سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد؛

مراتع زیبد گناباد بزرگترین رویشگاه ریواس درخراسان رضوی

رییس اداره منابع طبیعی گناباد گفت: طرح مطالعاتی ریواس با هدف حفظ این گونه ارزشمند گیاهی در سطح هفت هزار و 130 هکتار از منطقه زیبد گناباد آغاز شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد حسین چمنی دیسفانی افزود: مجموع سطح رویشگاههای ریواس در شهرستان گناباد بالغ بر 10 هزار هکتار بوده که بزرگترین و انبوهترین رویشگاه ریواس از لحاظ سطح و پراکنش گونه در مراتع زیبد می باشد.

وی گفت : ریواس گیاهی بوته ای و پایا است که در غالب مناطق کوهستانی ایران شامل جنگلی و غیرجنگلی به ویژه در نواحی شیبدار کوهستانها و لابلای تخته سنگها به خوبی رشد می کند و بخاطر کاربردهای متنوع خوراکی و دارویی به صورت محدود در صنعت نیز کاربرد دارد.

رییس اداره منابع طبیعی گناباد افزود : خام خوری ریواس متداولترین نوع مصرف این گیاه معجزه گر است و از ساقه های آن در تهیه انواع خورشت ، کمپوت، مربا و شربت استفاده می شود همچنین ریواس دارای ویتامینهایAوCو املاح معدنی زیاد نظیر پتاسیم و کلسیم است.

گفتنی است: کسانی که به امر جمع آوری ریواس اقدام می کنند غالبا از بن گیاه ساقه آن را در آورده و سعی می کنند پیش از اینکه در اثر شرایط فیزیکی و خشکی هوا ساقه ها آب خود را از دست دهند روی آنها را با خاک یا سنگ پوشانده و سپس جمع آوری و سریعا وارد بازار فروش کنند.

انتهای پیام/س


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.