سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سی و سومین سیمرغ از نگاه تماشاگران جشنواره؛

گامی که باید برداشته می‌شد

تماشاگران سی و سومین جشنواره بین المللی فجر فیلم‌های جشنواره را مورد ارزیابی قرار دادند.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران؛ بعد از استقبال از اولین سانس نمایش فیلم‌های کوتاه در روز اول برگزاری بخش بین‌الملل سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر پیش‌بینی می‌شد که بخش دوم نمایش این فیلم‌ها نیز با استقبال خوبی از سوی مهمانان و شرکت‌کنندگان ایرانی و خارجی جشنواره روبه رو شود. این سانس که در جدول اکران سومین روز برگزاری جشنواره جای داده شده بود، سالن 3 پردیس سینمایی ملت را پر از جمعیت حاضران سینما دید و 8 فیلم کوتاه با نام‌های «کلیک»(اسپانیا)، «کوهستان غنی»(انگلستان و نروژ)، «حس عشق»(ایتالیا)، «تدری»(فرانسه»، «ساعتی در آرامشگاه»(برزیل)، «سفر»(تایوان)، «راه خانه»(استرالیا و چین)، «راه خانه»(چین، آمریکا، اتریش) از ساعت 18 و 30 در سالن 3 پردیس ملت روی پرده رفت. این بخش که به صورت غیررقابتی و در قالب میزگردهای بین‌المللی آثار مستند و کوتاه در جدول نمایش فیلم‌ها جای دارد، به گفته بسیاری از مهمانان جشنواره و اهالی سینما باعث بیشتر دیده شدن آثار مستند و همچنین آشنایی با سبک‌های مختلف فیلمسازی در دنیا شده است. ضمن این که جدا از بخش رقابتی فضایی را برای کارگردانان و فیلمسازان جوان فراهم می‌کند تا بتوانند فیلم‌های خود را در معرض تماشای فیلمسازان مهم و مطرح دنیا قرار دهند. همچنین نکته جالب توجه درباره این نمایش‌ها حضور دست‌اندرکاران حوزه‌های مختلف سینماست. از روزنامه‌نگاران و منتقدان گرفته تا کارگردانان سرشناس و نام‌آشنای کشورهای گوناگون.

ساعت حدود 20 است که نمایش این فیلم ها به پایان می رسد. لابی سالن های 3 و 4 سینما ملت شلوغ تر و پرازدحام تر از هر زمان دیگری است. به آنجا سری می‌زنم و نظر حاضرانی که وقت خود را به دیدن فیلم‌های کوتاه این بخش غیررقابتی اختصاص داده‌اند، می‌پرسم. 

تجربه ای که در سال‌های آینده بهبود پیدا می‌کند

یکی از این حاضران جلیل شعبانی، مدیرتولید و برنامه‌ریز سینماست. وی که آخرین فعالیتش در این حوزه به فیلم سینمایی در حال اکران «طعم شیرین خیال» برمی‌گردد، «راه خانه» از سینمای چین را فیلم خوبی دانسته و می‌گوید: روزهای ابتدایی جشنواره است و طبیعتا نمی‌توان خیلی درباره خروجی آن قضاوت کرد. اما به نظر می‌رسد بخش بین الملل در کنار بخش داخلی شور و حال بیشتری دارد هرچند که نگاه تخصصی در این بخش حاکم است. البته با همزمانی این دو بیشتر موافقم. زیرا فکر می‌کنم اهالی سینما و رسانه حداقل چند روزی را با فراغ بال بیشتر به دنبال کردن فیلم‌های جدید همکاران خود اختصاص می‌دهند. 

وی همچنین می‌افزاید: همچنین به نظرم اگر محل دیگری به عنوان محل اصلی برگزاری جشنواره در نظر گرفته شود، بهتر است. زیرا فضا و تجمع سینماگران متمرکزتر می‌شود. البته فکر می‌کنم به دلیل این که سال اول برگزاری مستقل جشنواره فیلم فجر است، باید آن را به چشم یک تجربه دید که در سال‌های آینده کیفیت بهتری هم پیدا می‌کند. 

*فیلم‌های کوتاه دیده می‌شوند

نظر تماشاگر و شرکت‌کننده دیگری را می‌پرسم. عطا مجابی کارشناس ارشد ادبیات نمایشی است. او که به سینما علاقه زیادی دارد و خود فیلمسازی هم می‌کند، معتقد است: به نظرم فیلم کوتاه به دلیل این که مهجور است، از طریق این بخش جنبی و  نمایش‌ها فرصتی برای دیده شدن پیدا می‌کند. به شرط آن که آثار این حوزه ساختار مناسبی داشته باشد و معیارهای اصولی و استاندارد یک فیلم کوتاه واقعا در آن رعایت شده باشد.

مجابی همچنین دیدگاه خود درباره استقلال بخش بین‌الملل از سینمای ایران را بیان کرده و ادامه می‌دهد: درباره تفکیک و استقلال فکر می‎کنم حالا نمی‌توان نظر خاصی داد. اما به طور کلی تصمیم و اتفاق خوبی است که در این دوره شاهدش هستیم. چراکه قبل از این دوره، بخش بین الملل با یک بخش پرهیاهو یعنی بخش داخلی خلط شده بود و به نظرم تفکیک آن باعث می شود تا نقاط قوت و ضعف آشکارتر شود و به ما راهکار می‌دهد که در بخش انتخاب آثار و سایر بخش‌ها چطور عمل کرده‌ایم و باید در ادامه چطور عمل کنیم.

*جریان‌های ارتباطی در جشنواره به نفع سینماست

لاله عالم عضو انجمن منتقدان خانه سینما که از سالن نمایش فیلم «ساختار کریستال» بیرون آمده است، ابتدا نظر خود را درباره این فیلم اینطور ارائه می کند: این فیلم از نظر بازیگری خوب است و قاب‌بندی و میزانسن‌های جذاب و زیبایی هم دارد. اما ریتم فیلم کمی کند است و از نظر مفهومی هم از ضعف‌هایی رنج می‌برد. چراکه تماشاگر در پایان سرگردان می‌ماند که فیلم در پی ارائه چه پیامی است.

وی که در این دوره از جشنواره در کارگاه‌های جن میلر هم شرکت کرده است، درباره کیفیت برگزاری آن می‌گوید: طبیعی است که هرچقدر تعداد کارگاه‌های تخصصی افزایش یابد و فیلم‌هایی از کشورهای مختلف با علاقه‌مندان سینما در کشورهای دیگر در میان گذاشته شود، به نفع سینما و به تبع جشنواره است. 

این منتقد ادامه می‌دهد: اما اگر شرایطی ایجاد می‌شد تا تعداد افراد شرکت‌کننده در کارگاه ها افزایش یابد، حجم رد و بدل شدن اطلاعات و دانسته‌ها در این جلسات افزایش می‌یافت.

عالم جداسازی بخش بین‌الملل از بخش سینمای ایران در این دوره از جشنواره فیلم فجر را مثبت ارزیابی کرده و ادامه می‌دهد: به هر حال هرچقدر ارتباط بین دست‌اندرکاران و اهالی سینما در قالب جشنواره‌ها افزایش می‌یابد، جریان سینما فعال‌تر و پویاتر می‌شود. اساسا جریان یافتن رویدادهای فرهنگی بسیار خوب است و می‌تواند به مخاطبان خاص و عام سینما کمک کند. این مجزا شدن تمرکز خود من را بر دنبال کردن فیلم‌های بخش بین‌الملل افزایش داده است. 

*انتظار برای نتایج بهتر

محمد اشراقی دانشجوی فیلمسازی انجمن سینمای جوانان ایران هم فیلم کوتاه «کلیک» را دوست دارد و علت انتخابش را جلوه‌های ویژه به کار رفته در آن بیان می‌کند. او همچنین فیلم کوتاه «ساعتی را آرامشگاه» را می‌پسندد و در پاسخ به این که چقدر دوره های قبلی جشنواره را دنبال کرده است، می‌گوید: اگرچه امکان حضور در سینمای اصلی جشنواره را در دوره‌های مختلف نداشته‌، اما معمولا سعی می‌کنم اتفاقات و اخبار مربوط به آن را دنبال و کارها را تماشا کنم. 

وی همچنین بیان می‌کند: در دو سه روز گذشته در کارگاه جان میلر شرکت کردم اما هنوز فرصت نشده تا بتوانم در سانس‌های نمایش فیلم‌ حضور داشته باشم. اما یک فیلم از سینمای ترکیه را دیدم که به نظرم فیلم خوبی بود. 

این فیلمساز جوان درباره تفکیک بخش بین‌الملل از سینمای ایران بیان می‌کند: به طور کلی تفکیک بخش بین‌الملی از داخلی رویکرد مناسب‌تری نسبت به قبل است و نتایج بهتری را می‌توان از جشنواره در سال‌های آینده انتظار داشت. البته فکر می‌کنم اگر در سال‌های آینده بستری فراهم شود تا استقبال بیشتری در سالن اصلی برگزاری جشنواره صورت بگیرد، بهتر است. 

اگرچه فرصت پرداختن به نقطه نظرات تمامی شرکت‌کنندگان جشنواره در این گزارش کوتاه وجود ندارد، اما برآیند دیدگاه‌های بررسی شده مصاحبه‌شوندگان نشان می‌دهد که صرف‌نظر هر نوع قضاوتی درباره خروجی و کیفیت برگزاری مستقل بخش بین الملل جشنواره در مقطع زمانی متفاوتی از بخش داخلی، تعریف بخش های غیررقابتی و غیررقابتی و جنبی برای این دوره به منظرو تامین ذائقه‌های مختلف مخاطبان سینما، باید سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش بین الملل را نخستین گام برای معرفی بهتر سینمای ایران در عرصه جهانی دانست. گامی که هرچقدر استوارتر برداشته شود، به تسهیل امور و برنامه‌ریزی برای برگزاری بهتر دوره‌های بعدی، تشویق و ترغیب فیلمسازان مطرح خارجی برای شرکت در مهمترین رویداد سینمایی ایران می‌انجامد. به نظر می‌رسد مدیران و مسئولان سینمایی با تصمیم بر این اتفاق و دعوت از مهمانانی که هریک چهره های شایسته و امتحان پس داده ای در سینمای شرق و غرب هستند، این گام را برداشته‌اند.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.