سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

علی رهبری در نشست خبری بازگشایی ارکستر سمفونیک ملی؛

ارتباط چندانی با شجریان ندارم / ارکستر را به سازمان ملل می‌برم

رهبری ارکستر 200 نفری در نیویورک خوش‌شانسی من بوده و گفتم در این ارکستر چند ایرانی را با خودم همراه می‌کنم چراکه این ارکستر در زمانی است که سران کشورها برای سخنرانی به سازمان ملل می‌آیند.

به گزارش خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران، نشست خبری بازگشایی ارکستر موسیقی ملی در تالار وحدت با حضور علی رهبری، فرهاد فخرالدینی و بهرام جمالی مدیرعامل فرهنگی هنری بنیاد رودکی و جمعی از خبرنگاران آغاز شد.

در ابتدای این نشست فرهاد فخرالدینی با اشاره به تاریخچه‌ای از ابتدای راه موسیقی ایران و شکل‌گیری آن افزود: مدارک موجود از 105 سال پیش حکایت می‌کند بعد از انقلاب مشروطیت این راه موسیقی به میان مردم آمد. عارف قزوینی از اولین کسانی بود که در این راه قدم گذاشت و بعد از آن آقای وزیری در سال 1302 در مدرسه عالی موسیقی به ادامه فعالیت‌های خود پرداخت حدود 10-15 سال بعد روح‌الله خالقی به کمک انجمن ارکستر موسیقی هنرستان موسیقی ملی در سال 1328 راه‌اندازی کرد.

فخرالدینی ادامه داد: در ارکستر بزرگ رادیو و تلویزیون ملی ایران فعالیت کردم و تا سال 57 رهبری آن را بر عهده داشتم. راه موسیقی ایران همان راهی است که تا حالا آمده‌ایم و من برای ادامه این راه و خدمت کردن آماده‌ام .

وی تصریح کرد: آرشیوی از بهترین‌های ارکستر ملی موسیقی و گل‌ها باقی مانده مناسب موسیقی ملی در کنار هم هستند و مردم می‌توانند از آن بهره‌مند شود.

در ادامه این نشست علی رهبری با ابراز خوشحالی از همنشینی در کنار فخرالدینی گفت: 10 سال پیش وقتی به ایران آمدم اولین تماس تلفنیم را با ایشان گرفتم. من در 13 سالگی در کنسرت گل‌ها با فرید فرجاد، کارخانیان و معروفی همکاری می‌کردم و همزمان با آن در ارکستر ملی دهلوی همراه بودم.

رهبری با اشاره به اینکه علاوه بر ریاست هنرستان موسیقی ملی فارغ‌التحصیل‌ آنجا نیز هست گفت: حدود 42 سال پیش مصطفی پورتراب من را رئیس هنرستان ملی کرد با وجود شرایط سخت و اختلافات و فاصله‌هایی که بین ارکستر سمفونیک و ملی بود توانستم این را به هم نزدیک کنم آنقدر نزدیک که الان نوه‌های بعضی‌هایشان در ارکسترها هستند .

* دست به هر مهره‌ای میزدم بقیه به هم میریخت

علی رهبری در ادامه این نشست گفت: از اسفندماه کارمان را به طور جدی شروع کردیم و من مثل یک مربی فوتبالی بودم که اگر می‌خواستم کسی را جابجا کنم یا در رو در واسی قرار می‌گرفت یا به خاطر همبستگی‌هایی که داشتند دچار مشکل می‌شدند. با اینکه از من دلخور هم شدند اما بالاخره این کار را کردم هم‌اکنون موفق شدم لیدر تمام سازهای بادی را عوض کنم البته این موضوع بدین معنا نیست که کسی را اخراج کردیم من فقط بعضی افراد را جابجا کردم چرا که یک رهبر خوب ارکستر از کسی نمی‌ترسد و نقطه‌ ضعف دست کسی نمیدهد من به ایران آمده‌ام تا کار ناتمام را تمام کنم و راه را ادامه دهم .

وی در خصوص این جابجایی‌ها تاکید کرد: یک لیدر نباید در هفته چند بار غیبت کرد باید باقی کارهایش را کنار بگذارد و تمام تمرکزش را روی کار بگذارد و صبح‌ها خسته به سر اجرا نیاید . در این مورد شاید اسامی پنج نفر را به من دادند که همکاری درستی با ما نداشتند اما من به صراحت می‌گویم این افراد حدود 25 نفر هستند و این اسامی تا مهرماه قطعاً بیشتر هم می‌شود .

رهبری در ادامه این نشست عنوان کرد: لذت‌بخش است تیمی را که مد نظرم بود حالا به اجرا در آورده‌ام.ما از کسانی استفاده می‌کنیم که کارشان عالی باشد در غیر این صورت خودمان برایشان بلیت برگشت تهیه می‌کنیم، هفته پیش که از اتریش آمدم 5 نفر را همراه خود آوردم مثل آقای بیات که نوازنده حرفه‌ای در کانادا هستند و این باعث افتخار ایران است.

وی در خصوص ساخت ارکسترهای متعدد گفت: دوست دارم ارکسترهای متعددی طراحی کنم که البته تمرکز اصلی‌ام برای این‌کارها در برنامه سالانه مهر تا مهر جا می‌گیرد. به طور مثال ارکستر سمفونیک، ارکستر مجلسی، ارکستر معاصر و  ارکستر سازهای ملی ایران. در روزهای گذشته آرین احمدی‌نژاد همراه با بردیا کیارش به رهبری جاوید مجلسی در سالن رودکی یک ارکستر مجلسی داشتند. ارکستر معاصر را برای برنامه‌های ماهانه در نظر داریم. ارکستر سازهای واقعی ملی ایران را نیز در نظر داریم که کاملاً با سازهای ملی خودمان مثل تار، سنتور، کمانچه، تنبک و حتی طبل به اجرا در بیاید.

*برگزاری کلاس‌های حرفه‌ای رهبری ارکستر

علی رهبری در ادامه این نشست خبری گفت: ما در ایران کلاس حرفه‌ای رهبری ارکستر تخصصی که دیپلم ارائه بدهد، نداریم. ارار ارویک یک رهبر ارکستر ترکیه‌ای است و من دو روز پیش از همسرش ایمیلی دریافت کردم که در آن نوشته بود ارویک کارش با دانشگاه آنکارا به اتمام رسیده و چون بالای 65 سال سن دارد اجازه ادامه کار ندارد. من به این فکر هستم اگر بتوانم ارویک را به ایران بیاورم و کلاس‌های حرفه‌ای رهبری ارکستر را برگزار کنیم.

*باید به شرایط مطبوعاتی ایران عادت کنم

رهبری در دلجویی از خبرنگارانی که در مراسمات قبلی آن‌ها را آشغال‌نویس‌ خطاب کرده بود گفت: من صمیمانه و از ته دل از آن‌ها عذرخواهی می‌کنم ولی حتی یک خبرنگار هم به سبکی که من عادت کردم تلفن نکرد و از من نپرسید عقیده شما در فلان مورد چیست و یا سوژه‌ای که می‌گویند واقعاً اینطور است یا خیر .

وی ادامه داد: متاسفانه بیشتر مطالبی که مطبوعات از من گذاشته‌اند صحت ندارد و از زبان من نیست. فکر می‌کنم باید به این شرایط عادت کنم.

*میزان دستمزد علی رهبری با توجه به بودجه دولتی 

رهبری در خصوص پرسش‌هایی که در مورد میزان دستمزد رهبری و فخر‌الدینی شد و با تاکید بر شخصی بودن قرارداد افراد گفت: در تمام دنیا رهبرهای ارکسترها بر اساس سابقه توانایی و رزومه‌شان دستمزد می‌گیرند. در این خصوص ما یک سری معذورات اخلاقی داریم چون ارقام و اعداد در شان آقایان رهبری و میرفخرالدینی نیست و اگر جاهای دیگر بدانند این اتفاق در ایران افتاده است در برنامه‌های جهانی اختلال پیش‌ می‌آید.

*هر چقدر دوست دارید حقوق بدهید 

رهبری در مورد میزان دستمزد گفت: همیشه رک بوده‌ام که باعث دلخوری دوستانم هم شده است. هیچ‌جای دنیا از حقوق رهبرها اطلاعی ندارند. من در 10 سال پیش برای 7 روز رهبری ارکستر مبلغ 9 هزار دلار دریافت کردم در استانبول هم چهار برابر پولی که دولت ترکیه برای رهبر ارکستر در نظر گرفته بود دریافت کردم به طوری که دنیز بانک و مارمارا هتل حامی مالی من شدند.

وی ادامه داد: البته این قیمت‌ها را خودشان دادند و من مبلغی تعیین نکردم حالا هم برای پول به ایران نیامده‌ام و به آقای جمالی هم گفتم هر چقدر شما پول بدهید من قبول می‌کنم. در ایران برای اجرای 4 کنسرت 50 درصد دستمزد یک کنسرت در مادرید را دریافت می‌کنم.

*حضور موزیسن‌های حرفه‌ای در ایران 

رهبری افزود: به خاطر روابط دوستانه‌ای که دارم از لاب چامسکی که یک پیانیست بزرگ است خواستم به ایران بیاید و به او گفتم که بودجه‌ای برای پرداخت به او نداریم. همچنین از الکساندر روبین، ویولنیست معروف در مسکو دعوت کردم و برای دو ماه دیگر به ایران می‌آید روبین قرار است دو کنسرت و دو رسیتال را اجرا کند. این در حالیسیت که اگر ترکیه و برلند بفهمد چنین آدم‌هایی با چه دستمزدهایی قرار است به ایران بیایند دیگر با آن‌ها همکاری نمی‌کند و از آن‌ها دعوت نمی‌کند و آمدن این‌ها به ایران واقعاً‌ یک معجزه است.

*ارکستر نباید برای شخص باشد 

رهبری گفت: ارکستر باید طوری طراحی شود که ساختارش درست باشد و اگر من نیامدم ارکستر بتواند با یک رهبر مهمان کار خودش را پیش ببرد. حدود 27 کنسرت داریم که من فقط 7 یا 8 تای آن را رهبری می‌کنم و بقیه رهبرها مهمان هستند .

*من شجریان را توسط مادرم میشناسم

رهبری در مورد بازگشت شجریان به ارکستر گفت: من شجریان را فقط توسط رادیوی مادرم میشناسم و ارتباط چندانی با هم نداریم

فخرالدینی نیز در این خصوص ادامه داد: شجریان در افتتاح ارکستر موسیقی ملی ایران کمک‌های زیادی کرده است و من از خدا می‌خواهم شجریان به ارکستر ملی موسیقی ایران بیاید.

*ارکستر را به سازمان ملل می‌برم

رهبری در ادامه این نشست خبری گفت: این از خوش‌شانسی بیش از حد من بوده که خبر بدهند یک ارکستر 200 نفری در نیویورک مرا به عنوان رهبر ارکستر انتخاب کردند. این ارکستر در بیست‌وهفتم سپتامبر برگزارمی‌شود و در آن 70 کشور مختلف شرکت می‌کنند و این مسئله برای من خیلی مهم است.

وی ادامه داد: وقتی از من برای رهبری این ارکستر دعوت کردند نه تنها این پیشنهاد بزرگ را رد نکردم بلکه گفتم در این ارکستر چند ایرانی را با خودم همراه می‌کنم. این ارکستر درست در زمانی است که سران کشورها برای سخنرانی به سازمان ملل می‌آیند و به نظرم اتفاقاتی بی‌نظیر می‌تواند رخ دهد.

*دعوت از آهنگ‌سازان

در پایان این نشست خبری فخرالدینی گفت : از افرادی که به آهنگ سازی مشغول هستند صمیمانه دعوت به کار می‌کنیم چرا که برای تولیدات بیشتر به آن‌ها نیاز داریم و آن‌ها را حمایت می‌کنیم. حمایت‌های ما همیشه بوده است که اگر نبود بعد از آقای شجریان هیچ‌کس در ارکسترها حضور نداشت.

وی همچنین با اشاره به برگزاری مراسم بزرگداشتی در فرهنگسرای هنر گفت : این مراسم هفتم خرداد ماه برگزار می شود همچنسن در ارکستر ملی در 20، 21 و 22 خرداد در تالار وحدت کیوان ساکت می‌نوازد و سالار عقیلی و محمد معتمدی نیز می‌خوانند.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
رضا
۲۲:۲۹ ۰۴ خرداد ۱۳۹۴
درود براستاد شجریان اعتبار موسیقی ایران
صدایت را دوست دارم