سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خضری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران:

توجه نکردن به زیرساخت‌ها، طرح تحول سلامت را به سرنوشت پزشک خانواده دچار می‌کند

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: اگر زیرساخت‌های لازم در طرح تحول سلامت به خوبی مهیا نشود، بعید نیست این طرح به سرنوشتی چون طرح پزشک خانواده دچار شود.

رسول خضری نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران با اشاره به تأیید کاهش پلکانی دریافتی پزشکان در طرح تحول سلامت گفت: وزارت بهداشت در رابطه با کاهش پلکانی دریافتی پزشکان در طرح تحول سلامت، مصمم است.

وی افزود: در فرایند مذکور وزارت بهداشت قرار است تا سقف معینی پرداختی پزشکان را برعهده داشته باشد و پزشک پس از هر میزان مراجعه کننده رقمی کمتر از دریافتی ابتدایی خود دریافت کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه با اشاره به اینکه الگوی طرح تحول سلامت از کشورهای جهان اول گرفته شده است، متذکر شد: زیرساخت‌های لازم برای اجرا و ادامه این طرح در کشور وجود ندارد.

خضری با اشاره به کاهش تعداد پزشک در چرخه درمانی کشور بیان داشت: بسیاری از مراکز درمانی کشور هنوز پزشکی ندارند و ما در تربیت پزشک خانواده خوب عمل نکردیم.

این نماینده مجلس تأکید کرد: معتقدیم سازوکارهای پیش‌رو به هیچ وجه به نفع وزارت بهداشت و درمان نبوده و نمی‌تواند به نفع مردم هم باشد. 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه کاهش پلکانی دریافتی پزشکان می‌تواند باعث عدم رغبت پزشکان حتی در مناطق محروم شود، اظهار داشت: طرح تحول سلامت از ابتدا به مثابه یک انقلاب بوده و باید قبول کنیم زمانی این طرح کلید خورد که ما بحران‌های متعددی در مباحث درمانی داشتیم.

خضری با بیان اینکه باید طرح تحول سلامت به سمت مباحث بهداشتی هم حرکت می‌کرد، افزود: سرمایه‌گذاری و اعتبارات لازمه در بخش بهداشت که در سنوات گذشته 7 درصد بوده باید به 20 الی 30 ردصد برسد تا از این طریق بتوانیم بسیاری از مباحث زیرساختی طرح تحول سلامت را رفع کنیم. 

نماینده مردم پیرانشهر در ادامه با اشاره به اینکه عمل به سه موضوع در تحقق اهداف طرح تحول سلامت ضروری است گفت: مدیریت منابع مالی، ارتقای مدیریت بهره‌وری و راهنمای بالینی برای پزشکان از جمله موارد راهبردی در طرح تحول سلامت قلمداد می‌شود.

**عدم توجه به زیرساخت‌ها، طرح تحول سلامت را به سرنوشت پزشک خانواده دچار می‌کند

خضری در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا سرنوشت طرح تحول سلامت با توجه به موضوعات اخیر به سرنوشت پزشک خانواده دچار خواهد شد، تأکید کرد: اگر زیرساخت‌های لازم در طرح تحول سلامت به خوبی مهیا نشود، بعید نیست این طرح به سرنوشتی چون طرح پزشک خانواده دچار شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: اگر بخواهیم نگرشی صحیح از طرح تحول سلامت داشته باشیم باید بازنگری در حوزه مدیریت‌ها صورت دهیم تا بتوانیم کارایی اشخاص از جمله روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی را مدنظر قرار دهیم و ببینیم که این افراد اصلا اعتقادی به طرح تحول سلامت دارند یا خیر؟

**مراجعه به بیمارستان‌های دولتی 3 برابر شده است 

این نماینده مجلس در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا عدم زیرساخت‌های لازم و شرایط جدید طرح تحول سلامت می‌تواند مجددا پرداختی از جیب مردم را تهدید کند، اظهار داشت: در حال حاضر مراجعه افراد به بیمارستان‌های دولتی سه برابر شده است که نشان از 80 درصد مراجعه کننده دارد. 

وی با طرح سوالی مبنی بر اینکه آیا در قبال 80 درصد مراجعه بیماران به بیمارستان‌های دولتی، نیروی انسانی و فضای فیزیکی  مناسب داریم یا نه گفت: خیر، ما فضای لازم و نیروی انسانی مطلوبی نداریم تا بتواند جوابگوی این تعداد مراجعه کننده باشد. 

خضری در پایان تأکید کرد: معتقدم اگر طرح تحول سلامت کمی دقیقتر و کارشناسانه‌تر پیش رود می‌توانیم در این موضوع بهتر حرکت کنیم وگرنه احتمال دارد با مشکلات زیادی در رابطه با آینده این طرح مواجه شویم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۹:۲۸ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴
آیا وزارت محترم بهداشت و وزیر محترم خبر دارند که یک پزشک عمومی کار مشخص با چندین سال سابقه زیر یک میلیون حقوق میگیرد و هیچ مزایایی تعلق نمیگیرد.آیا دور از عدل و انصاف نیست؟آیا اگر نزدیکان خودشان در این شرایط بودند باز سکوت میکردند؟لطفا باطلاع ایشان برسانید تا شاید...