سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چمران ؛

تعامل بین شورا و مجلس سبب حل بسیاری از مشکلات پایتخت می‌شود

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در آستانه سالروز شورای‌های اسلامی شهر و روستا، گفت: تحکیم نهاد شوراها به معنای تسهیل امور مردم و ارتقا در سطح زندگی شهروندان خواهد شد.

به گزارش خبرنگار شهری باشگاه خبرنگاران به نقل از مرکز ارتباطات و بین‌الملل شورای اسلامی شهر تهران، نشست صمیمی اعضای شورای اسلامی شهر تهران با نمایندگان فراکسیون شوراها و امور داخلی مجلس در آستانه سالروز شوراها برگزار شد.

در این نشست مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران، سید محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی، محمدباقر قالیباف شهردار تهران، امیر خجسته رئیس فراکسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی، جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.

مهدی چمران در ابتدای این جلسه گفت: سالروز شورا ها یادآور فرمان تاریخی و محکم حضرت امام(ره) در رابطه با تشکیل شوراها است و ما باید هر چه بیشتر در راستای تحکیم جایگاه نهاد شوراها کوشا باشیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: بی‌شک همکاری قوای سه‌گانه به ویژه مجلس شورای اسلامی در جهت تحکیم این جایگاه به نفع شهر و شهروندان خواهد بود.

چمران اظهار داشت: شکی نیست که باید بین مجلس شورای‌اسلامی و نهاد شوراها ارتباط تنگاتنگی به وجود آید چرا که بسیاری از مشکلات شهری ما باید در مجلس شورا حل و فصل شود.

وی تصریح کرد: این ارتباط خوب در نهایت منجر به حل بسیاری از مشکلات شهروندان و شهرها خواهد شد.

چمران خاطر نشان کرد: اصلاح قانون شورا‌ها در حال حاضر در مجلس شورای‌ اسلامی در دست بررسی است و ما از نمایندگان محترم  انتظار داریم به گونه‌ای این قانون را تدوین کنند تا از مشکلات امروز شوراها کاسته شود تا در نهایت مشکلات شهر و شهروندان نیز کاهش یابید.

چمران یاد آور شد: امروز می‌بینیم به رغم تمام کاستی و نبود امکانات در شهر ها تحولات خوبی به واسطه حضور نهاد شوراها و مدیریت شهری به وقوع پیوسته از این‌رو باید هر چه بیشتر در راستای تحکیم جایگاه نهاد شوراها همت گماریم.

*همکاری بین مجلس و شورای های اسلامی باید بیشتر باشد

امیر خجسته، رئیس فراکسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی، نیز در این جلسه گفت: اگر امروزه می‌بینیم نهاد شوراها به جایگاهی رسیده که در سرنوشت شهر دخیل است مرهون زحمات مهندس چمران است.

وی در ادامه افزود: یکی از مواردی که در حوزه مدیریت شهری باید مورد توجه قرار گیرد، مدیریت یکپارچه شهری است که این هم مد نظر مجلس شورای اسلامی است و هم مد نظر شورا های اسلامی از این رو این انتظار داریم دولت به این مهم جامعه عمل بپوشاند. مدیریت یکپارچه شهر خواسته مجلس از دولت بوده است.

خجسته همچنین اظهار داشت: اگر می‌خواهیم شاهد رشد و پیشرفت شهرها در تمام عرصه‌های اجتماعی باشیم باید به این باور برسیم که کلیه امور شهر در اختیار مدیریت شهری قرار گیرد.

خجسته یاد آور شد: همکاری بین مجلس و شوراها باید بیشتر از این باشد چرا که افزایش این همکاری منجر به برکات فراوان برای شهر و شهروندان خواهد بود.

*تلاش مجلس در جهت افزایش اختیارات شوراها است/شورای اسلامی شهر تهران عملکرد قابل قبولی داشته است

حجت الاسلام ابوترابی فرد نیز در این نشست، گفت: قرآن کریم در 1400 سال پیش مدل‌های موفقی از زندگی در شهر و مدیریت  شهری را بیان کرده است به گونه‌ای که سرگذشت قوم سبا به خوبی بیان گر این امر است.
وی ادامه داد: سرزمین این قوم به واسطه اینکه در حلقه درختان بود از جمیع بلایا حفظ می‌شد و نعمات خداوند در آن سرزمین به وفور یافت می‌شد. اما به محض اینکه این قوم کفر ورزیدن و به تخریب محیط زیست خود پرداخت دچار عذاب الهی شدند و سیل ویرانگر پایان زندگانی آنان را رقم زد چرا که درختان خود را قطع کرده بودند.

ابوترابی فرد افزود: امروز هم اگر محیط زیست خود را تخریب کنیم بی‌شک دچار خسران خواهیم شد و از این رو باید نحوه زیستن در شهر و مدیریت آن اصلاح شود که این مهم بر شانه‌های شوراهای اسلامی شهر و روستا و مدیریت شهری خواهد که البته مسئولیت سنگینی هم هست. 

