مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد همه اسناد مربوط به توافق هسته‌ای ایران را در اختیار کنگره قرار داده‌اند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از  رویترز؛  "سوزان رایس،" مشاور امنیت ملی آمریکا، در پاسخ به شایعاتی مبنی بر وجود دو توافق جانبی و مخفی میان ایران و  آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد: ما همواره گفتیم این توافق خوب و قوی است که به شیوه راستی آزمایی مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای می‌شود. ما فکر می‌کنیم این توافق منافع ما، منطقه و جامعه بین المللی را تامین می‌کند. کنگره این فرصت را دارد به صورت مفصل آن را بازبینی کند و ما فکر می‌کنیم آنها به همین نتیجه (خوب بودن توافق) خواهند رسید.

"رایس" در این باره گفت: ما همه اسنادی را که تنظیم کرده‌ایم یا بخشی از آن بودیم وهمچنین همه اسنادی را که آژانس در اختیار ما قرار داده است، در اختیار کنگره قرار داده ایم. بنابراین ما هیچ چیز را برای خود نگه نداشتیم.
هیچ سندی نیست که به کنگره نداده باشیم و این اعم از اسنادی است که در آن شرکت داشتیم یا به ما داده شده است.

"سوزان رایس" گفت: درباره پی ام دی یا ابعاد نظامی احتمالی باید بگویم پوشیده نیست که ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی مذاکره کرده‌اند و برای حل مسئله ابعاد نظامی احتمالی به یک توافق رسیدند. این موضوع همواره میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی مطرح و همواره یکی از بزرگترین موانع در پیشرفت گفتگوها با ایران در پنج به علاوه یک بوده است. پرسش‌هایی درباره این مسئله وجود دارد که باید به صورت مناسب پاسخ داده شود. آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران به یک تفاهم رسیدند.
"رایس" همچنین تاکید کرد: این توافق خوبی است. این توافق همان کاری را که ما گفتیم انجام می‌دهیم، انجام می‌دهد. ما هدف را به یاد می‌آوریم. هدف این بود که اگر امکان پذیر باشد از طریق مذاکره ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای بازداریم. از دیدگاه آمریکا، این خطر جدی بود و ما بسیار درباره آن نگران بودیم و اسرائیل نیز آن را تهدیدی برای موجودیت خود می دانست. 
کشورهای جهان توافق داشتند که این باید یک اولویت باشد. ما در این زمینه رژیم دردناک تحریم ها را سالها با همکاری جامعه بین المللی ایجاد کردیم تا فشار اقتصادی و فشارهای بی‌سابقه دیگر بر ایران وارد کنیم و هدف ما همانطور که گفته شد آوردن ایران به میز مذاکره بود و زمانی که ایران را به میز مذاکره آوردیم از این فشار اقتصادی برای دستیابی به توافق قوی و قابل راستی آزمایی استفاده کنیم که مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود. این دقیقا کاری است که انجام دادیم. بنابراین هدف تعیین شد و ابزارها نیز اجرا شدند و نتیجه بدست آمد.

افراد ممکن است درباره جنبه‌های خاص این توافق پرسش‌ها یا نگرانی‌هایی داشته باشند. ما آماده هستیم این نگرانی‌ها رابرطرف کنیم؛ اما من به عنوان کسی که در این روند دخالت داشتم و آن را به دقت مطالعه کردم و در ایجاد این توافق مشارکت داشتم باید بگویم ما نمی‌توانستیم به غیر از اعمال تحریم و استفاده از دیپلماسی شیوه موثرتری برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای داشته باشیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار