نعمت زاده عنوان کرد

کاهش طبقات تعرفه‌ای از 14 به 6 طبقه تا سال 96/ روزآمد شدن رژیم تجاری، لازمه‌ پیوستن به WTO

وزیر صنعت با اشاره به اینکه در سال جاری بیشترین تغییرات در بخش تعرفه‌ها انجام شد، گفت: طبق مصوبه هیئت وزیران باید طبقات تعرفه‌ای تا سال 96 به 6 طبقه کاهش بیابد.

کاهش طبقات تعرفه‌ای از 14 به 6 طبقه تا سال 96/ روزآمد شدن رژیم تجاری لازمه‌ی پیوستن به WTOبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محمد رضا نعمت‌زاده وزیر صنعت و معدن وتجارت امروز درهمایش همدلی و همزبانی رونق اشتغال و رونق اقتصادی و اشتغال با اشاره به بهبود وضعیت سیاسی و اقتصادی گفت: خوشبختانه امیدواری خوبی در فعالان اقتصادی بوجود آمده و وظیفه ما این است در جهت رونق بخشیدن به این شرایط کمک نماییم.

وی افزود: در بعد اقتصادی اصلاح شاخص‌های اقتصادی بیان‌گر این است که دولت با کمک ملت در کاهش روند تورم و خروج نسبی از رکود و رشد اقتصادی موفق عمل کرده است. 

وزیر صنعت و معدن و تجارت با اشاره به رشد تولید در سال گذشته گفت: در بخش صنعت بیش از5 درصد در بخش معدن 10 درصد و بخش تجارت بیش از 3 درصد رشد اقتصادی را شاهد بودیم که قطعا این رقم کافی نیست و با توجه با گسترش نسل جوان باید به فکر اشتغال آنها هم باشیم که امیدواریم با رونق اقتصادی اشتغال نیز رشد بیابد.

وی ادامه داد: در سال جاری که به گفته‌ی رئیس جمهمور سال رونق اقتصادی بهبود اشتغال و توسعه صادرات غیر نفتی است دولت با حمایت مقام مهظم رهبری و ملت در سدد حل مشکلات بین المللی است که تعامل خود را با دنیا افزایش دهد.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر همدلی و همزبانی دولت و ملت گفت: باید دست به دست هم دهیم تا بتوانیم این بار سنگین را به سرانجام برسانیم.

نعمت زاده با اشاره به اینکه در بخش  صنعت و معدن با کمک تشکل‌ها در پی بهبود اوضاع هستیم گفت: بسته‌ی جدیدی نیز در راه است که قوانین و مقرراتی که نیاز به اصلاح است اجرایی شود.

وی با اشاره به لزوم اصلاح قانون مالیات بر ارز افزوده، گفت: امیدواریم بتوانیم تغییرات لازم را در این قانون انجام دهیم تا منافع بخش خصوصی و فعالان اقتصادی رعایت شود.

وی ادامه داد: تاکنون انتقال پرداخت مالیات بیشتر بر روی دوش تولید‌کنندگان بود که با اصلاح قانون مالیات هدف ما این است که از این فشاری که روی تولیدکنندگان است کاسته شود. 

وی در ادامه صحبت‌های خود بااشاره به کاهش تعرفه‌ها در سال جاری گفت: در سال جاری بیشترین تغییرات را در بخش تعرفه‌ها شاهد بودیم چراکه در سال گذشته دولت به دلیل مبارزه با تورم اجازه تغییرات در بخش تعرفه‌ها را نداند اما بنا بر تصویت هیئت وزیران باید طبقات تعرفه‌ای تا سال 96 از 14 به6 طبقه کاهش بیایبد.

وزیر صنعت تصریح کرد: امسال طبقات تعرفه ای به 10 طبقه در سال 95 به 8 طبقه و در سال 96 به 5 طبقه کاهش خواهد یافت.

به گفته نعمت زاده طبقات تعرفه ای در اغلب کشورهای پیشترفته  کمتر از 6 درصد است ولی چون ترکیب صنعت ما متنوع است امیدواریم تا سال 96 طبقات تعرفه ما نیز به این رقم برسد و این در حالی است که امسال بیش از 700 تغییر در تعرفه‌ها انجام شد.

وزیر صنعت ادامه داد: یکی دیگر از اهداف ما یکسان سازی طبقات تعرفه‌ای بود که با کمک  گمرگ این کار انجام شد.

وی ادامه داد: در نهایت پس از کاهش طبقات تعرفه‌ای متوسط جریمه تعرفه ای کشور ما از 19.7 دهم به 18.7 دهم کاهش یافت و این به این معنی می‌باشد که یک درصد به سمت سیاست‌های سازمان تجارت جهانی حرکت کردیم.

وزیر صنعت به این نکته نیز اشاره کرد: که به عنوان مثال تعرفه‌های واردات زعفران 75 درصد است در حالی که ما تولید کننده زعفران هستیم و ما زعفران را به کشور وارد نمی‌کنیم.

نعمت زاده در ادامه صحبت های خود تاکید کرد: تعرفه ی واردات اگر از حد معقول بیشتر باشد و هزینه ی قاچاق کمتر از واردات رسمی باشد این امر موجب میشود تا قاچاق در کشور رونق بیابد بنابراین با نظام تعرفه ای انگیزه های قاچاق کالا را کاهش دهیم.

وی در ادامه‌ی صحبتهای خود با اشاره به اقدامات انجام شده  و پیوستن  به سازمان تجارت جهانی گفت: لازمه ی پیوستن به این سازماتن روزآمد نمودن رژیم تجاری کشور است و واحدی در وزارت صنعت وارد شده تا در سیاست های اقتصادی بازنگری نماید.

به گفته وزیر صنعت با پیوستن به سازمان تجارت جهانی صنایع ما لطمه نخواهند دید و این امر بسته به نوع صنعت و توانمندی آن دارد و در این راستا به جای تعرفه یک سیستم آنتی دامپینگ در نظر گرفته شده تا اگر برای مبادله تجاری با کشوری خطری پیش آمد با این سیستم میتوان حمایتهای لازم را انجام داد.

انتهای پیام/
برچسب ها: طبقات ، تعرفه ، صنعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار