سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل؛

11 نوع فرش اردبیل به ثبت ملی رسیده است/ توليد سالانه ۱۰۰ هزار مترمربع فرش در استان

11 نوع فرش اردبیل به ثبت ملی رسیده و فرش‌های اردبیل با هنر معماری اسلامی زینت‌بخش خانه‌های ایرانی است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ سیدحامد عاملی افزود: قدمت فرش‌های ایرانی به 5 هزار سال قبل باز می‌گردد که در این زمینه استان اردبیل نیز قدمت تاریخی طولانی در فرش‌بافی دارد.

وی با بیان اینکه هنر فرش‌بافی در استان اردبیل از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، گفت:‌ اردبیل هنرمندان ماهری در زمینه فرشبافی و گلیم‌بافی دارد و فرش‌های اردبیل زبانزد خاص و عام است.

سالانه ۱۰۰ هزار مترمربع فرش در اردبیل تولید می‌شود

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت:‌ سالانه در استان اردبیل100 هزار مترمربع فرش با همت و تلاش فرشبافان استان تولید می‌شود.

عاملی افزود: ‌33 هزار نفر در استان اردبیل در هنر فرشبافی و گلیم‌بافی فعالیت می‌کنند و این هنرمندان نقش بسزایی در توسعه فرش ایرانی در سایر نقاط دنیا دارند.

وی با بیان اینکه فرش‌های استان اردبیل مشتریان خاصی در سراسر دنیا دارد، گفت:‌ این فرش‌ها علاوه بر انتقال به استان‌های همجوار به کشورهای خارجی نیز صادر می‌شوند.

11 هزار و 500 هنرمند فرش‌باف اردبیلی تحت پوشش بیمه هستند

مدیرکل تامین اجتماعی استان اردبیل گفت: در حال حاضر ‌۱۱ هزار و ۵۰۰ هنرمند فرشباف د استان اردبیل تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.

علی پنبه‌ای اظهار داشت: هنرمندان بیمه شده استان از خدمات بیمه تامین اجتماعی بهره‌مند می‌شوند و از بابت بیمه خود هیچ نگرانی نداشته باشند.

وی بیان کرد:‌ هنرمندان فرشباف اردبیلی در بافتن فرش اصیل ایرانی با معماری اسلامی مهار فوق‌العاده‌ای دارند و سازمان بیمه تامین اجتماعی به صورت همه‌جانبه از این قشر در راستای توسعه هنر ایرانی حمایت می‌کند.

بافت سالانه یک هزار و 250 متر مربع فرش توسط هنرمندان ارشق مشگین‌شهر

بخشدار ارشق گفت:‌ سالانه یک هزار و 250 مترمربع فرش با معماری ایرانی اسلامی توسط هنرمندان بخش ارشق مشگین شهر بافته می‌شود.

ظاهر نوری افزود:‌ در روستاهای ارشق تمام خانواده‌ها به هنر فرشبافی و گلیم‌بافی مشهور هستند و سالانه درآمد بسیار زیادی را از این هنر به دست می‌آورند.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی هنرمندان ارشقی بیمه است، گفت: مسئولان باید در این راستا اهتمام ویژه‌ای داشته باشند تا این هنر در بخش ارشق توسعه دوچندانی بگیرد.

صادرات فرش ارشق به کشورهای اروپایی

بخشدار ارشق گفت: فرش دستباف ارشقی علاوه بر صادر به داخل کشور به کشورهای اروپایی از جمله آلمان صادر شده و فرش بافته شده در این منطقه در کشورهای اروپایی زبانزد خاص و عام است.

نوری افزود:‌ با همت دولت تسهیلات ویژه‌ای برای هنرمندان فرشباف و گلیم‌بافی در نظر گرفته شده و هنرمندان با استفاده از این تسهیلات می‌توانند هنر استان را در زمینه قالیبافی توسعه دهند.

انتهای پیام/د

برچسب ها: اردبیل ، فرش ، ثبت ، ملی ، هنر ، معماری ، اسلامی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.