سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قنادباشی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد:

نفوذ جاسوسان غرب به کشورهای منطقه با فروش سلاح

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: غربی‌ها با فروش سلاح های پیشرفته به کشورهایی مانند عربستان و به بهانه آموزش آنها، مستشاران نظامی (جاسوسان ) خود را اعزام می‌کنند تا به مهمترین اسرار آن‌ها پی ببرند.

 "جعفر قنادباشی" در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه یکی از علل جنگ افروزی‌ها در خاورمیانه تلاش‌هایی است که شرکت‌های تسلیحاتی برای فروش اسلحه‌های جنگی‌شان در منطقه انجام می‌دهند، گفت: یکی از اهداف کشورهای غربی از فروش تسلیحات به شیخ نشین‌های عربی به ویژه عربستان سعودی این است که به جنگ افروزی در منطقه دامن بزنند و با این روش بازار سلاح را پررونق کنند.

 این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: شرکت‌های آمریکایی و فرانسوی که مشتاق استفاده از دلارهای نفتی عربستان هستند این کشور را به برخی ماجراجویی‌ها تشویق می‌کنند.

وی گفت: غربی‌ها در زمانی که قیمت نفت بالا و تقاضا برای آن بیش از عرضه بود، جرات جنگ افروزی در شبه جزیره عربستان نداشتند، اما اکنون با توجه به کاهش قیمت نفت و تبعات آن به دنبال جنگ افروزی‌هایی در منطقه هستند تا بهره‌برداری نظامی و سیاسی کنند.

قنادباشی ادامه داد: پیش از آن این احتمال وجود داشت که هر گونه جنگ افروزی در مناطق خلیج فارس سبب بالا رفتن قیمت نفت شود و در نتیجه غربی‌ها متضرر شوند، اما اکنون با توجه به شرایط بازار نفت و میزان عرضه و تقاضا آن‌ها مطمئن هستند که قیمت نفت تضمین شده است.

 این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه فروشندگان سلاح، افکار عمومی منطقه را در نظرنمی‌گیرند گفت: غربی‌ها به ویژه کشورهای فرانسه و آمریکا متوجه نیستند زمانی که آشکارا در شرایط جنگی وارد عرصه فروش تسلیحات می‌شوند چه طور افکار عمومی را علیه خودشان تحریک می‌کنند.

وی افزود: حتی مردم عربستان اکنون می‌دانند که این جنگ افروزی نوعی برادرکشی است و در نتیجه این فشار غربی‌ها به ضرر منافع و سیاست‌های دراز مدت آن‌ها است.

قنادباشی گفت: هدف از جنگ افروزی در خاورمیانه تنها فروش سلاح و یا کوشش برای تخریب کشورهای درگیر جنگ به خرید کالاهای مختلف غربی و آمریکایی نیز محتاج شوند.

وی با بیان این که آن‌ها می‌دانند که کشورهایی مانند عربستان سعودی سال‌ها از غرب تسلیحات نظامی از جمله جنگنده‌ها و تانک‌ها خریداری و انبار مهمات خود را پر کرده‌اند افزود: غربی‌ها تلاش می‌کنند با ایجاد جنگ در منطقه، انبارها و ذخایر مهمات کشورهایی مانند عربستان خالی شود و آن‌ها دوباره به عنوان یک مشتری جدید با دلارهای فراوانی که دارند وارد بازار خرید سلاح از غرب شوند.

قنادباشی گفت: غربی‌ها و آمریکایی‌ها به علت بحران اقتصادی و کسری بودجه به فروش تسلیحات علاقه‌مند هستند زیرا آن‌ها در فروش کالاهای مصرفی در خاورمیانه زیاد موفق نیستند به همین علت برای فروش و تسلیحات جنگی تلاش می‌کنند چون سود فروش یک جنگنده یا کشتی پرواز وسایل خانگی ساخت آن‌ها برابری می‌کند.

وی افزود: غربی‌ها از طریق فروش سلاح و به بهانه آموزش آن سلاح‌های پیشرفته به کشورهای خریداری مانند عربستان مستشاران نظامی خود را اعزام می‌کنند تا جاسوسی کنند و به مهمترین اسرار آن‌ها پی ببرند.

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.