حجت‌الله ایوبی در نشست بین‌المللی هم‌اندیشی سینمای ایران:

به روز شدن در عرصه سینما یک ضرورت است / مرز در عالم فرهنگ و هنر وجود ندارد/ جهان به ما اعلام نیاز می‌کند

رئیس سازمان سینمایی در نشست بین‏‌المللی هم‌‏اندیشی سینمای ایران گفت: فکر می‌کنم همان طور که ما به جهان نیاز داریم، جهان هم به فرهنگ، ادبیات‏، افسانه‏‌ها و حماسه‏‌هایمان اعلام نیاز می‌‏کند.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران؛ نشست بین‏‌المللی هم‌‏اندیشی سینمای ایران با حضور چند تن از مدیران سینمایی کشورهای مختلف در سالن همایش تهران واقع در خیابان فرشته شروع شد.
 
در این جلسه حجت ‏الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، علیرضا شجاع ‏نوری و فرشته طائرپور حضور داشتند.

بعد از پخش سرود ملی و تلاوت آیاتی از قرآن کریم، شجاع ‏نوری گفت: خوشحالیم که شما را ملاقات می‏‌کنیم و امیدواریم از این به بعد هم اوقات خوبی را در پیش داشته باشیم.
 
وی افزود: تلاش بر این شده که تبادل فرهنگی بین هنرمندان کشورهای مختلف که به این جا تشریف آورده‌‏اند، برقرار شود و برنامه‏‌هایی را برای این منظور در نظر داریم. یکی از این برنامه‌‏ها در این جشنواره همین نشستی است که در خدمت شما هستیم. با توجه به تأکید حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی بر روی توسعه همکاری‏‌های بیشتر بین کشورهای مختلف و برقراری زمینه‏‌های مشترک بین کشورها در عرصه فرهنگی، این نشست به عنوان اولین گام برای توسعه سینمای کشورمان بر اساس تبادل فرهنگی بین کشورها برگزار شد.
 
وی افزود: من به عنوان تهیه‌‏کننده و بازیگر سینمای ایران و مشاور بین‏‌الملل ایوبی کمبودهای بسیاری را در زمینه‌‏های همکاری بین کشورها برای تولید مشترک را حس می‏‌کنم و فکر می‏‌کنم توانایی‏‌هایمان را باید جمع کنیم تا بتوانیم به همراه هم یک سینمای قوی داشته باشیم، چرا که دنیا، دنیای فرهنگی است و ما با فرهنگ‌‏های مختلف حرف‌‏های زیادی داریم، باید با زبان قدرتمند سینما فرهنگ‌‏های خودمان را به دنیا معرفی کنیم.
 
در ادامه حجت‏‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی ایران به با عرض خسته نباشید به همه حضار بیان کرد: برخی از شماها از مسافرت‏‌های طولانی آمده‎اید و روزهای فستیوال هم برای برگزارکنندگان و هم میهمانان پرکار و خسته کننده است و برای من دیدار با شماها باعث خشنودی و خوشحالی است.

وی افزود: نتیجه برگزاری این جلسات تازه کردن دیدارهاست و معمولاً در این جشنواره بیشتر حضور خود اهالی فرهنگ و هنر و سینماگران به چشم می‌‏خورد که به بهانه حضورشان در جشنواره‌‏ها این اتفاق می‏افتد و من فکر می‏‌کنم ما و شماها این شانس را داریم که مدیران فرهنگی کشور خودمان باشیم و اثرگذارترین روزگار در این سینما را ارائه کنیم. این جشنواره می‏‌تواند فرصت مناسبی برای هم‌‏اندیشی باشد.
 
رئیس سازمان سینمایی تصریح کرد: در عالم فرهنگ و هنر مرز وجود ندارد ولی در سیاست و مسائل مختلف مرز وجود دارد. هنر چیزی است که مرز نمی‏‌شناسد. شعرای بزرگی که کشورهای آن را ما نمایندگی می‌‏کنیم، افسانه‌‏هایی که در فرهنگ ما شکل گرفته‏‌اند. مثل اقبال لاهوری در پاکستان، حماسه ماناس در قرقیزستان، رودکی در تاجیکستان، شاهنامه، نظامی گنجوی، فارابی، سنایی، همه این‏ها یک حرف را می‌‏زنند. این‏‌ها در گذشته در نقاط مختلف دنیا نشسته بودند و حرف‏شان یکی بود، دلیلش این بود که هنر مرز نمی‌‏شناسد.

ایوبی عنوان کرد: سینما یک صنعت رسانه است؛ در این دنیایی که رقابت اصلی فقط رقابت اقتصادی و قدرت نظامی شده است؛ باید برای ارائه‌ی تصویری از خود تلاش کنیم و هر کشور دیگری که بتواند فرهنگ، ملت و تمدن خود را به بهترین و درست‏‌ترین نحو تصویر کند، آن کشور موفق‌‏تر است.

وی ادامه داد: در گذشته هم گفته‌ام در دورانی هستیم که دسترسی به اطلاعات خیلی سریع شده، در گذشته این طور نبود، اکنون تصاویر به سرعت برق منتقل می‏‌شوند. معلوم نیست بهترین و درست‌‏ترین خبرها در حال جابه‏‌جایی باشند. در این دنیا فکر می‏‌کنم در حقیقت نسبت به هم ناشناسیم، مثل خیلی‌‏ها که افغانستان را ندیده‏‌اند و فکر می‏‌کنند آن جا همیشه جنگ است ولی ایران این تصویر را نمی‏‌بیند. کشور مصر، پاکستان، لهستان و گرجستان را چقدر می‏‌شناسید؟
 
ایوبی ادامه داد: سینما یک رسانه است و می‏‌تواند بهترین تصویر از فرهنگ، تمدن و تاریخ‌‏مان را ارائه کند. ما و شما که دور این میز نشسته‌ایم 18 کشور هستیم و در یک نقطه مشترک قرار داریم. هم ما دارای فرهنگ‌‏های قوی و کهن هستیم و هم همسایه‌‏هایی با فرهنگ‏‌های غنی و کهن داریم. فکر می‌‏کنم همان طور که ما به جهان نیاز داریم، جهان هم به فرهنگ، ادبیات‏، افسانه‏‌ها و حماسه‏‌هایمان اعلام نیاز می‌‏کند.

رئیس سازمان سینمایی بیان کرد: ما اگر سینما را دوست داریم باید همکاری کنیم. برای نگهداری از سینما باید به نحو احسن همکاری‌‏هایی بین ما شکل بگیرد. اگر آمار و ارقام را در کشورهای اروپایی نگاه کنیم، آن‏ها در مقابل فیلم‌‏های هالیوودی و پرخرج قرار گرفته‌اند، یعنی سینمای آن‏ها در مقابل سینمای هالیوود در حال نابودی است. سینمای ما پرخرج هالیوودی نیست و نمی‏‌تواند باشد ولی سینمای متفاوتی از لحاظ فرهنگ، حماسه، شعر و ادبیات است؛ سینمایی که جهان تشنه اوست و یک رویکرد جدید نسبت به این سینماها وجود دارد که ایران در حال پیشرفت در دنیا است. همه این‏‌ها در حد یک هم‌‏اندیشی ساده است. ما به عنوان سیاست‏گذار، سیاست‏گذار فرهنگی هستیم و سینما هم یک دانش و هم یک فن بسیار پیچیده است.
 
وی عنوان کرد: من به عنوان رئیس سازمان سینمایی ایران به تجریبات شما نیازمند است و ما همگی به تجربیات هم نیازمند هستیم. باید بدانیم که صنعت سینمای مصر چگونه است، حمایت‏‌های دولتی در لهستان چگونه است، در مسکو چه راهکارهایی برای ارائه فیلم‌‏هایشان دارند، آذربایجان سینمایش را چطور شروع کرده و همه این‏‌ها نیاز به همکاری ما دارد. موفقیت هر کدام از ما نیازمند همه ماست.

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: اگر سینمای ایران در جشواره کن می‌‏درخشد، اگر فیلم خیلی ساده‌ی فرشته طائرپور در 30 سالن فرانسه قرار است نمایش داده شود یا اصغر فرهادی اسکار می‏‌گیرد و مجید مجیدی می‌‏درخشد؛ یعنی آن‏ها در بازار جهانی ذائقه‏‌ای را تولید می‌‏کنند که اکثراً کشورهای همسایه را حمایت می‏‌کند، در طول سال در ایران 100 فیلم بلند و هزاران فیلم کوتاه و صدها فیلم مستند و بیش از 200 تله‏‌فیلم ساخته می‏‌شود و اگر محدودیت سخت افزاری نمایش نداشته باشیم، قطعاً فیلم‏سازان ما دو سه برابر فیلم می‏‌سازند.

ایوبی افزود: من مطمئنم فیلم‏های ایرانی برای ذائقه همه شما مفید است و فیلم‏های شما در بازار ما موفق می‌‏شود. بنابراین هدف از این جلسه این است که مشکلات را با هم مطرح کنیم، مسائل‏‌مان را در میان بگذاریم و حداقل بدانیم چه مشکلاتی داریم.

وی اظهار داشت: امروز سینما رقیبان فراوانی پیدا کرده، رقیب سینماها فقط فیلم‌‏های هالیوودی نیستند، همین موبایلی که وجود دارد و وسیله خوبی است، رقیب سینما به حساب می‌آید چون از طریق آن می‏‌توان فیلم دانلود کرد. تلویزیون‏‌ها در تمام دنیا رقیب سینما هستند. من و شما باید دنبال راه حل باشیم که این نهنگ ماهی زیبای ما (سینما) را نخورد. در گفتگو با سینمای لهستان دیدم آن‏ها دست و پای تلویزیون را بسته‌‏اند که به سینما آسیب نرساند، در فرانسه و آلمان هم همین طور. در ایران این طور نیست هنوز یک راهکار درست پیدا نکردیم. می‏‌توانیم هم‌‏اندیشی کنیم و به یک راهکار درست دست پیدا کنیم.

رئیس سازمان سینمایی عنوان کرد: قاچاق سی دی بلای جان سینماست. تجربه‌‏هایی که شما در مقابل قاچاق دارید می‏‌تواند برای همه ما مفید باشد. به روز شدن در عرصه سینما یک ضرورت است. سرعت پایین تغییرات در تئاتر، نقاشی و دیگر آثار هنری فرق سینما با این عرصه‌هاست، زیرا در سینما تغییرات به سرعت برق است، مثل عبور از نگاتیو به دیجیتال. ما در سال گذشته این کار را انجام دادیم و مهندسین ما اعلام همکاری کردند و ما نیز اعلام همکاری می‏‌کنیم.

ایوبی بیان کرد: نحوه ورود به بازار جهانی را باید یاد بگیریم همه این‏ها مسائل مهمی است و باید بدانیم برای تحکیم بنیان‏‌های خانواده، برای ایجاد هویت مشترک و ... از سینما باید چگونه استفاده کنیم؛ گذشت آن زمانی که بچه‌‏های ما کتاب می‏‌خواندند ولی الان پاسخ سوال‏‌هایشان را یک جمله‌‏ای در گوگل سرچ می‏‌کنند، حوصله فیلم چند ساعته مستند را ندارند با یک کلیپ 20 ثانیه‌‏ای می‏‌خواهند پاسخ پرسش‏‌هایشان را بگیرند. این‏ها مسائلی است که در جلسه امروز می‏‌خواهیم در میان بگذاریم و پیشنهاداتی دارم که برای دور دوم گفتگوها آن‌ها را مطرح می‌‏کنم.

گفتنی است؛ در پایان بین ایران و کشورهای حاضر در این نشست تفاهم‌نامه‌ی همکاری امضاء شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار