سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نگاه سینماگران به وضعیت کنونی اقتصاد سینما؛

به آینده‌ اقتصاد سینما امیدوار نیستم/ توجه مطلق به اقتصاد، آفت جامعه‌ی ما است

با توجه به اکران‌های دو ماه اخیر و فیلمهای سی و سومین دوره جشنواره فجر همچنین رونق نسبتاً کم گیشه‌ها نسبت به سال گذشته به بررسی وضعیت اقتصادی این عرصه پرداختیم.

باشگاه خبرنگاران، سحر قناعتی؛ اقتصاد در هر حوزه یکی از مسائل بنیادی به حساب می‌آید که اگر درست به آن پرداخته نشود و برنامه‌ریزی اساسی و دقیق برای آن صورت نگیرد آسیب‌های جدی به پیکره‌ هر چیزی وارد می‌کند.

در سینما نیز اقتصاد یکی از مقوله‌هایی است که حرف اول را می‌زند تا زمانی که پول نباشد تهیه‌کننده سرمایه‌گذاری نمی‌کند و فیلم ساخته نمی‌شود. البته در مواردی هم که با پول‌های دولتی فیلم ساخته می شود که کمکی به سینما نمی‌کند.

به دنبال فروش نسبتاً ضعیف فیلم‌های سینمایی در دوماه اول سال 94 تصمیم گرفتیم با تعدادی از سینماگران درباره اقتصاد سینما وراه‌های بهبود آن صحبت کنیم که به شرح زیر است.

*متوسط فروش فیلم‌های سینمای امسال بیشتر از سال گذشته خواهد شد

علیرضا رئیسیان، کارگردان سینما در خصوص وضعیت کنونی اقتصاد سینما و تفاوت‌هایش نسبت به سال گذشته گفت: اقتصاد یک مفهوم کلان است و من تا به امروز برنامه خاصی از سوی مدیران برای پویایی اقتصاد سینما ندیده‌ام. اگر اتفاقات مثبتی هم می‌افتد خود به خودی و حاصل روند تولید نمایش است.

وی در ادامه افزود: من به بهبود وضعیت اقتصادی سینمای ایران در سطح کلان خوشبین نیستم و باید یک برنامه‌ریزی صحیح و دقیقی برای حصول این امر اتفاق بیافتد.

کارگردان فیلم سینمایی «دوران عاشقی» پیرامون فروش فیلم‌های امسال، اظهار داشت: درسال گذشته سورپرایزی به نام «شهر موش‌ها» گیشه‌ سینما را زیر و رو کرد اما به نظر من امسال فیلمها با فروش 3 تا 5 میلیارد متوسط فروش بیشتری خواهد داشت.

این کارگردان در پایان درباره وضعیت اکران «دوران عاشقی» خاطر نشان کرد: «دوران عاشقی» در نوبت اکران عید فطر امسال قرار خواهد گرفت. بعضی از تهیه‌کنندگان برای گرفتن عکس دو نفره با سوپراستارها قیمت آنها را بالا می‌برند.

*نسبت به آینده‌ اقتصاد سینما خوش بین نیستم

محمد شایسته تهیه‌کننده سینما گفت: من به آینده‌ اقتصاد سینما زیاد امیدوار نیستم. زیرا هزینه‌های زیاد تولید، دستمزد زیاد بازیگران که بالا رفتن دستمزد سایر عوامل را به دنبال دارد و افزایش هزینه‌ی تبلیغات از عهده‌ی یک تهیه کننده بخش خصوصی برنمی‌آید.

وی در ادامه افزود: اینکه بگوییم کیفیت فیلمها پایین آمده حرف اشتباهی است زیرا یک فیلم در هر شرایطی نباید ضرر کند اگر یک تهیه‌کننده در هر زمینه‌ای سرمایه‌گذاری کند به سود چند برابر می‌رسد اما در سینما فقط پول خود را از دست می‌دهد.

تهیه‌کننده فیلم «خانه دختر» اظهار داشت: در کل دنیا اگر دو فیلم از یک سوپر استار نفروشد قیمت آن پایین می‌آید اما در کشور ما همه چیز بر عکس است. دلیل آن هم تهیه‌کنندگانی هستند که با پول دولتی فیلم می‌سازند و برای گرفتن عکس دو نفره و پرکردن فاکتور‌های میلیاردی خود پول بازیگر را چندین برابر می‌کنند.

شایسته در پایان خاطرنشان کرد: اگر دقت کنیم تمام عواملی که سبب بالارفتن پول بازیگر می‌شود از بین رفته است برای مثال قاچاق DVD ‌ها آزاد شده اما قیمت بازیگران به چندین برابری رسیده است. این مسئله قضیه‌ بسیار مهمی است که باید چاره‌ای برای آن اندیشیده شود.

*در خوشبینانه‌ترین حالت وضعیت اقتصادی سینما شبیه سال قبل است

هادی منبتی رئیس سابق سینما ملت و عضو کنونی هیات مدیره پردیس سینمایی آزادی در گفتگو با خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران درخصوص وضعیت کنونی اقتصاد سینما گفت: اگر افزایش قیمت بلیط‌ها را در نظر بگیریم و با توجه به فیلم‌های نمایش داده شده در سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر در خوشبینانه‌ترین حالت از نظر اقتصادی در سینما تغییری نسبت به سال گذشته نخواهیم داشت.

وی در ادامه افزود: به نظر من مشکل اساسی حال حاضر سینما بها ندادن به بخش خصوصی است. اگر توجه سینماگران به بخش خصوصی بیشتر و اختلافات خصوصی بیشتر و اختلافات بین پروانه نمایش و اکران کمتر شود اوضاع سینما بهبود پیدا خواهد کرد.

*توجه مطلق به مسائل اقتصادی یک آفت برای جامعه‌ی ما به حساب می‌آید

علیرضا فرید، کارگردان سینما پیرامون وضعیت کنونی اقتصاد سینما، گفت: در این روزها همه جا صحبت از وضعیت اقتصادی است و این موضوع آسیب جدی به جامعه وارد می‌کند جامعه‌ ما به اندیشه‌ عمیق نیاز دارد و همه چیز نباید به اقتصاد خلاصه شود.

وی در ادامه افزود: مشکلات اقتصادی سینما از جایی نشأت می‌گیرد که مسائل فرهنگی در اولویت چندم زندگی مردم قرار گرفته است و در جامعه‌ی ما استقبال کمی از محصولات فرهنگی می‌شود.

این کارگردان در پایان خاطرنشان کرد: اگر رسانه‌های ما از روزمرگی و سطحی نگری بیرون بیایند و به مسائل و مفاهیم عمیق فرهنگی از جمله کتاب توجه بیشتری داشته باشند وضعیت اقتصادی سینما بهبود پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.