سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ندیمی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

ریشه‌های سیاسی در رانت اطلاعاتی بورس

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: فعالیت بورس تهران شفاف نیست و سیاسی عمل می‌کند، در بورس نباید شاهد دستکاری‌های مدیریتی باشیم.

«ایرج ندیمی» نماینده مردم سیاهکل و لاهیجان در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران؛ با اشاره به موضوع رانت اطلاعاتی در بورس، گفت: استفاده از رانت فرصت‌ها و دسترسی به  اطلاعات دو نگرانی مردم در حوزه رانت اطلاعاتی بورس است. 

وی با اشاره به ابعاد رانت قدرت افزود: در بعد رانت قدرت دسترسی به اطلاعات و حمایت‌ها شکل می‌گیرد و این حمایت‌ها گاهی مالی، فکری، سیاسی، اجتماعی و گاهی انتصابات و زمانی هم دادن اطلاعات است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه با بیان این که رانت قدرت عنصر مخرب و مخل فرصت آزاد و برابر است، متذکر شد: در رانت قدرت انواع حمایت‌ها از جمله تودیع و در اختیار گذاشتن اطلاعات شکل می‌گیرد.

ندیمی با بیان این که رقیب‌کُشی به طور ناخواسته در درون رانت اطلاعات وجود دارد، ادامه داد: زمانی که می‌دانیم قرار است در معامله‌ای روی چه عددی معامله صورت گیرد و یا کِی قرار است پاکت‌های معامله باز شود، این موارد همه فرصت تلقی می‌شود، به این نحو که همواره ما یک یا ده گام از رقیب در این فرآیند جلوتر ایستاده‌ایم که دیگر به آن نمی‌توانیم عنوان مسابقه، مناقصه، مزایده را اطلاق کنیم چراکه در این فرآیند، همه حرکات از پیش تعیین شده و همه بازیگران متوجه موقعیت خود هستند.

وی در ادامه با اشاره به موارد تأثیرگذار در مقوله انتخاب و یا اطلاع رانت‌ها تصریح کرد: به عنوان مثال در موضوع دسترسی به اطلاعات باید دانست که قرار است چه کسی، چه کالایی را عرضه کند و چه کسی قرار است آن را انتخاب کند و یا نه، برای اداره تابلو یا نماد بورسی چه مدیریتی صورت می‌پذیرد که در این موضوع مسئله در برخی موارد روشن است که این داستان یا بین سازمان بورس، سازمان خصوصی‌سازی و یا وزارتخانه‌های مرتبط دیگر در بورس است و از جای دیگری نشأت نمی‌گیرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود:  به عنوان مثال وقتی که کسی مشغول انتقال مطالبات ایران با سایر کشورهاست همواره ردپایی هم از وی وجود دارد که این ردپا باید یا در بانک مرکزی یا در وزارت اقتصاد و یا یک بانک مرجع دیگری باشد.

ندیمی تصریح کرد: مطمئناً اولین ریشه این مسئله ریشه حکومتی دارد؛ یعنی کسی که در داخل مجموعه اجرایی، سیاسی، قضایی و یا اطلاعاتی حاضر است، می‌تواند اطلاعاتی کسب کند. 

نماینده مردم لاهیجان ادامه داد: در هر صورت دریافت رانت اطلاعات چه با نیت و چه بدون نیت  فساد تلقی می‌شود یعنی این که چه عامدانه و چه با نفع شخصی، اطلاعاتی درز کند، فساد صورت گرفته  که همانند پارتی بازی است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه با اشاره به دیدگاهی در رابطه با کسب ثروت و قدرت در دنیا متذکر شد: دیدگاهی در دنیا مطرح است که مثلاً در غرب اشخاص بیشتر از ثروت به قدرت می‌رسند ولی در کشورهایی چون کشور ما این مسئله برعکس است و ما از قدرت به ثروت می‌رسیم که این فرایند آفت جامعه ماست چرا که ما می‌خواهیم از این طریق و به واسطه رانت قدرت برای خود و اطرافیان‌مان تعریفی از ثروت داشته باشیم.

ندیمی با بیان این که در حال حاضر بورس شفاف و نظارت لازم را در فرآیند اقتصادی خود ندارد، تأکید کرد: شفافیت در بحث "عِلّی" خود مانعیت ایجاد می‌کند که این مانعیت در مرحله نظارت موضوعات اجرایی را به مرحله عملیات نزدیک‌تر می‌کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه با بیان این که فعالیت بورس تهران شفاف نیست و این بورس سیاسی عمل می‌کند، اظهار داشت: نباید در بورس شاهد دستکاری‌های مدیریتی باشیم چرا که دستکاری‌های مدیریتی معنایش این است که ما برای پایین و بالا کشیدن اعداد و ارقام در بورس برنامه داریم. 

انتهای پیام/ 

برچسب ها: رانت ، اطلاعات ، بورس ، سیاسی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.