سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یک کارشناس مسائل خاورمیانه مطرح کرد

میراث آل سعود؛ یک صفحه سیاه از یک اقدام تجاوزکارانه در منطقه

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: آن چه که از عربستان باقی خواهد ماند یک صفحه سیاه از یک اقدام تجاوزکارانه در منطقه است که می‌تواند برای آینده رژیم آل سعود یک نقطه تاریک و یک نقطه ضعف جدی به حساب بیاید.

"سیدجلال فیاضی" در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، پیرامون حمله نظامی عربستان به یمن گفت: یکی از مهمترین دلایلی که عربستان به یمن حمله کرد افول قدرت این کشور به عنوان یک قدرت منطقه‌ای است، به نحوی که ریاض احساس کرد که شاید از طریق این قدرت نمایی که در واقع یک نوع قدرت‌نمایی کاذب است می‌تواند به نوعی به جایگاهی در منطقه رسیده و بتواند خود را به عنوان یک قدرت منطقه‌ای مطرح کند.

وی افزود: عربستان در این محاسبه دچار یک اشتباه بزرگ شده است چرا که از یک سو یمن کشور فقیری است و مردم محرومی دارد از طرف دیگر آن گونه که در محاسبات عربستان آمده بود احساس ریاض این بود که با کمک ارتش بعضی از کشورهای منطقه خواهد توانست پس از مدتی بمباران هوایی حملات زمینی خود را آغاز کند در حالی که کشورهای منطقه هم با عربستان همکاری نکردند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: در نتیجه موضوع حمله زمینی عربستان به یمن منتفی شد و در نتیجه صرفا یک نوع حمله هوایی علیه غیرنظامیان اتفاق افتاد که حمله به غیرنظامیان در هیچ یک از معادلات بین‌المللی نمی‌تواند قدرت محسوب شود بنابراین عربستان در محاسبات خود در یمن اشتباه بزرگی مرتکب شده و دیر یا زود ناگزیر است به حملات خود پایان دهد و عملا بدون دستیابی به هیچ نتیجه‌ای تجاوز خودش را تمام کند.

وی تصریح کرد: طبیعی است پس از این تجاوز هوایی آن چه که برای عربستان باقی خواهد ماند یک صفحه سیاه از یک اقدام تجاوزکارانه در منطقه است که می‌تواند برای آینده رژیم آل سعود یک نقطه تاریک و یک نقطه ضعف جدی به حساب بیاید.

فیاضی با اشاره به علت عدم پذیرش عربستان توسط حوثی‌ها بیان کرد: انقلابیون یمن که در واقع مردم این کشور هستند در یک اقدام انقلابی درباره سرنوشت کشور خود تصمیم گرفتند و جنبش انصارالله و حوثی‌ها با همکاری همه اقشار مردم در مورد آینده کشور خود تصمیم گرفتند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه اظهار داشت: یکی از مهمترین دلایل برای عدم پذیرش عربستان از سوی حوثی‌ها در مذاکرات این است که ریاض در واقع در این مقطع یک تجاوزگر نظامی محسوب می‌شود و تجاوزگری که متاسفانه صدها غیرنظامی را در حملات هوایی به خاک و خون کشیده و جنایات فراموش نشدنی را در کشور همسایه خودش مرتکب شده که قطعا برای سال‌ها و دهه‌ها این نقطه سیاه و این جنایات عربستان در نزد مردم یمن باقی خواهد ماند. 

وی ادامه داد: بدیهی است که مردم یمن، نمایندگان آن‌ها، جنبش مردم و جنبش انقلابی یمن نمی‌تواند با کشوری که به کشورش تجاوز کرده پای میز مذاکره بنشیند و مذاکره با تجاوزگر می‌تواند تایید آن کشور متجاوز باشد بنابراین طبیعی است که حوثی‌ها و رزمندگان جنبش مردمی در یمن نمی‌توانند تجاوزگر را به عنوان طرف مذاکرات بپذیرند. کشوری که مردم بی‌دفاع یمن را مورد حمله قرار داده نمی‌تواند شایسته عضویت یا حتی ریاست اجلاس را داشته باشد که بخواهد مسائل را به صورت دیپلماتیک حل کند.

فیاضی با اشاره به این که عربستان با حمله به یمن دستاوردهایی را دنبال می‌کند، تصریح کرد: عربستان به دنبال قدرت منطقه‌ای و ایجاد یک حکومت متحد برای خودش در کشور یمن بود که این قطعا می‌تواند دخالت مستقیم در سرنوشت کشور همسایه محسوب شود اما عربستان از این حمله چیزی به دست نخواهد آورد و نمی‌تواند به دستاوردی برسد که قابل قبول باشد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: عمده دستاوردهای عربستان نتایج منفی از این تجاوز است، چون تجاوز و جنایات هیچ گاه برای ملت‌ها و دولت‌ها دستاورد مثبتی به همراه نداشته و تمام کشورهای تجاوزگر تاریخ به ویژه در سال‌های معاصر سرنوشت تلخی داشتند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه این جنگ به دلیل از دست دادن متحدان خود در منطقه است، تصریح کرد: عربستان به دلیل مواضعی که داشته دیگر قدرت منطقه‌ای ندارد و از این رو در پی دستیابی به این مهم است و با توجه به اینکه یک رئیس‌جمهور متحد خود را از دست داده طبیعی است که برای حمایت از هم‌پیمانش و رئیس‌جمهور مخلوع اقدام به حمله کرده اما باید بداند که سرنوشت کشورها را با تجاوز نظامی نمی‌توان تعیین کرد.

فیاضی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه حمله عربستان تاثیری بر برکناری و یا فروپاشی حوثی‌ها خواهد داشت یا خیر عنوان کرد: قطعا عربستان به دنبال نابودی جنش انصارالله و حوثی‌های یمن است ولی هیچ متجاوزی نتوانسته یک ملت و یک جنبش را نابود کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در پایان خاطرنشان کرد: این تجاوز نه تنها محبوبیت و قدرت حوثی‌ها را کم نخواهد کرد بلکه به محبوبیت آن‌ها اضافه خواهد شد و قطعا در آینده یمن نمی‌توان نقش حوثی‌ها و جنبش انصارالله را نادیده بگیرد و در هر نوع اتفاقی که در آینده رقم بخورد قطعا حوثی‌ها و جنبش انصارالله نقش اصلی را خواهند داشت و قطعا عربستان به هدف خودش در حذف حوثی‌ها از معادلات یمن دست پیدا نخواهد کرد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.