سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بیرجند؛

غار بتون سرایان یکی از زیباترین جلوه‌های طبیعی ایران

غار بتون سرایان بیرجند از بسیاری جهات به ویژه به علت وجود گذرگاه‌های ممتد و حوضچه‌های موجود یکی از زیباترین جلوه‌های طبیعی ایران در نوع خود است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران بیرجند؛ مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی از ثبت غار بتون شهرستان سرایان در فهرست میراث طبیعی ملی کشور خبر داد و گفت: تحقیقات به عمل آمده توسط غارنوردان در سالهای گذشته عمق غار را 400 متر تخمین زده‌اند.

رمضانی افزود: از تاریخ ثبت، ضمن رعایت حقوق مالکانه، این اثر تحت نظارت، مراقبت و حمایت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوده و هرگونه اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر در اصالت اثر شود ممنوع می باشدو  در این راستا تعیین عرصه، حریم و ضوابط حفاظتی آن نیز به عهده این سازمان است.

وی تصریح کرد: غار بتون در نتیجه ترکیب آب حاصل از بارش قطرات باران با گاز دی اکسید کربن موجود در هوا و تشکیل اسید کربنیک ضعیف و نفوذ آن در زمین‌های آهکی و انجام واکنش‌های شیمیایی ترکیبی ناپایدار به نام بی‌کربنات کلسیم به وجود آورده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: چون این ماده در آب نامحلول است در درون لایه‌های آهکی ضخیم فضاهای خالی ریزی را ایجاد کرده و این فضاهای خالی میلیون‌ها سال گسترش پیداکرده و به مرور زمان به هم پیوسته‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی افزود: داخل این غار انواع تزئینات آهکی (استالاکتیت‌ها و استالاکمیت‌های لوله‌ای، میله‌ای و گل کلمی)، حوضچه‌های آب معدنی، بلورهای زیبای کوارتز و کلسیت و پدیده بی نظیر مروارید غار مشاهده می‌شود.

غار بتون سرایان در 12 کیلومتری مرکز شهر سرایان و در 8 کیلومتری روستای چرمه واقع شده که در نزدیکی این غار زیارتگاه پیر اباذر قرار دارد.
 
انتهای پیام/ 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.