سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

خرید 10 شناور پایلوت تکذیب شد/ تامین ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای خرید شناور از سازندگان داخلی

سعیدنژاد گفت: به طور جد اعلام می‌کنم که سازمان بنادر و کشتییرانی به شدت به ساخت داخل اعتقاد دارد و قطعا از این موضوع عدول نخواهدکرد شایعه‌ خرید کشتی از هلند را تکذیب می‌کنم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محمد سعیدنژاد معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد اظهار داشت:  همایش بیست و سوم در روزهای چهارم و پنجم خردادماه در محموداباد برگزار می‌شود. امسال بحث توسعه دریا محور را در دستور کار داریم، در واقع باید تعامل بین سیات‌های کلان و عمومی نظام با محوریت اقتصاد مقاومتی و سیاست توسعه دریامحور ایجاد شود. این مسئله نیازمند برنامه‌ریزی دارد، از این رو با توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تویعه دریامحور باعث شد تا در این زمینه‌ها برینامه‌ریزی کنیم و امیدواریم خروجی‌های خوبی در این حوزه داشتیم.
 
وی افزود:‌ همایش بیست و سوم در چهار محور ایمنی و محیط زیست دریایی، الزمات ناوگان تجاری صیادی و مسافری در بسترهای توسعه و اقتصاد مقاومتی، نقش بنادر لجستیک بندری و زنجیره تامین در توسعه دریامحور با تاکید بر سیاست های اقتصاد مقاومتی و نقش سرمایه انسانی در صنعت حمل و نقل دریایی با تاکید بر سیاست های اقتصاد مقاومتی برگزار می شود.

سعیدنژاد تاکید کرد: این همایش یکی از موضوعات کلیدی این صنعت است که برگزار می‌‌شود که ما بر اساس همین همایش پنج کمیته را به صورت جدی مورد تجزیه و تحلیل قرار دادیم که نتایج حاصله از آن در برنامه ششم توسعه مورد تأکید قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: این پنج کمیته در حال حاضر در مجمع تشخیص مصلحت مورد ارزیابی و بررسی است که به زودی نتایج آن اعلام می‌شود. 

سعیدنژاد با اشاره به اینکه توسعه دریامحور یکی از اساسی‌ترین برنامه‌هایی است که مورد تأکید واقع شده است گفت: آمایش سرزمین بایستی به سمتی حرکت کند که توسعه کشور به سمت سواحل و جنوب کشور به ویژه استان سیستان و بلوچستان مدنظر قرار گیرد.

وی تأکید کرد: بحث‌هایی در خصوص آمایش سرزمینی در چارچوب این همایش گنجانده شده است که برداشت خاصی از سیاست‌های کلان و اقتصاد مقاومتی در آن لحاظ شده است اساسا سیاست خوداتکایی در کشور از جمله موضوعاتی است که از امکانات موجود بهره مناسب را ببریم.

سعیدنژاد ادامه داد: محور دوم در برنامه ششم توسعه، توسعه بنادر ایران در منطقه است با فضایی که در کشور ایجاد شده است پیش‌بینی می‌شود با استقبال خطوط کشتیرانی بین‌المللی مواجه شویم همین مسئله امری مهم برای توسعه بنادر کشور است.

وی ادامه داد: توسعه دریامحور در سواحل مکران کشور مورد تأکید مسئولان رده بالای کشور است که بایستی این توسعه همه جانبه باشد اگر بنا باشد سواحل کشور توسعه پیدا کند فکر نکنیم که با ایجاد بندر توسعه خواهد یافت باید پس کرانه‌های آن از جمله شرایط استقرار جمعیت و مسائل و امکانات رفاهی مسکن و اشتغال در نظر گرفته شود در غیر این صورت استقرار این واحدهای صنعتی این مزیت‌ها را مورد توجه قرار نخواهد داد.

مدیرعامل سازمان بنادر کشتیرانی کشور گفت: یک طرح جامع توسعه در بخش‌های مختلف حمل‌ونقل و امکانات رفاهی و مسکن باید ایجاد شود که این موضوع در وزارت راه  و شهرسازی مورد تأکید قرار گرفته است.

وی افزود: بندر چابهار یکی از نقاط مهمی است که مورد توجه سازمان بنادر و کشتیرانی بوده که در حال حاضر از پیشرفت فیزیکی بسیار مناسب برخوردار است.

سعیدنژاد گفت: طرح آمایش سرزمینی به طور کامل و همه جانبه در حال بررسی است و در سیاست کلی نظام با دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت پیگیر هستیم که آمایش سرزمین در سواحل کشور مورد توجه قرار گیرد و بعد از ابلاغ به مقام معظم رهبری این طرح اجرایی خواهد شد.

وی در خصوص قطعنامه‌هایی که در همایش‌ها عنوان می‌شود گفت: وضعیت موجود ناشی از گفتمان است تا زمانی که هستیم شعار خواهیم داد آنچه که الان بین نهادها و ارگان‌های دریای کشور با یک هماهنگی قابل قبولی از جمله همایش‌ها به طور منظم برگزار می‌شود امضای قطعنامه است که شاید 100 درصد اجرایی نشود.

سعیدنژاد مبنی بر نارضایتی برخی کشتی‌سازان از کمیته وجوه اداره شده، اظهار کرد: در جزئیات کمیته وجوه اداره شده نیستم، اما سال گذشته قراردادهایی با بانک‌های مختلف امضا شد که به دنبال آن 60 میلیارد تومان اعتبار جدید برای حمایت از ساخت داخل شناورها سپرده گذاری شد که معادل 300 میلیارد تومان تسهیلات برای بخش خصوصی جهت استفاده از ظرفیت‌های داخلی ساخت شناور ایجاد شد.
 
وی تصریح کرد:‌توسعه بخش‌های از حمل‌ونقل دریایی کمتر مورد توجه قرار گرفته که بخش مسافری یکی از آنهاست. در این راستا برای توسعه این بخش پشتیبانی می‌شود و در دریای خزر از محل وجوه اداره شده تسهیلات تقریبا با سود صفر درصدی به متقاضیان پرداخت می‌شود.
 
وی تصریح کرد:‌ فرآیند استفاده از تسهیلات ارائه شده توسط سازمان بنادر و دریانوردی برای خرید شناور از سازندگان داخلی در حال طی شدن است.

سرمایه‌گذاری 300 میلیون دلاری کینایی در بندر امام خمینی
 
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از لغو سرمایه گذاری 300 میلیون دلاری کنیایی‌ها در بندر امام خمینی (ره) خبر داد و گفت:‌درباره شناخت استعداد سرمایه‌گذاران کنیایی در دولت قبل کار درستی انجام نشد و این سرمایه‌گذاران 5 ماه پیش رسما اعلام کردند توان این سرمایه‌گذاری را ندارند.
 
وی با بیان این‌که زیان فسخ قرارداد توسط سرمایه‌گذار در حال بررسی است، یادآور شد: متاسفانه مطالعات لازم برای شناخت توان این سرمایه‌گذاران کنیایی در دولت قبل انجام نشده بود.

وی راجع به کشتی توقیفی مصر گفت: نظر خاصی در این زمینه ندارم همه نظرات در قالب بیانیه اعلام شده است.

تکذیب خرید 10 کشتی از هلند

سعیدنژاد راجع به خرید 10 کشتی پایلوت خارجی از هند گفت: بطور جد خرید شناورهای پایلوت از خارج را تکذیب می‌کنم، در هماهنگی با صنایع داخلی نیازهای دریایی را تامین خواهیم کرد که البته شاید برای انتقال فناوری صنایع داخلی با خارجی ها تعامل کنندو اما به طور مشخص عرض می‌کنم که بدون اطلاع و هماهنگی صنایع دریایی هیچ خرید خارجی صورت نخواهد گرفت.

وی ادامه داد: نیاز به تأمین تجهیرات ناوگان دریایی هستیم که با هماهنگی و کمک صنایع دریایی داخلی تأمین خواهد شد چرا که ساخت تجهیزات در داخل کشور امکان‌پذیر است.

تمدید قرارداد اپراتورهای بندر شهید رجایی تا پایان شهریور
 
سعیدنژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر تعیین تکلیف اپراتورهای بندر شهید رجایی اظهار داشت: در این باره مشاور ایرانی – خارجی گرفته‌ایم و درباره مدل واگذاری، زمان، نوع و کمیت واگذاری مسائل پیگیری شد.
 
وی با تاکید بر لزوم توجه به شرایط رقابت پذیری بندر ایران در منطقه گفت: باید مشخص شود که چه مدل توسعه ای و در چه مدت زمانی اجرا شود و نحوه واگذاری اپراتوری به چه مدل باشد.
 
وی اظهار داشت: فعلا قرارداد دو شرکت اپراتور فعلی بندر شهید رجایی تا پایان شهریور ماه تمدید شد.
 
وی همچنین درباره طرح جامع بانکرینگ توضیح داد: 56 درصد سواحل خلیج فارس و عمان در اختیار ایران است و این ظرفیت مناسب بانکرینگ باید مورد توجه باشد.
 
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با شاراه به برنامه ریزی برای سرمایه گذاری 500 میلیارد تومانی برای بانکرینگ در خلیج فارس اظهار داشت: امیدواریم موضوع محقق شود
 
ورود تجهیزات بندر شهید رجایی به کشور تا سال 95
 
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: طرح تجهیز فاز 2 بندر شهید رجایی از طریق فاینانس چین پیگیری شده است و این موضوع در حال اجراست.
 
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تا سال 95 تجهیزات در فاز 2 بندر شهید رجایی وارد می‌شود
 
وی ادامه داد: اجرای فاز دوم بندر شهید رجایی در حال اجراست و فراخوان پیمانکار نیز انجام شده است و پروژه به صورت EPC  اجرا می شود.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.