سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سیدافقهی در گفت‌وگوی‌ مشروح با باشگاه خبرنگاران:

تلاش ترکیه و قطر برای سرنگونی "اسد"/ عربستان از توافق ایران با گروه 1+5 هراس دارد

کارشتاس مسائل غرب آسیا گفت: در حمله گروه مثلث(عربستان ،قطر و ترکیه) به سوریه، ارتش دولت سوریه وحزب‌الله با در اختیار گرفتن بیشتر منطقه قلمون دست آنها را از دمشق کوتاه کرد.

سیدهادی سیدافقهی" کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ درباره احتمال حمله ۳ کشور «ترکیه»، «عربستان» و «قطر» اظهارداشت: این سه کشور به صورت لجستیکی هم در بعد نظامی و هم در بعد امنیتی درگیر بحران «سوریه» بودند.

**تلاش ترکیه و قطر برای سرنگونی «اسد»

وی ادامه داد: در سال ۲۰۱۱ بعد وقتی تیرشان به سنگ خورد و موفق نشدند حکومت «بشار اسد» را ساقط کنند و ارتش «سوریه» را شکست بدهند، آرام آرام تحولات دیگری در منطقه رخ داد که باعث تفکیک این مثلث شد یعنی میانه آل سعود، «قطر» و «ترکیه» به خاطر برخی اختلاف نظرهای سیاسی بهم خورد.

سیدافقهی یاد آور شد: «عربستان»، «کویت»، «امارات» و «بحرین» کمک ۱۲ میلیارددلاری به دولت «عبدالفتاح السیسی» در مصر کردند، که حکومت السیسی در مصر تثبیت شد.

**کودتای ژنرال السیسی علیه محمد مرسی

وی با اشاره به کشورهایی که در مقابل کودتای «ژنرال السیسی» علیه «محمد مرسی» اعتراض کردند، گفت: در رأس آن‌ها ترکیه و بعد قطر بود یعنی به صورت علنی گفتند این کودتا بود و تاکنون در این زمینه هم چندین بار روابط ترکیه، قطر با عربستان سعودی تا سرحد قطع روابط پیش رفت ولی رابطه دیپلماتیک آن‌ها همچنان باقی است.

**حمایت ترکیه و قطر علیه اخوان مسلمین

کار‌شناس مساِِئل غرب آسیا با اشاره به حمایت «اخوان المسلمین» از طرف «ترکیه» و شخص «اردوغان» که گرایش اخوانی دارد، افزود: قطری‌ها «گرایش اخوانی» دارند و این به دلیل وجود «شیخ یوسف قرضاوی» روحانی مصری اصل مقیم «دوحه قطر» است که معتقدند که باید موانع از سر راه اخوان مسلمین برداشته شود و مرسی نیز از حبس آزاد شود و‌‌ همان روند دموکراسی در مصر راه خود را ادامه دهد.

**حمایت «قطر» از «اخوان المسلمین» تهدید عربستان را به دنبال داشت

سیدافقهی عنوان داشت: هرچه زمان جلو‌تر رفت این تنش‌ها، اختلاف نظر‌ها و پرخاشگری بیشتر و در مقابل روابط «قطر» و «عربستان» نیز سرد‌تر شد، تا جایی که «ملک عبدالله» در زمان حیات خود قطر را تهدید کرد که این کشور را از اتحادیه عرب و شورای خلیج فارس اخراج یا منزوی ‌خواهد کرد.

**بحران یمن سه کشور عربستان، قطرو ترکیه را به هم نزدیک‌تر کرد

وی ادامه داد: در امتداد «سوریه»، «عراق» و اکنون در امتداد «یمن»‌‌ همان مثلث سه کشور(عربستان، قطر، ترکیه) دوباره به دلیل «بحران یمن» رابطه‌شان به همدیگر نزدیک‌تر شده و قطر خیلی در تلاش است که آن سوءتفاهم‌ها و کدورت‌های خود رابا آل سعود از بین ببرد.

**حکومت فعلی مصر، روابط خود را با ترکیه بهتر می‌کند

کار‌شناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه دوباره بین ترکیه و حکومت فعلی مصر تنش‌ها بالا گرفته است، افزود: دولت فعلی مصر سعی کرد، روابط خودش را با ترک‌ها بهبود ببخشد و اختلافات را کنار بگذارد، مصری‌ها با ترکیه اکنون آرام شدند و قطری‌ها هم اختلافاتشان را با عربستان و مصری‌ها کنار گذاشتند که آن‌ها به اصطلاح «ائتلاف ده گانه» را تشکیل بدهند و بروند کار «یمن» را تمام کنند.

**آمریکا در صدد تضعیف کردن دولت اسد است

وی با اشاره به اینکه روز به روز ارتش یمن و انصارالله، در حال پیشروی هستند و در یمن مواضعشان مستحکمتر و شکست ناپذیر‌تر شده ‌ند، گفت: سه کشور (ترکیه، قطرو عربستان) خواستند در یک جای دیگر جبران کنندو از دید آن‌ها بهترین موضع، سوریه بود از سوی دیگر امریکا برای تضعیف سوریه و نه برای سرنگونی بشار اسد با ترک‌ها اختلاف نظر دارد.

**سرنگونی دولت اسد، کابوسی برای اردوغان

کار‌شناس مسائل غرب آسیا افزود: اردوغان تاکنون تلاش زیادی برای سرنگونی دولت بشار اسد انجام داده اما موفق به این کار نشده است و همین مساله کابوسی برای دولت ترکیه است که در هر شرایطی بشاراسد را از سر راه بردارد و حتی برای تحقق این مساله تروریست‌ها را به کشور خود راه داد.

**احتمال جنگ داخلی در ترکیه به دلیل حضور گروه‌های تروریستی

وی افزود: احتمال آلوده شدن ترکیه به جنگ داخلی زیاد است، چرا که دولت اردوغان در صدد سرنگون کردن بشار اسد است و حتی این سفر اخیر اردوغان به تهران نیز نشان می‌دهد که وی خیلی نصیحت پذیر نیست زیرا که هم مقام معظم رهبری و هم دیگر مقامات ایرانی، با پیشنهاد این مسئله که بیاییم از راه گفت‌وگو سیاسی بحران سوریه راحل کنیم، اردوغان در جواب به ظاهر می‌گوید من موافقم ولی عملا می‌بینیم که هر روز هزاران نفر از مرز و خاک ترکیه وارد سوریه می‌شوند.

**آمریکاخطوط خود رابا سه کشور عربستان، قطرو ترکیه، در مورد سوریه جدا می‌کند

سیدافقهی ادامه داد: بنابراین لازم بود این سه کشور یعنی (قطر، عربستان و ترکیه) در صدد گرفتن زمین در خاک سوریه بودند و اکنون که مایوس شدند از اینکه آمریکا نمی‌خواهد بشار اسد برود بلکه می‌خواهد آنقدر دولت وی را تضعیف کند که امتیاز بیشتری به مخالفینش بدهد.
وی با اشاره به اینکه از سوی دیگر، ترکیه برای مدیریت در صحنه و منطقه سوریه اوضاع را در دست بگیرد، گفت: آمریکا نمی‌خواهد دست ترکیه را در این زمینه باز بگذارد و آمریکایی‌ها می‌خواهند مدیریت صحنه دست خودشان باشد.

**احتمال حمله دولت اردوغان به سوریه وجود دارد

سیدافقهی با بیان اینکه ترک‌ها احتمال دارد به سوریه حمله کنند، افزود: دولت ترکیه تا حدودی از فشار مضاعفشان (روی دولت سوریه) کاسته‌اند، چون می‌خواستند وارد عمل شوند و اکنون هم نشانه‌هایی وجود دارد، چون تجمع انبوه نیروهایی که ترک‌ها در بین مرز جنوب خودشان با سوریه گردآوری کردند بوی حمله می‌آید اما کی و چگونه و چه وقت این هنوز مشخص نیست.

**حزب الله و ارتش اسد نقشه‌های عربستان، قطر و ترکیه را نقش بر آب کرد

کار‌شناس مسائل غرب آسیا، گفت: یکی از حلقه‌های مهم این تهاجم (به سوریه) شکل «حمله مهندسی شده گازانبری» بود که در جبهه جنوب هم آن‌ها آوردند تمام نیرو‌ها گروه‌ها را یکی کردند تحت عنوان جیش الفتح به کمک اسرائیل و اردن از جنوب خواستن به سمت دمشق حرکت کنند و از عربستان، ترکیه و قطر از سمت شمال بیایند «ادلب» و «جسر الشغور» و «حلب» را بگیرند و کل منطقه را پرواز ممنوع اعلام کنند و به سمت دمشق پیشروی کنند.

وی تصریح کرد: «منطقه قلمون» که مرکز بسیاری از این تروریست‌ها و مناطق کارگاهی ساخت خودروهای بمب گذاری شده است، به عنوان منطقه‌ای برای فرماندهی ترکیه و قطر مورد نظر قرار گرفته شده بود که حزب الله در اینجا وارد عمل شد و این نقشه را به هم ریخت.

**عربستان از توافق ایران با گروه ۱+۵ هراس دارد

سیدافقهی بااشاره به اینکه از سوی دیگر عربستان سعودی و‌تر کیه به شدت از توافق نهایی ایران با جوامع بین‌اللملی هراس دارند، گفت: آن‌ها تا قبل از توافق ۱+۵ با ایران در مسئله هسته‌ای باید یک چیزی در اختیار داشته باشند و آن‌ها سعی می‌کنند، معادلات استراتژیکی را به نفع خود تغییر دهند که بعد از امضای توافق نهایی۱+۵ به نفع ایران، تمام نشود.

**یکی از انگیزه‌های مهم عربستان به یمن ناکام گذاشتن ایران در توافق نهایی با ۱+۵است

این کار‌شناس مسائل غرب آسیا تاکید کرد: یکی از انگیزه‌های مهم عربستان برای حمله به یمن، تلاش برای عدم توافق ایران با گروه ۱+۵ بود چرا که اگر توافق ایران با غرب نهایی شود، ایران دچار جهش اقتصادی می‌شود ضمن اینکه در شرایط حاضر نیز نفوذ معنوی، نفوذ سیاسی ونفوذ استراتژیکی ایران در منطقه بیش از سایر کشورهاست.

گفت‌وگو: شهرام باقرزاده

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.