از بازدهی مطلوبی برخوردار هستند.

به عقیده کارشناسان صنایع کوچک و متوسط به رغم داشتن شرایطی اعم از قدرت جذب و اشتغال‌زایی،تربیت نیروی کار ماهر،هزینه کمتر و تطبیق بهتر با شرایط از اهمیت و جایگاه خوبی در اقتصاد کشورها برخوردار است. امروزه صنايع کوچک و متوسط نيروي محرکه اقتصاد کشورها و منبع بسيار مهمي براي اشتغال‌زايي محسوب مي‌شوند که نه ‌تنها مي‌توانند نيروي کار ناشي از رشد واقعي جمعيت را جذب کنند بلکه مي‌توانند نيروي کارآمد مازاد شرکت‌هاي دولتي ناشي از تعديل اقتصادي يا خصوصي را نيز جذب کنند از این رو مورد توجه اقتصادهای پیشرفته قرار گرفته است.

باید توجه کرد بخش اعظمی از واحدهای صنعتی کشور ما صنایع کوچک و متوسط می‌باشد و قسمت قابل توجهی از تولید ناخالص ملی از محل این صنایع تامین می‌شود.
 
در شرایط رکودی حاکم بر اقتصاد کشور توجه و اهمیت به صنایع کوچک و متوسط می‌تواند یکی از سازوکارهای خوب جهت خروج از این رکود باشد چرا این صنایع به علت آن که در مناطق دور افتاده و محروم تاسیس می‌شوند شرایط را برای کسب و کار و اشتغال‌زایی فراهم می‌کنند.

متاسفانه شاهدیم که صنایع کوچک و متوسط عموما در حاشیه سیاست‌گذاری‌های دولت قرار می‌گیرد، این در حالی است که یک اقتصاد پیشرفته قطعا توجه وی‍‍‍ژه به صنایع خرد خود دارد.

 طبق این گزارش؛ مسئولین اقتصادی کشور باید برای رسیدگی به وضعیت اقتصاد و فراهم کردن شرایطی برای خروج از رکود تسهیلات را به این صنایع ارائه دهند و برای فعال کردن صنایع راکد تلاش خود را انجام دهند. مسئولین باید ضمن باور اینکه صنایع کوچک در کشور بسیار تاثیرگذار هستند و حمایت از آن‌ها طبیعتا آثار مثبتی را در پی خواهد داشت.

نگاه به صنایع کوچک و متوسط در کنار درنظر گرفتن سایر عوامل قطعا اثرگذار می‌باشد. این روزها در انتظار بررسی‌های دولت برای نهایی شدن برنامه خروج از رکود هستیم. حال باید منتظر ماند و دید چقدر از سهم صنایع کوچک و متوسط در این برنامه محقق می‌شود؟

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.