به گزارش
خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ مشتریان بانک ملی با پیامک هایی که از روز گذشته از ازسوی این بانک با مضمون کسر 5 هزار تومان کارمزد جهت سرویس پیامک ساپتا برای آن ها ارسال شده متعجب و سردرگم شده اند که ماجرا از چه قرار است و اغلب باعث اعتراض و نارضایتی آن ها شده است.
البته اجرای این طرح جای بحث ندارد زیرا طبق گفتگو باشگاه خبرنگاران با ولی اله فاطمی اردكانی معاون فناوری اطلاعات بانک ملی ایران مبنی بر اینکه این طرح موضوعی است که بانک مرکزی در مصوبات سال 88 و 91 خود به صراحت تصریح کرده و حتی کارمزد خدمات هم به مبلغ 25 تومان در اختیار بانکها قرار داده است، اما در حال حاضر هیچ یک از بانکها این مبلغ 25 تومانی را به عنوان هزینه خدمات دریافت نمیکنند و فقط هزینه ارسال پیامک که برای بانکها بسیار گزاف و سنگین شده است را از مردم اخذ میکنند.
بنابراین فقط هزینه ارسال پیامک توسط بانکها دریافت میشود و این نکته وجود دارد که این هزینه به ازای ارسال هر پیامک نیست زیرا اگر بخواهیم هزینه تک تک پیامکها را کسر کنیم حجم تراکنشهای مازاد و ریز، موجب ناکارآمدی سیستمهای بانکی خواهد شد.
فاطمی اردکانی در ادامه افرود: به همین دلیل یک متوسطی حساب میشود تا به صورت سالانه یا چند ماه یکبار مبلغی از مردم اخذ شود که هم برای هزینه پیامک است هم برای افزایش تعداد پیامکها که امنیت حساب مشتریان را در پی خواهد شد، اخذ خواهد شد." این مبلغ باید دریافت شود.
اما بحث مهم نحوه دریافت ناگهانی این مبلغ است زیرا بانک ملی ایران می توانست با اطلاع قبلی به مشتریان خود این اقدام را عملی کند تا دیگر نارضایتی ایجاد نشود.
علاوه بر این به گفته بسیاری از مشتریان اگر اطلاع رسانی درستی از قبل صورت گرفته بود، شاید بسیاری از مشتریان انصراف خود را از دریافت پیامک اعلام می کردند.
قابل ذکر است بانک ملی در راستای نحوه اخذ آبونمان از اعضای ساپتا نیز یکماه پیش اطلاعیه ای را صادر کرد مبنی بر اینکه این بانک با بهینهسازی سرویس ارسال پیام کوتاه (ساپتا) گام مهم دیگری در راستای جلب رضایت مشتریان خود برداشته است.
بر اساس اعلام بانک ملی ایران، پس از انجام هر تراکنش مالی، یک پیام کوتاه به صاحب حساب ارسال و اطلاعرسانی لازم صورت میگیرد. آبونمان عضویت در این سامانه و هزینه دریافت پیامک برای همه تراکنشها صد هزار ریال در سال خواهد بود.
بر اساس اطلاعیه بانک ملی ایران این آبونمان برای سال 1394 از کسانی که از گذشته عضو این سامانه بوده و تمایل به استفاده از این سامانه را از این پس نیز داشته باشند در دو زمان پایان اردیبهشت ماه و پایان آبان ماه کسر خواهد گردید و از مشتریانی که بعد از این تاریخ در این سامانه ثبت نام کنند در زمان ثبت نام آبونمان یکساله اخذ خواهدگردید. ملاک کسر هزینه شماره مشتری بوده و در صورت اتصال چند حساب به یک شماره مشتری، فقط یک آبونمان برای مشتری لحاظ خواهد شد.
در پایان این اطلاعیه نیز اشاره شده مشتریانی که تمایلی به استفاده از این سامانه ندارند میتوانند حداکثر تا تاریخ 5/2/1394 با مراجعه به شعب بانک یا ارسال عدد 1 به شماره 100064140 نسبت به غیرفعال سازی این سرویس برای شماره حساب/حسابهای خود اقدام نمایند. بدیهی است برای این دسته از مشتریان عضو سامانه تا 100 عدد پیامک رایگان ارسال خواهد شد.
