سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد

هشت پالایشگاه در انتظار کلنگ‌زنی/ پای بنزین به سیراف نمی‌رسد

طرح فراگیر پالایشی سیراف با هدف جلوگیری از خام‌فروشی میعانات گازی، ایجاد ارزش افزوده، اشتغال‌زایی و تضمین تولید حداکثری از میدان گازی پارس جنوبی طراحی شده است که کلنگ ساخت این طرح پالایشگاهی با حضور معاون اول رئیس جمهور چند روز آینده به زمین زده می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ موضوع ساخت "فراگیر پالایشی سیراف" در قالب هشت پالایشگاه میعانات گازی مستقل به ظرفیت 60 هزار بشکه در روز، در سال "اقتصاد و فرهنگ با مديريت جهادی و عزم ملی" با هدف اجرايی نمودن منويات مقام معظم رهبری درخصوص سياست‌های اقتصاد مقاومتی و اصل ۴۴ قانون اساسی، همچنين جلوگيری از خام فروشی و ايجاد ارزش افزوده، از سوی وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران و با مشارکت بخش خصوصی مطرح شد. 

براساس این گزارش؛ این وزارتخانه اولین دستگاهی بود که برنامه‌های اقتصاد مقاومتی را تدوین کرده و بر این اساس، احداث هشت پالایشگاه 60 هزار بشکه‌ای میعانات گازی در دستور کار وزارت نفت قرار گرفت و فراخوان آن نیز از دوم تیر ماه اعلام شد. 

سرمایه‌گذاری 300 میلیارد دلاری برای ساخت هشت پالایشگاه کوچک میعانات گازی
  
به طور متوسط برای ساخت هر یک از هشت پالایشگاه کوچک میعانات گازی پارس جنوبی به حدود ٣٠٠ میلیون دلار سرمایه نیاز است. این هشت پالایشگاه دارای یک یوتیلیتی واحد (آب، برق، بخار) خواهند بود که به هر یک از سرمایه گذاران، درصدی از سهام آن تعلق می‌گیرد و ٢٠ درصد سرمایه‌گذاری در احداث این یوتیلیتی نیز بر عهده شرکت ملی نفت ایران است؛ شرایط حضور شرکت‌های خصوصی در طرح ساخت ٨ مینی پالایشگاه میعانات گازی پارس جنوبی فراهم شده و بازده اقتصادی بالایی در انتظار سرمایه گذاران این طرح خواهد بود. 

زمین محل ساخت این طرح به مساحت حدود 250 هکتار (حدودا 30 هکتار برای هر پالایشگاه میعانات گازی) است و از طرف سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در سایت 2 عسلویه به صورت اجاره 20 ساله به متقاضیان بخش خصوصی واگذار می‌شود و پس از انقضای زمان اجاره، با موافقت سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس قرارداد اجاره زمین قابل تمدید خواهد بود. 

در این واحدها گاز مایع (ال.پی.جی)، نفتا، سوخت جت و گازوئیل تولید می‌شود؛ گاز مایع بر اساس استاندارهای روز دنیا که برای خودرو و سوخت خانگی نیاز است، تولید می‌شود و حجم گوگرد آن حدود 10 پی.پی.ام است. 

همچنین نفتا به صورت کامل تصفیه می‌شود و امکان استفاده از آن برای تولید بنزین وجود دارد. همچنین بدون تصفیه آن برای واحدهای اُلفین‌سازی و آروماتیک‌سازی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد؛ در واقع باید نفتا واحدهای پالایشی سیراف با استاندارهای روز تولید خواهد شد. 

علیرضا صادق آبادی، مدیرعامل پالایشگاه سیراف  چند روز پیش گفته بود که پس از تکمیل طراحی تا حدود ٢,٥ سال آینده به تولید زودهنگام و تا یک سال پس از آن به تولید نهایی خواهیم رسید. 

طرح فراگیر پالایشی سیراف با هدف جلوگیری از خام فروشی میعانات گازی، ایجاد ارزش افزوده، اشتغال زایی و تضمین تولید حداکثری از میدان گازی پارس جنوبی طراحی شده است. طراحی و ساخت ٨ پالاشگاه به ظرفیت هر یک ٦٠ هزار بشکه در پارس جنوبی به همین منظور بوده است. 

صادق آبادی درخصوص عدم تولید بنزین در واحدهای پالایشی سیراف، اظهار داشت: روند مصرف بنزین رو به کاهش است به طوری که میزان استفاده از خودروهای هیبریدی و بیواتانول افزایش می‌یابد. 
  
وی افزود: تنها در کشورهای در حال توسعه تعداد خودروهای بنزین سوز در حال افزایش است اما باید توجه داشت که با توسعه فناوری، میزان مصرف بنزین این خودروها نیز کاهش یافته است. 

 بازار خوبی برای بنزین در این پالایشگاه پیش‌بینی نکرده‌ایم 

مدیرعامل پالایشگاه سیراف خاطرنشان کرد: بازار خوبی را برای بنزین در آینده پیش بینی نکرده‌ایم و بر این اساس، در واحدهای سیراف بنزین تولید نمی‌شود. 
  
صادق آبادی ادامه داد: اما بازار نفتا بسیار گسترده و در حال رشد است، بنابراین بخش عمده‌ای از تولیدات این واحدها را به تولید نفتا اختصاص دادیم. 

وی با بیان اینکه بازاری 6 میلیون تنی برای نفتا در جهان وجود دارد که در آینده دو میلیون تن دیگر نیز به آن اضافه می شود، گفت: کل تولید نفتای ایران 240 هزار بشکه خواهد بود و بنابراین به راحتی قادر به نفوذ به بازار این محصول خواهیم بود. 

 تامین 70 درصد خوراک پتروشیمی‌ها با نفتا 

مدیرعامل پالایشگاه سیراف خاطرنشان کرد: همچنین نفتا 70 درصد خوراک پتروشیمی‌ها را تامین خواهد کرد و لذا بازار خوبی برای آن وجود دارد. 
  
صادق آبادی گفته بود: از 20 خردادماه کار آماده سازی زمین واحدهای پالایشی سیراف آماده می‌شود که هشت ماه زمان خواهد برد. 

به گفته شهاب الدین متاجی مشاور وزیر نفت، علت تصفیه نشدن کامل گازوئیل تولیدی در مجتمع پالایشی سیراف هزینه‌ زیاد این امر بود به همین دلیل تصمیم گرفته شد این طرح با سرمایه اندک راه‌اندازی شود و به تدریح سرمایه‌گذاران با سودی که از این طرح‌ها عایدشان می‌شود، طرح را توسعه دهند. 
 
متاجی با اشاره به اینکه تعهد وزارت نفت برای تأمین خوراک هشت پالایشگاه سیراف 60 هزار بشکه به مدت 10 سال است، گفت: بعد از آن با توجه به افت تولید مخزن پارس جنوبی، تولید میعانات گازی کاهش خواهد یافت اما به سرمایه‌گذاران این اطمینان داده می‌شود که بیشترین تولید میعانات گازی به آنها اختصاص می‌یابد. 

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که با ساخت این 8 پالایشگاه کوچک میعانات گازی در کشور، علاوه بر اینکه از خام فروشی در کشور جلوگیری می‌شود بلکه عرصه برای اشتغالزایی و گسترش بازارهای هدف و نیز تامین خوراک پتروشیمی‌ها فراهم می‌شود.

گزارش: حبیبه رحیمیان

انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
رحمن
۱۰:۲۵ ۱۰ خرداد ۱۳۹۴
بسیار عالی است تا می توانید خام نفروشید باید تبدیل به احسن شود .در هر استانی پالایشگاه بزنید تقریبا در سرتاسر ایران نفت وجود دارد و در آینده این پالایشگاه ها مورد نیاز مناطق نفتی است.و اطراف ما هم بجر عراق همه نیاز به فراورده های نفتی ایران دارند