سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یادداشت/

اعتماد به مردم "فرمان رهبری و صلاح دولت"

اگر دولت در مسیر اجرای عدالت اجتماعی، شفاف‎سازی را چاشنی کار خود کرده و به مردم اعتماد کند، عبور از گردنه‎ها برایش راحت‎تر خواهد بود.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران، یارانه‎های نقدی، ارثیه‎ای از دولت قبل است که دولت یازدهم با آن دست به گریبان مانده، نه پرداخت‎ها برایش مقدور است و نه شرایطی برای حذف به یک باره یارانه بگیران. لذا حذف تدریجی یارانه‌ها را به عنوان دستور کاری از سوی مجلس در دست اجرا دارد، اما چیزی که کار را سخت می‎کند این است که چطور باید چنین تصمیمی در جامعه‎ای که اکثر مردم درگیر مسائل و مشکلات اقتصادی هستند، عملیاتی شود.

سخنگوی دولت در مورد مساله حذف برخی یارانه بگیران معتقد است که اگر این مهم با دقت انجام شده و رسانه‌ای نشود، کار راحت‌تر پیش خواهد رفت.

 ربیعی، وزیر رفاه نیز به عنوان متولی اجرای طرح عنوان می‎کند که رئیس جمهور از وی خواسته تا بی‌سروصدا حذف یارانه‌ها را شروع کند و برهمین اساس قبل از عید امسال برای چنین طرح بزرگی برنامه ریزی شده است.

اما حساسیت مسئله چنان است که انتشار اولین خبر از حذف یارانه ثروتمندان در فروردین ماه سال جاری، منجر به تفاسیر گوناگون شد. بی‌شک جلوگیری از آثار احتمالی حذف یارانه نقدی قشر مرفه خواست دولت بود و سکوت رسانه‎ای مسئولان نیز توجیهی بر این امر است. اما برخی تفاسیر، این سکوت را ترفندی انتخاباتی تلقی کرده و عنوان می‎کنند که حرکت چراغ خاموش دولت در جریان حذف یارانه بگیران متمول، نوعی فعالیت انتخاباتی است، چرا که دولتی‎ها نمی‎خواهند با بلند شدن سروصدا در سطح جامعه، آن هم در خصوص یارانه‎ها که مردم آن را حق قانونی خود می‎دانند، لطمه‎ای به سیاست‎های انتخاباتی وارد و باعث ریزش رای احتمالی آنها در انتخابات اسفندماه 94 شود. 

کالبد شکافی اینکه اینگونه تفاسیر با چه نیتی و از سوی چه کسانی مطرح می‎شود را بر عهده خوانندگان می‌گذاریم.

چیزی که مسلم است ایراداتی به نحوه اجرای طرح دولت در حذف یارانه ثروتمندان وارد است و آن اینکه چرا دولت گمان می‎کند اگر طرحی در جامعه مطرح شود، قطعا دچار چالش خواهد شد؟!

شاید شکست در طرح "انصراف اختیاری از دریافت یارانه" دولتمردان را در گام دوم آزادسازی بودجه‌ هدفمندکردن یارانه محتاط‎تر کرده است! ولی باید این واقعیت را پذیرفت که مردم داناترین دوستان دولت هستند. مروری بر اخبار و اظهارنظرهای مردم در شبکه‌های اجتماعی این امر را به اثبات می‎رساند. این روزها با گردشی کوتاه در شبکه‌های اجتماعی رضایت و حمایت مردم از طرح دولت و مجلس در حذف یارانه افراد ثروتمند را به خوبی درک می‎کنید و می‌بینید که اقشار جامعه این قدم دولت را مثبت و شایسته ارزیابی می‎کنند. 

نتیجه اینکه اگر دولت در مسیر اجرای عدالت اجتماعی، شفاف‎سازی را چاشنی کار خود کرده و به مردم اعتماد کند، عبور از چنین گردنه‎هایی برایش راحت‎تر خواهد بود. 

آنچه مسلم است ملت فهیم ایران بارها همدلی و همزبانی خود را با دولت‌ها، در عمل نشان داده‌ و اعتماد به مردم بارها در بیانات مقام معظم رهبری نیز عنوان و بر روی آن تاکید شده است و این مهم در حالی تکمیل خواهد شد که دولت مسیر بعدی بودجه آزاد شده از این طرح را برای مردم مشخص کند تا مردم به وضوح اثرات اجرای چنین طرح هایی را در جامعه لمس کنند.

یادداشت از معصومه رضاییان

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.