وی با اشاره به اهمیت جایگاه شوراها در مجلس گفت: نگاه مجلس شورای اسلامی همواره بر حمایت از شهرداری ها و شوراهای اسلامی بوده و امروز نمایندگان مجلس اصلاح قانون شوراها را یک فرصت می‌دانند و تمام تلاش خود را در جهت افزایش اختیارات شوراها به کار خواهند بست.

ابوترابی فرد اظهار داشت: بی‌شک مصایبی که امروز در کلان شهری مانند تهران وجود دارد نشات گرفته از مدیریت غیر قابل دفاع شهرهای اقماری است، بنابراین اهمیت جایگاه شوراها و مدیریت شهری به گونه‌ای که دارای اختیار باشند بیش از پیش آشکار می‌گردد.

وی خاطر نشان کرد: مدیریت شهری تهران خود به سان یک دولت است و با این جمعیت و وسعت شهر تهران باید بگوییم انصافا مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر تهران عملکرد قابل قبولی داشته است.

*بافت فرسوده مدرن در حریم تهران تهدیدی برای پایتخت است

محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران، گفت: در اهمیت شورا‌ها همین بس که فرمان تاریخی حضرت امام(ره) ، منویات رهبری و قانون اساسی به خوبی بدان اشاره داشته است، اما متاسفانه عدم شکل گیری مدیریت یکپارچه شهری موجبات بروز اشکالات شده است.

وی افزود: رویکرد وزارت کشور در اصلاحیه قانون شورا ها دولت محور است حال آن‌که ما در راستای برون سپاری امور باید به سمت ایجاد مدیریت یکپارچه شهری برویم.

سالاری اظهار داشت: در همین راستا شورای اسلامی شهر تهران تعاملات خوبی با نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی داشته که حاصل ان تشکیل کمیسیون های تخصصی بوده و یکی از این کمیسیون‌ها نیز کمیسیون معماری وشهر سازی بوده است.

رئیس کمیسیون شهر سازی و معماری شورا گفت: وجود یک چنین تعاملاتی می تواند در ارائه راهکار‌های برای برون رفت از مشکلات موثر باشد. همچنان‌که امروزه یکی از مشکلات مشترک اکثر کلان شهرها بحث حریم است که البته در کمیسیون معماری و شهر سازی مشترک با مجلس تصمیمات خوبی برای ان اتخاذ شده است.

سالاری خاطر نشان کرد: حریم شهر تهران مساحتی 10 برابر خود شهر تهران دارد اما به رغم اهمیت و فرصت‌هایی که وجود دارد امروزه شاهد هستیم مسابقه‌ای بین شوراها و شهرداری های شهرهای اقماری در حریم کلان شهر تهران برای ساخت و ساز به وجود آمده است.

وی افزود: شوراها و شهرداری‌های شهر های اقماری به تراکم فروشی روی آورده‌اند و ما عملا شاهد پیدایش بافت فرسوده نوین در حریم شهر تهران هستیم حال آنکه باید به جایگاه شوراها و شهرداری‌ها نگاه جامع‌تری شود.

سالاری تصریح کرد: امروزه کوه‌ها، رودخانه‌ها و محیط زیست تخریب می‌شود و متاسفانه این اقدامات به عنوان دستاورد این مدیران معرفی می‌شود و حال آن‌که با اقدامات شهرهای اقماری ما شاهد کاهش کیفیت زندگی در کلان شهر تهران هم هستیم. از این‌رو اهمیت ایجاد مدیریت یکپارچه شهری مشخص می‌شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا اضافه کرد: معضل بافت فرسوده، یکی دیگر از تهدید‌های اصلی تهران است و با وجود خطر زلزله باید گفت یک مشکل حاکمیتی بزرگ با وقوع زلزله رخ خواهد داد چرا که اکثر دستگاه‌های دولتی در تهران مستقر هستند.

سالاری خاطر نشان کرد: چهار هزار هکتار بافت فرسوده به واقع یک تهدید بزرگ است در حالی که مدیریت شهری در آن اختیاری ندارد.

سالاری همچنین از روند اجرای قانون دریافت حق بیمه کارگران ساختمانی انتقاد و تاکید کرد که این اقدام باعث ایجاد رکود در ساخت و ساز و حرکت به سمت ساخت و سازهای ناپایدار خواهد شد. 

سالاری عنوان کرد: اکنون کار صدور پروانه در مناطق شهرداری قفل شده است چرا که این مصوبه می‌گوید 15 درصد از کل عوارض برای بیمه کارگران اختصاص پیدا کند و دوستان می‌گویند از عوارض تغییر کاربری وعوارض بهینه که در لایحه ارزش بهینه وجود دارد هم باید حق بیمه کارگران ساختمانی گرفته شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: در حال حاضر فضای ساخت و ساز، فضای کاملا راکدی است و آمار صدور پروانه در شهرها به شدت کاهش پیدا کرده است, مجموعه شورا و شهرداری در سال گذشته مجموعه مصوباتی داشتند که در سر جمع عوارض قابل توجه است، با توجه به حق الزحمه ناظران که سازمان نظام مهندسی دریافت می‌کند، عملا توجیهی برای مردم برای گرفتن پروانه وجود ندارد.

* اصلاح قانون شورا ها باید در جهت افزایش اختیارات شورا ها باشد

علی صابری، دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران، گفت: من از نمایندگان مجلس می‌خواهم در هر طرحی که مربوط به شهر، مدیریت شهری و شوراها می‌شود از نظر تخصصی اعضای شورا نیز بهره گرفته شود.

وی ادامه داد: امروزه ترکیب اعضای شورای اسلامی شهر تهران نشان می دهد که افراد آگاه و متخصص در حوزه مدیریت شهری حضور دارند همچنان‌که وزرا، نمایندگان مجلس و استانداران در شورای اسلامی شهر تهران حضور دارند.

صابری خطاب به نمایندگان مجلس گفت: اصلاح قانون شوراها امر خوبی است اما سعی ما باید بر این باشد که اصلاح قانون در جهت افزایش اختیارات شورا باشد.

صابری تاکید کرد: این اصلاح قانون نباید به گونه ای باشد که اختیارات کاهش یابید ولی تکالیف شورا‌ها افزایش پیدا کند.

* اصلاح قانون شوراها باید با محوریت مدیریت یکپارچه انجام شود

احمد دنیا مالی، رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تهران، با اشاره به لایحه اصلاح قانون شوراها از سوی وزارت کشور گفت: لایحه درآمد‌های پایدار و نیز لایحه مدیریت شهری از سوی وزارت کشور تدوین شده و ما امیدواریم حداقل تصویب یکی از این موارد در زمان باقی مانده از مجلس نهم باشد.  

وی افزود:: البته باید در نظر داشت که هنوز نگاه به شهرداری و مدیریت شهری با نگاه به تثبیت جایگاه سازمان‌های دولتی و نیز سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها وزارت کشور است حال آن‌که اگر هر چه بیشتر در لوایح مطروحه به اختیارات شورا ها افزوده شود در حقیقت بار سنگینی از دوش دولت برداشته خواهد شد. امیدواریم شرایطی حاکم شود و این لایحه مدیریت شهری با شکل آبرومندانه‌ای تصویب شود.

وی با ابراز گلایه از عدم تحقق مدیریت یکپارچه شهری گفت: خیلی صریح بگویم امروز معمولی‌ترین امور شهر از قبیل آب ، برق و ... در اختیار شورا نیست و این در حالی است که این سازمان‌ها در شهر وجود دارند و زندگی مردم هم با این امورات گره خورده است.

دنیا مالی گفت:ما از آموزش و پرورش در خواست داشتیم که غیر از امور آموزشی سایر امورات خود را به ما واگذار کنند تا مدارس شهر وضعیت بهتری به خود گیرند اما از 4 هزار واحد آموزشی تنها 110 واحد اعلام آمادگی کردند.

* قانون 5 ساله معاینه فنی موجب افزایش آلودگی هوا شده است

رحمت الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی، با اشاره به اصل یکصد و سوم قانون اساسی، گفت: بر طبق اصل 103 قانون اساسی استانداران، فرمانداران، بخشداران و سایر مقامات کشوری که از طرف دولت تعیین می‌شوند در حدود اختیارات شوراها ملزم به رعایت تصمیمات آنها هستند. این ماده از قانون اساسی به خوبی بیانگر مدیریت یکپارچه شهری است ولی متاسفانه ساز و کار آن پیش بینی نشده به طوری‌که امروز شورای شهر، شورای شهرداری است.

حافظی اظهار داشت: امروزه شوراها و مدیریت شهری خیلی بهتر می توانند آسیب‌های شهر را بشناسند و راه حل را ارائه کنند در حالی که در بسیاری موارد اختیار ندارند.

وی افزود: در سال 88 ما شاهد روند افزایش آلودگی هوا بودیم که متاسفانه مجلس شورای اسلامی قانون معافیت خودروهای تازه تولید از معاینه فنی را از دو سال به 5 سال افزایش داد. این در حالی است که در کشور های اروپایی با بالاترین استاندارد تولید خودرو ، معاینه فنی حداکثر 2 ساله است.

حافظی گفت: امروز می‌بینیم که آلودگی هوا ناشی از ذرات معلق و ریزگردها است و امیدواریم نمایندگان عزیز مجلس به این مهم التفات داشته باشند.

رئیس کمیسیون سلامت،محیط زیست و خدمات شهری خاطر نشان کرد: در حال حاضر اکثر شهرها و منابع زیست محیطی ما به خاطر عدم به کارگیری از ظرفیت شوراها و مدیریت شهری در معرض تخریب است، اگر امروز دریاچه ارومیه خشک می‌شود به واسطه 80 هزار چاه عمیقی است که کنار آن حفر کرده‌اند حال آن‌که مدیریت شهری هیچ دخالتی در آن نداشته است.

وی ابراز امیدواری کرد که قانون هوای پاک در مجلس شورای اسلامی تصویب شود و نیز اختیارات شورا در اصلاح قانون شوراها افزایش یابد.

انتهای پیام/
برچسب ها: تعامل ، شورا ، مجلس ، سالروز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.