سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز؛

فعالیت 12هزار قالی باف زن درشهرستان هریس

ریيس اداره فرش‌سازمان‌ صنعت‌،معدن وتجارت استان آذربایجان شرقی از فعالیت 12هزارقالی باف زن در شهرستان هریس خبرداد.

علی سلیمانی  درگفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگارن تبریز بااشاره به معضلات  و مشکلات قالی بافان شهرستان هریس‌گفت: مشکلات قالی هریس بی‌ارتباط با مشکلات قالی استان اذربایجان شرقی‌ نیست و ماسعی می کنیم با حمایت ازاین قشر و بیمه کردن قالیبافان که تاکنون 30 درصد آنها بیمه شده اند، تا حدودی از برخی مشکلات این هنرمندان بکاهیم.

وی ادامه داد: ازویژگیهای بارز قالی استان اذربایجان شرقی به خصوص شهرستان هریس نوع بافت، طرح ها و نقش های روی قالی است که با ظرافت ویژه ای و باطرح های به شکل گیاهان منطقه است.

وی با بیان  اینکه  طرح های  قالی هریس بسیار متنوع است، اذعان کرد: ازجمله طرحهای رایج منطقه که به شکل گیاهان محلی است،صمدخان، حیات گل، رز گل، صبوری، تاجری، گلچین گری وافشان می باشد.

رئيس اداره  فرش سازمان صنعت ومعدن وتجارت آذربایجان شرقی صنعت قالی بافی‌ استان را صنعتی  با قدمت تاریخی دانست و افزود: قالی شهرستان هریس به دلیل وجود طرح های هندسی جادوی باخطوط شکسته  نه تنها در استان آذربایجان شرقی بلکه در سراسر کشور و سایر کشورها از شهرت جهانی برخوردار است.

وی گفت: جهت توسعه و پیشرفت صنعت قالی بافی باید متناسب با نیازها و سلیقه های بازارهای داخلی و خارجی تولیدات خود را افزایش دهیم.

وی با اشاره به برخی مشکلات قالی بافان استان آذربایجان شرقی افزود: به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه و سایر هزینه های این صنعت برخی ازصنعت گران با مشکلات اقتصادی مواجه شده اند که باید تلاش شود با حمایت های مادی بیشتراز صنعت گران، در حفظ جایگاه کشوری و جهانی این صنعت گامهای تاثیر گذار برداریم.

علی سلیمانی با بیان اینکه بیشتر بافندگان قالی بافی در استان آذربایجان شرقی زنان هستند،تصریح کرد: علاوه بر شهرستان هریس، در بیشتر شهرستان های استان آذربایجان شرقی از جمله شهرستان مهربان، خواجه، اهر و کلیبر بیشتربافنندگان صنعت قالی بافی را زنان تشکیل می دهند.

وی در پایان با اشاره به جایگاه و اهمیت قالی هریس در کشور گفت: به دلیل ویژگیهای بارز صنعت قالی بافی شهرستان هریس در سال 1391 این صنعت از طرف سازمان جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسیده است.
انتهای پیام/د
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.