معاون محیط زیست دریایی گفت: به دلیل ضعف مدیریتی دولت‌های قبل محیط زیست دریایی ضعیف بوده و ما به دنبال توسعه و پیشرفت آن هستیم.

تیموری// صدور شناسنامه برای جزایر به زودی اجرایی می‌شود/ محیط زیست دریایی مورد ظلم قرار گرفته استبه گزارش خبرنگار محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران؛ پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به ضرورت توجه به محیط زیست دریایی  اظهار کرد: علاقه رغم متمایز بودن محیط زیست در دوره‌های مدیریتی گذشته توجهی به این سرمایه ملی نشده است که البته ما با این دغدغه وارد عمل شدیم.

وی افزود: سواحل و دریاها از سرمایه ملی کشور است که پیشرفت آن نه تنها هدف سازمان بلکه خواست دولت و مردم است زیرا یکی از راه های ارتباطی ما با 12 کشور از طریق دریاها و سواحل است.

فرشچی ادامه داد: علاوه بر ارتباط مستقیم با کشورهای اطراف از طریق دریاها مسائلی از جمله نفت،‌ حمل و نقل، تولید داروهای دریایی، گردشگری،‌ انرژی های تجدیدپذیر، استفاده های بسیار دیگری نیز انجام می‌شود که نقش مهمی در درآمد ملی دارد.

وی ادامه داد: محیط زیست دریایی با توجه به داشته هایش از جمله نیروی انسانی، بودجه و امکانات دیگر توانسته در مواردی ردپایی از خود به جا بگذارد که یکی از آنها صدور شناسنامه برای جزایر است که در حال حاضر بیش از 30 جزیره داریم که برخی از آنها خالی برخی سکنه و برخی هم حتی نمی‌توان به آنجا رفت و اطلاعات کافی به دست آورد.

معاون محیط زیست افزود: با توجه به فشار توسعه کشور بر دریاها و سواحل است که در درجه اول ما به دنبال بررسی پذیرش برنامه های شتاب توسعه از سوی دریاها و سواحل هستیم که نتایج این بررسی تا آخر خرداد نهایتا تیر اعلام خواهد شد.

وی در خصوص بررسی‌های انجام شده از محیط زیست دریایی افزود: یکی از کارهای عمده مورد بررسی که می‌توان از آن به عنوان یک کار بنیادی اشاره کرد این است که با توجه به عدم قانون های خاص در محیط زیست دریایی ما به دنبال پیشنهاد و قانون گذاری هایی در حوزه محیط زیست دریایی هستیم زیرا دارای حساسیت های مختلف فرهنگی،‌اقتصادی،‌زیستی و ... است که البته کشورهای دیگر از قوانین محیط زیست دریایی برخوردار هستند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اهداف محیط زیست دریایی اطمینان از امنیت دریاها است زیرا با توجه به بررسی های انجام شده می دانیم آلودگی های دریاهایمان علاوه بر منشا داخلی منشا خارجی نیز دارد زیرا  دریا در تعامل با کشورهای دیگر است که ما به دنبال کسب اطمینان ا زاین آلودگی های خارجی هستیم و در تلاش برای کسب اطلاعات و دفاع از محیط زیست دریایی هستیم.

معاون محیط زیست دریایی با اشاره به مخالفت سازمان با اوراق کشتی غرق شده بیان کرد : ما بسیار نگران این درخواست ها هستیم که البته اکنون تقاضا برای اوراق کشتی بسیار زیاد است واگر صنعت اوراق سازی کشتی روزی در کشور راه بیفتد، یکی از مشکل سازترین صنایع برای محیط زیست دریایی و خشکی خواهد شد که ما تمام تلاش خود را برای مقابله دراین ضمینه خواهیم کرد .

وی ادامه داد : البته بر حسب وظیفه تیم ما مشغول به مطالعه در این مورد هستند و این مطالعه در جهت توانایی در دفاع از نا رضایتیمان است.

فرشچی در پایان با اشاره به علت اثرات بسیار مخرب این صنعت بر روی محیط زیست  تصریح کرد : تا کنون فقط چهار یا پنج ، کانون اوراق سازی کشتی وجود دارد که به کشورهای هند، ترکیه، چین و پاکستان فعالیت می توان اشاره کرد ، واین محدودیت به دلیل مشکلات ناشی از آن است .

به عنوان مثال به با بیرون کشیدن کشتی هایی که به مرور زمان به زیستگاه مصنوعی آبزیان تبدیل شده اند و یا کشتی هایی که محموله آنها مشخص نیست، به هیچ عنوان موافق نخواهد بود.
وی تصری کرد : اما اگر در موارد ضروری بر بیرون کشیدن این کشتی ها از آب باشد، باید الزامات زیست محیطی به طور کامل رعایت شود.

فرشچی افزود: یکی از کشتی های غرق شده ، کشتی رافائل است که به مرور زمان به زیستگاه طبیعی آبزیان تبدیل شده بود و این مساله موجب وابستگی  اهالی به آن شده بود از این رو اهالی نیز با بیرون کشیدن کشتی مخالف بودند اما به دلایل مختلف از جمله اقتصادی رافائل از آب بیرون کشیده شد.

وی تصریح کرد : البتهه گفتنی است متولیان این امر تا آخرین مرحله نیز نتوانستند سازمان محیط زیست را برای بیرون کشیدن رافائل متقاعد کنند اما چون اقدامات آن قبلا انجام شده بود این کار صورت گرفت.

فرشچی افزود : برای ساخت این کشتی  آلیاژی که  به کار رفته بود از فلزات ارزشمند بود بنابراین هم برای صرفه اقتصادی و هم برای تهیه مواد خام برای ذوب آهن این کار انجام شد.

وی با اشاره به کشتی های غرق شده در خلیج فارس و دریای عمان گفت :  در خلیج فارس و دریای عمان صدها کشتی غرق شده وجود دارد که اگر قرار باشد برنامه ای برای بیرون کشیدن آنها اجرا شود قطعا سازمان محیط زیست نظارت دقیق مبنی بر رعایت الزامات زیست محیطی را خواهد داشت ، که البته  تاکنون هیچ درخواستی برای صدور مجوز با هدف بیرون کشیدن کشتی اعماق خلیج فارس به سازمان محیط زیست ارسال نشده است. 

همچنین در ادامه این نشست داوود میرشکار مدیرکلزیست بوم های سازمان محیط زیست با اشاره به مرگ ماهیان کیش بیان کرد :

سازمان محیط زیست با وجود مبالغی که حدود ۸ سال پیش برای منطقه آزاد واریز کرده تا مرکز پژوهش های احیا و بازسازی آبسنگ های مرجانی در این جزیره تاسیس شود هنوز شعبه ای در جزیره کیش ندارد و علت مرگ ماهیان را مسئولان کیش باید اعلام کنند.

که البته طی نامه ای که ۹ خردادماه مسئولان منطقه آزاد به اداره کل هرمزگان اعلام کردند شوک حرارتی آب و همچنین شکوفایی پلانکتون ها عامل اصلی مرگ ماهیان جزیره کیش عنوان شده است.

وی ادامه داد : براساس قانون تمامی مسئولیت ها به غیر از مسئولیت های دفاعی بر عهده مسئولان مناطق آزاد است و با عضویت سازمان محیط زیست در شورای عالی مناطق آزاد پیشنهاد شده که برخی اختیارات زیست محیطی مناطق آزاد به سازمان برگردد که در اینصورت نظارت و تسلط ما بیشتر خواهد بود .

میرشکار تصریح کرد : گزارش هایی ارائه شده از سوی مسئولان مناطق آزاد درخصوص تلفات ماهیان جزیره  جزئیات در پژوهش ها در نظر گرفته نشده، اما در مورد مشابه در هرمزگان سازمان محیط زیست حتی نوع پلانکتون ها، مکان دقیق، میزان تلفات و نوع سموم را درخصوص مرگ ماهیان مشخص کرده است.

میرشکار در خصوص نظارت بر گردشگری در جزیره هنگام بیان کرد : نظارت بر جزیره هنگام تحت نظارت کامل سازمان محیط زیست انجام می شود و ما از مسائل آن باخبریم.

وی ادامه داد : باتوجه به علاقه و تمایل غواصان وگردشگران جهت بازدید از فضاهای جذاب خلیج فارس  قرار است کاشت و احیای آبسنگ های مرجانی در ۴ هکتار از جزیره هنگام با همکاری مرکز غواصی این جزیره انجام شود تا گردشگران بتوانند از این فضای مصنوعی برای فعالیت های گردشگری استفاده کنند که این خود یه منبع درآمدی نیز می باشد .

فرشچی با اشاره به ضرورت تقویت پایش بیان کرد :قدرت نظام پایش یکی از ضرورت هایی است که برای دفاع از محیط زیست دریایی باید اجرایی شود ، و متاسفانه هنوز انجام نشده و در دستور کار است واین اجرایی شدن مستلزم امکانات کافی از جمله بودجه ، نیروی متخصص کافی و برنامه ریزی دقیق است که در حال حاظر باتوجه به کمبود امکانات در حال برنامه ریزی هستیم .

وی در  خصوص اهداف محیط زیست دریایی تصریح کرد : ما در شروع با هدف فرابخشی پا به عرصه گذاشتیم  و برای پیشرفت باید با ارگان های مرتبط با محیط زیست دریایی تعامل داشته باشیم ، که با اجرایی شدن آن می توان با اطمینان گفت که وضعیت محیط زیست دریایی بهبودی چشم گیر خواهد داشت ، که البته برنامه های توسعه تمرکز زیادی بر محیط زیست دریایی دارد .

وی ادامه داد : تغییرات اقلیم ، بلاهای طبیعی ، نوسانات طبیعی از مواردی است که پیشگیری از آن ممکن نیست اما میتوان برای مقابله با آن میتوان اقدام کرد و ما نسبت به ستاد هماهنگی و سیاست گذاری HCوارد عمل شدیم . به عنوان مثال ما در خصوص یک نیرگاه ملی پیشنهادی ارائه کردیم و وجود ۵،۶ آزمایشگاه داشته باشیم و هر کدام از این آزمایشگاه ها هزینه های بسیاری را درخصوص تهیه تجهیزات می پردازند.

معاون محیط زیست دریایی افزود :یکی از راهکار های مورد نظر ما اقتصاد ، سبز است که به دلیل مشکلات حاظر نمیتوانیم آن را اجرایی کنیم و باید صندوق ملی سبز راه اندازی شود که کمکی برای رسیدن به این مهم است و کم کم به پر کردن خلا محیط زیست می پردازیم .


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار