سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشروح

رايس: يک توافق خوب بايد مسيرهای ايران به سمت سلاح هسته ای را مسدود کند

مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا گفت: امضای یک توافقنامه خوب با ایران، باید همه مسیرهای تهران به سمت سلاح هسته ای را مسدود کند.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران سوزان رایس در ادامه ی مصاحبه با خبرنگار روزنامه ی یوس ای تودی آمریکا درباره ی نقش نیروهای شیعه در نبرد با داعش پاسخ داد.
مجری پرسید: آیا آمریکا با افزایش استفاده از شبه نظامیان شیعه در نبردها در استان انبار که عمدتا سنی نشین است ، مشکلی ندارد؟
سوزان رایس در پاسخ گفت: از دیدگاه آمریکا ما آماده ایم که حمایت کنیم چه این نیروها قبایل سنی باشند، چه این افراد نیروهای امنیتی عراق باشند و چه نیروهای شیعه و یا کرد باشند البته مشروط به اینکه همه ی این نیروها تحت فرماندهی و کنترل دولت عراق در بغداد عمل کنند. ما صرفنظر از اینکه چه افرادی در میان نیروهای امنیتی عراق نبرد می کنند آماده ایم تا به آنها کمک کنیم.
مجری گفت: آیا شما از عدم کارایی نیروهای امنیتی عراق ناراحت هستید؟
سوزان رایس در پاسخ گفت: آنها با موانعی روبرو شدند که رمادی یکی از آنها است ، آنها همچنین موفقیت هایی هم داشتند که این موفقیت ها را در مکان های مختلف شاهد بودیم. باید گفت که نیرو امنیتی عراق یک نیروی نامتوازن است . این عدم توازن هم از جنبه ی عزم و اراده ی نیروها است و هم از جنبه تجهیزات و فرماندهی است. بخشی از چالش ها نیز همین است. ما تلاش می کنیم اطمینان حاصل کنیم که این نیرو یک نیروی تحت سلطه فرقه ای نیست بلکه این نیرو نماینده ی همه ی مردم عراق است. این نیرو ضعف هایی دارد که ما با همکاری با آنها تلاش می کنیم این ضعف ها را رفع کنیم اما طول می کشد.
مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا گفت: ما قصد نداریم به عنوان آمریکایی ها مالکیت این نبرد را در اختیار داشته باشیم و بار دیگر نیروهای رزمی خود را به عراق بازگردانیم، به نظر من این کار لازم نیست و در بلند مدت موفقیت آمیز هم نخواهد بود.
خبرنگار یو اس ای تودی پرسید: آیا آمریکایی ها باید درباره ی تهدید داعش از جمله حمله به خاک آمریکا نگران باشند ، مثلا آیا باید نگران حمله ای شبیه به حمله ای باشیم که در دالاس تگزاس شاهدش بودیم و از داعش الهام گرفته شده بود.
سوزان رایس در پاسخ گفت: به نظر من لازم است که آمریکایی ها درک کنند که ما در دنیایی زندگی می کنیم که تهدید تروریستی همچنان یک تهدید واقعی است. ما سالها است که در چنین فضایی زندگی می کنیم. فکر نمی کنم هیچ یک از ما بتوانیم احتمال این مسئله را اندک بدانیم و احتمال ندهیم که داعش یا القاعده یا گروههای وابسته به آنها بتوانند به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در حملات در داخل آمریکا یا در خارج از آمریکا نقش داشته باشند. ما در این باره هوشیار هستیم و هرکاری که بتوانیم می کنیم تا ظرفیت چنین نیروهایی را کاهش دهیم و آن را مختل کنیم. ما باید واقع بین باشیم و درک کنیم که این ریسک و خطر باقی است.
خبرنگار این روزنامه ی آمریکا در ادامه ی این مصاحبه گفت: شما سخت کار کرده اید تا برای توافقنامه ی هسته ای آتی با ایران حمایت کسب کنید.
شش هفته تا ضرب الاجل سی ام ژوئن برای تکمیل کردن مذاکرات هسته ای باقی مانده است، آیا شما اطمینان دارید که توافقنامه ی نهایی صورت خواهد گرفت؟
مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به این پرسش گفت: من نمی گویم اطمینان دارم بلکه امیدوارم که این توافق بدست آید. هنوز مشخص نیست ،ما خیلی سخت روی این مسئله کار می کنیم. مذاکره کنندگان ما سخت کار می کنند. باید توافقنامه ای بدست آید که مطابق با فاکتورهای اساسی ما باشد.
خبرنگار گفت: احتمالی که وجود دارد بهتر از احتمال پنجاه/ پنجاه است؟
سوزان رایس گفت: اندکی بهتر از پنجاه / پنجاه است.
خبرنگار گفت: شما در میان سران کشورهای عربی خلیج (فارس) تردیدهایی
می بینید. این سران در اجلاس کمپ دیوید در هفته ی گذشته شرکت کردند. به نظر می رسد که آمریکا در متقاعد کردن این کشورها موفق بوده باشد. برداشت شما از نگرش سران کشورهای عربی زمانی که این اجلاس را ترک می کردند در مقایسه با زمانی که وارد اجلاس شده بودند، چه بود؟
سوزان رایس در پاسخ گفت: به نظر من آنها وقتی که اجلاس را ترک کردند حس خیلی خوبی داشتند. در واقع آنها در انتقال مستقیم واکنش شان به ما خیلی رک و صریح بودند. ما همچنان به روشنی می گوئیم که آمریکا قصد ندارد توافقنامه ای را بپذیرد که مغایر با منافع ما یا منافع اسرائیل و یا منافع دیگر شرکای ما در منطقه باشد. یک توافقنامه ی خوب باید همه ی مسیرهای ایران به سمت یک سلاح هسته ای را مسدود کند که شامل هرگونه مسیر مخفی هم می شود. یک توافقنامه ی خوب باید زمان گریز هسته ای ایران و توانایی ایران در دستیابی به مواد لازم برای تولید سلاح هسته ای را به یکسال و بیشتر افزایش دهد.

خبرنگار گفت: آیا رئیس جمهور آمریکا شخصا با نخست وزیر اسرائیل تماس برقرار می کند تا درباره ی توافقنامه ی هسته ای صحبت کند؟
سوزان رایس در پاسخ گفت: فکر نمی کنم که موضوع ضرورتا این باشد که آنها به اندازه ی کافی صحبت نمی کنند بلکه موضوع این است که درباره ی مزیت های توافقنامه ی مبتنی بر مذاکره ، اختلاف اساسی وجود دارد.
مجری گفت: اگر ما نتوانیم نخست وزیر اسرائیل را متقاعد کنیم که در این زمینه حق با آمریکا است، به همین منوال ما همچنان به توافقنامه ای معتقد خواهیم بود که شما تشریح کردید این طور نیست؟
سوزان رایس در پاسخ گفت: اختلاف نظر وجود دارد. مسئله این نیست که آیا آمریکا با اسرائیل اختلاف نظر دارد بلکه مسئله این است که آیا نتیجه ی مذاکرات باعث رضایت جامعه ی بین المللی و البته اول از همه باعث رضایت آمریکا خواهد شد تا ما این توافقنامه را به پیش ببریم.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.