انتهای پیام/
چطور ساعت شش بعدازظهر بدون کارت و رمز برداشت میکنند مگر بانک باز است؟
چطور برای بنزین و گوشت و مرغ مردم یادشون میره اتحاد یعنی چی
بانک ملی هیچ عذرخواهی به مردم بدهکار نیست تا حالا هم از جیب هزینه این پیامکها رو به مخابرات میداده
ولی بابت این بی سیاستی بانک باید مسوول روابط عمومی و فناوریش پاسخگو باشند
منهم بعنوان یک بانکی بشدت از این اینکه بانک بابت حقش عذرخواهی کرده گله مندم چون کار قانونی و با تایید بانک مرکزی انجام داده چرا تاحالا هم از جیب بانک این پول رو به مخابرا ت پرداخت می کردند مسولینی که باعث آبروریزی کارمندای شریف شدند باید پاسخگو باشند
البته ذکر این نکته هم خالی ازلطف نیست که برخی بانکها نظیر ملت و صادرات نیز بابت انجام هر تراکنش در برنامه موبایل بانک مبلغی بین 25 تا 45 تومان آرومکی از حساب مشتریان کسر میکنند
دزدی خاموش!!! !!!!!
اینا می خوان چیکار کن. چقدر سود پول هایی میشه که تو حساب داریم...
این کار یعنی دزدی ا
ضمنا این هزینه به حساب مخابرات میره نه بانک ملی
بسیاری از افراد هستند که در روز تعداد زیادی تراکنش دارند و هربار کلی پیامک براشون میاد
در آخر یا به حساب بانک یا مخابرات فرقی نمیکنه ولی آیا ارزش نداره بدونی چه واریز و برداشتهایی از حسابمون میشه؟
بارها پیش اومده طرف بخاطر همین پیامک ها متوجه سرقت از کارتش شده و ....
ناراحتید؟!
غیرفعال کنید پولتون برمیگرده
انصافم خوب چیزیه
من که حتما حسابهای بانک ملی ام رو مسدود میکنم و دیگه با بانک ملی کار نمیکنم
آخه حساب ما افتاده دست شما که هر وقت دلتون خواست ازش بردارید
شما فقط یکبار ثابت کنید به من یه پیامک درمورد کسر مبلغ ده هزار تومان بابت آبونمان نشون بده کل حسابو بردار....
خیلی نامردی من دانشجو یک ساعت توی اتوبوس های تهران سرپا وایمیستم تا یکم کمتر هزینه کنم اونوقت
تا جلو این سرقت های محترمانه گرفته بشه
چرا اینکارو نکردی ؟
پولتون به حسابتون بر می گر ده(قابل توجه افراد ناراضی)
تازه وام هم میدن سی درصد
امروز رفتم بانک کارمند بانک گفت واقعا عین دزدی است
بخاطر همین هر دو حسابمو بستم
بنده می خواهم بگویم که بانک ملی ایران از قبل اطلاع رسانی نموده و از طریق پیامک به اطلاع تمامی مشتریان رسانده است که قرار است بخاطر خدمات ساپتا هزینه کم شود و اگر کسی تمایلی نداشته باشد برای انصراف به سایت بانک مراجعه نماید. در ضمن بانک ملی ایران به عنوان یک بانک قدیمی و معتبر و امین مردم بوده و می باشد. اگر کسی هم در حسابش اعتباری ندارد و هیچ استفاده و گردشی از آن نخواهد داشت خوب سوال اینجاست که اصلا چرا سرویس ساپتا را برای خود فعال نموده است؟ همه میدانیم که زمان افتتاح حساب باید فرمی برای فعال نمودن این سرویس از سوی مشتری تکمیل گردد. پس کسانی که تمایلی ندارند و هیچ استفاده ای از این بانک نخواهند داشت چرا این فرم را پر کرده اند؟؟؟!!!
در ضمن بانک ملی ایران طبق دستور بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اقدام به کسر این کارمزد نموده است و مطمئنا بانکهای دیگر نیز من بعد از این رویه پیروی خواهند کرد پس بی انصافی است که خدمات بانک ملی و کارمندانش این چنین نادیده انگاشته شود. بانک ملی همواره پیشرو بوده و بانکهای دیگر دنباله رو و در خصوص این مسائل مدیران بانک هیچ دخل و تصرفی ندارند و این دستورات از بالا اتخاذ می گردد.
برخی فکر میکنند چون حساب جاری و قرض الحسنه دارند و به آنها سودی تعلق نمی گیرد پس بانک حق کسر کارمزد ساپتا را ندارد و این اشتباه محض است . چون دارندگان حساب جاری از دسته چک بانک برای امور اعتباری خود استفاده می نمایند و دارندگان حساب قرض الحسنه نیز به میل و رغبت خود که کاری پسندیده است به افتتاح آن اقدام نموده و در ضمن بانک آنها را در قرعه کشی سالیانه خود دخالت می دهد.
در ضمن مردمی که اینقدر به خاطر کسر کارمزد ده هزارتومانی خود را دچار ناراحتی می کنند و با ارسال پیامهای دور از شان خود در شبکه های اجتماعی قصد بر هم زدن جامعه و اذهان عمومی را دارند چرا در مقابل گرانی های پی در پی که روزانه با مواجه با نرخهای افزایش قیمت مواد غذایی و کرایه وسایل نقلیه و حتی افزایش اخیر و چشمگیر قیمت بنزین واکنش نشان نمی دهند. چه کسانی از این موضوع سود می برند نمی دانم؟؟؟؟ اعتبار بانک ملی ایران با این مسائل خدشه دار نخواهد شد. بانک احتیاجی ندارد که اعتبارش را از دیگران گدایی نماید. این را باید از قدیمی ها پرسید که حاضرند پول خود را در حسابهای کدام بانک به آسودگی قرار دهند.
نکنته آخر اینکه سایر بانکها هم بخاطر کارمزد ساپتا مبلغ بیشتری از بانک از حساب مشتریانشان کسر می کنند. چرا مشتریان نسبت به بانک ملی ایران گارد گرفته اند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
لااقل اطلاع رسانی چیزی...
بانک ملی، برات متاسفیم.
بعدشم الان کی واسه 5تومن میره 8تومن کرایه بده برسه به بانک از کارشم بیافته که 5تومنش زنده شه..
ببینید هر روز چه سودی ازین پول هنگفت بانک میره
مطمینم پول و دیر برمیگردونه یا نمیده
همه مون، آقوی همساده هستیم
داغونمون می کنن و باز می خندیم
اگه یه سیلی به طرف چپ صورتمون بزنن طرف راست رو میاریم واسه سیلی دیگر
یکی نیست جلوی اینا رو بگیره
وجودشون به خاطر پول ماست بعد هر کاری می خوان می کنن
برای من پیام کوتاه میومد اما از کسری اصلاً نیومد و فقط یک پیام کوتاه با متن " 8 " ارسال شده
حرامشون باشه این پولی که گرفتند چون بدون اجازه بود
همین امروز رفتم قطع کردم
دروغ میگن
واقعا که
متأسفم
چرا بانك اگر يك ريال براي مشتري هزينه مي كند به جاي آن ذه ريال مي گيرد وخود را مستحق دريافت اين مبلغ قلمداد مي كند ولي از طرفي براي پول مردم ارزشي قائل نيست .آيا سود پولهايي كه در حسابهاي متصل به كارت ها است ساليانه 5 هزار تومان نيست؟ به داد مردم برسيد از همه طرف تحت فشارند.
بنده سال گذشته یک حساب نزد بانک ملی افتتاح کردم آنهم جهت ثبت نام اینترنتی برای سایت کارشناسان رسمی دادگستری که فقط امکان واریز وجه ثبت نام با کارتهای بانک ملی را داشت و از همان یک حسابی که در بانک ملی باز کردم ثبت نام را نیز انجام دادم دقت فرمایید فقط یک عملیات. حال شما بفرمایید هزینه یک پیامک که انهم ارسال نشد ، پنج هزار تومان است ؟
بانک تجارت چند سال زودتر از بانک ملی اقدام به ارسال پیامک های لحظه ای تراکنش های بانکی برای مشتریان نموده و با جزییات و کیفیت بهتر
اما حتی یک ریال هم تاکنون از حساب هیچ مشتری برداشت نکرده
این عمل بانک ملی بسیار جالب و جای تعجب دارد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
واقعا کار بانک ملی بسیار بسیار زشت بود
در این طرح از کسی که 1000 تراکنش داره و 1000 پیامک براش ارسال میشه و کسی که 10 تراکنش داره و 10 پیامک براش ارسال میشه یک مبلغ گرفته میشه که در سال 10000 تومان است و این نهایت بی انصافی است اون بدبختی که در حسابش 50000 تومان هست و اون که 1000000000 یک میلیارد پول تو حسابشه باید یه مبلغ پرداخت کنن ؟؟؟
خواهشا بگین پول های مردم رو برگردونن
این پول ها حرام است و من به شخصه راضی نیستم
والسلام
که در توضیح آن آمده است بابت آبونمان ساپتا ؟؟؟!!!؟؟؟
و البته بگفته آقایان این مبلغ دوباره طی ماههای آینده از حساب مبارک مشتریان کسر خواهد شد بدون لحاظ میزان تراکنش مالی حسابها!
کاش اندکی مسوولیت در وجود آنان بود که معنی احترام را درک می کردند
آیا این مسوولان مفهوم سرمایه اجتماعی که مبتنی بر اعتماد عمومی است را می دانند؟
قطعا،ً نه..
خواهشا حسابهایتان را ببندید
چرا اطلاع نداده کسر کردند
به دوستان بانک ملی اطلاع رسانی کنید !!!!!
لطفا" مشتری مداری و احترام به مردم و مشتریان خود را با این پاتک های شبانه به رخ مردم مردم نکشید .
بانک به اصطلاح ملی داره پولهای آنچنانی به هیات مدیرش بده ولی برای مشتریانش ....
خخخخخخخخخخخ
لازم به توضیح است که بانک ملی قبلاً (در فروردین ماه) اعلام کرده بود که این مبلغ را از حساب مشتریان کسر خواهد کرد.
یعنی 15000 تومان در یک روز چرا؟ قابل ذکر است ارسال پیامک به عنوان یک مزیت باز کردن حساب در بانک ها بود وحالا چی ؟ آیا اصولی نمی باشد قبل از مصوب کردن هر مطلبی اطلاع رسانی گرددبعد به اجرا گذارد. حق مشتری چیست ؟ چگونه به خودمان اجازه می دهیم چیزی را مصوب کنیم وبعد هم به اجراگذاریم.
باتوجه به اینکه از آغاز طرح این سرویس در بانک ملی برخلاف بانکهای دیگر رایگان بوده است
5 تومان برای پیامک برداشته شد.
همین طور موندم چی بگم....!
من فکر کردم این سیستم رایگان باشه
مطمئنی درست نوشتی؟
آقایان مسئلین جواب بدین
دیگه شورشو در اوردن همین کم داشتیم
پس این سود پول های ک نمیدن چی میشه ؟چرا حسابهای که کارت سیبا هستن سود ندارن؟حرف اونا درست چرا قبل نگفتن؟من ک شخصا حلالش نمیکنم چون پول زور هست و محترمانش شده ساپتا عین کلاهبرداری هست
دیگر این شعار" هرجا سخن از اعتماد است نام بانک ملی ایرا میدرخشد" بی معنی است
تعجب کردم که اینجا بانک ملی ایران است که داره با مشتریش اینجوری حرف میزنه؟؟!!!!!!!!!!
اگر کسی پیگیری میخواد راضی هستم شماره حساب وشعبه مربوطه را هم بدم تا همه بفهمند سرلوحه بانک ملی شده مشتری آزاری نه مشتری داری!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
برداشت هزینه توسط پیامک به مشتری ها اطلاع داده شده است.