سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رییس کل گمرک عنوان کرد

کاهش قاچاق با اصلاح نظام تعرفه‌ای / 95 درصد فعالیت‌ها تحت پوشش سامانه جامع گمرکی

کرباسیان با اشاره به اینکه 95 درصد فعالیت‌ها تحت سامانه جامع گمرکی انجام می‌شود، گفت:با اصلاح نظام تعرفه ای شاهد کاهش قاچاق خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران،مسعود کرباسیان رئیس کل گمرک ایران در حاشیه بازدید از سامانه جامع امور گمرکی که با حضور وزیر دادگستری انجام شد با اشاره به آمارصادرات تا 28 اردیبهشت گفت:تا این تاریخ ترانزیت 2 میلیون و 670 هزار تن، صادرات 7 میلیارد و 700 میلیون دلار وواردات  5 میلیارد و 500 ملیون دلار است.

وی افزود: پرداخت الکترونیکی و بخشی از شفا‌ف‌سازی مرهون راه‌اندازی سامانه گمرکی است ضمن اینکه تسهیلات قایل شدیم تا معطلی در کار کاهش یابد و کالاهایی که از تعرفه بالایی برخوردار هستند که قبلا معطلی بیشتری داشتند با پرداخت‌های الکترونیک سریعتر انجام می‌شود.

کرباسیان درباره کیفیت سامانه جامع گمرکی با اشاره به این‌که نزدیک به 95 درصد از عملیات گمرکی در کشور در حال حاضر از طریق این سامانه صورت می‌گیرد، گفت: این سامانه باید هر روز نسبت به گیرندگان خدمت متحول شود.

به گفته کرباسیان در حال حاضر GPS  به موضوع سامانه اضافه خواهد شد تا ایرادات رفع شود و در بحث قاچاق یکی از دلایل آن معطلی و کندی سیستم تعرفه‌ها و تفاوت‌ قیمت‌ها و عدم یکسان‌سازی برخی قیمت‌ها بوده تا برخی خدمت‌گیرندگان بتوانند از مسیرهای دیگر کالا را وارد کنند. به همین دلیل اگر بتوانیم خود مان را در معرض آزمون سرعت و شفافیت‌قرار دهیم قاچاق کالا کمتر خواهد شد و در کنار آن به افراد خوش نام برای تصریح در امور اعتماد کنیم.

کرباسیان تصریح کرد: نمره را باید دیگران به سامانه جامع بدهند و تولید کنده وارد کننده باید از این سامانه راضی باشند فکر می‌کنم نمره قبولی را گرفتیم اما در ارتباط با اینکه مقررات و فضای کسب و کار و بهبود در روش‌ها نوع کارهایی که باید انجام شود تغییرات نیاز دارد هر روز باید سیستم متحول شود.

رییس کل گمرک یکی از دلایل قاچاق در کشور را کندی سیستم و معطلی و تعرفه‌ها و تفاوت‌های قیمت دانست و تصریح کرد: عدم شفافیت باعث می‌شود قاچاقچیان بتوانند از مسیر‌های دیگری کالا را وارد کنند و اگر ما بتوانیم خود را در مسیر آزمون و سرعت قرار دهیم می‌توانیم آمار قاچاق را کاهش دهیم و افراد نیز در این صورت به مسیر‌های قاچاق که برای خودشان نیز مشکل‌زا می‌شود روی نمی‌آورند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان کم اظهاری در گمرک گفت: کم اظهاری رقم کمتری نسبت به بی‌اظهاری دارد زیرا بی‌اظهاری مربوط به تفاوت نرخ ارز بوده و البته با سیستم تعیین ارزش امیدواریم بتوانیم با بانک اطلاعات ارزش کم اظهاری به حداقل خود برسد اما در کشور به لحاظ این که تعرفه‌ها بالا است جذابیت خاصی را ایجاد کرده است. 

وی ادامه داد: خوشبختانه با قانون رفع موانع تولید مسئولیت پنجره واحد تجارت فرا مرزی بر عهده گمرک بوده که بتوانیم دیگر سازمان‌ها را هماهنگ کرده و بتوان فرآیندها را تسهیل کنیم و اکنون 95 درصد فعالیت‌ها تحت سامانه گمرکی انجام می‌شود.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.