سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دهقانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

ما خوشحالیم که آتش‌بس در یمن صورت گرفته است

رئیس سابق مرکز مطالعات خاورمیانه و خلیج فارس گفت: ضرورت دارد که مردم یمن به دور از فشارها و دیکته خارجی با هم گفت‌وگوهایی را آغاز کنند و یک دولتی که همه در ان نقش داشته باشند تا بر مبنای پایگاه اجتماعی خود در این دولت به نقش بپردازد.

"حمیدرضا دهقانی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به آتش‌بس یمن و پایان عملیات نظامی عربستان و هم‌پیمانانش علیه این کشور، اظهار داشت: به‌نظر می‌رسد که عربستان و هم‌پیمانانش در این ائتلاف به این‌نتیجه رسیدند که این عملیات، چنان‌که از قبل پیش‌بینی می‌شد، به‌نتیجه نمی‌رسد، بنابراین پذیرفتند که آن را پایان دهند.

رئیس سابق مرکز مطالعات خاورمیانه و خلیج فارس افزود: ما خوشحالیم که این آتش‌بس پذیرفته شده ، توقف عملیات اعلام شده و مردم یمن دیگر با بمباران‌های روزهای گذشته مواجه نیستند.
 
وی تصریح کرد : خوشحال هم نیستیم، که عربستان غرق در شکست باش، هرچه زودتر باید دست از این جنگ می‌کشید تا مردم کمتر آسیب می‌دیدند.
 
دهقانی گفت: چنانکه از قبل پیش‌بینی می‌شد، بمباران هوایی جز اینکه مردم بی‌گناه را به کشتن دهد و ساختارهای یمن را که یکی از فقیرترین کشورهای عربی و جهان است، را نابود کند، کار دیگری را نمی‌توانست انجام دهد.
 
رئیس سابق مرکز مطالعات خاورمیانه و خلیج فارس ادامه داد: این بمباران‌ها نه می‌توانست منصورهادی را برگرداند و نه می‌توانست انصار‌الله را متوقف کند، بنابراین عربستانی‌‌ها به این‌نتیجه رسیدند که آتش بس را بپذیرند.
 
دهقانی با بیان اینکه پیروز این درگیری‌ها مردم یمن هستند، گفت: بازگشت منصور هادی بسیار بسیار ضعیف است.

وی با اشاره به آینده یمن اظهار داشت: ضرورت دارد که مردم یمن به دور از فشارها و دیکته خارجی با هم گفتگوهایی را آغاز کنند و یک دولتی که همه گروه‌ها ودیدگاه‌ها در ان نقش داشته باشند، به جز تروریست‌ها بتوانندحضور پیدا کنند و هر کدام بر مبنای پایگاه اجتماعی خود در این دولت به نقش بپردازد.
 
دهقانی با اشاره به نقش موثر کشورمان در این آتش بس گفت: ایران از آنجایی که برایش بسیار مهم بود، که این بمباران‌ها متوقف شود، مردم بی‌گناه نجات یابند و زیرساخـت‌های یمن منهدم نشوند، از اول، پیگیر این موضوع بود که این عملیات غیرمشروع پایان پذیرد و تلاشهای متعددی را انجام داد.
 
رئیس سابق مرکز مطالعات خاورمیانه و خلیج فارس تأکید کرد: به هرحال تصورمان این است که یمن و عربستان همسایه هستند و نبایستی این اقدام می‌شد و هرچه زودتر باید کار تجاوزکارانه خود را متوقف می‌کردند.
 
دهقانی گفت: امروز خوشحالیم که این اقدام متوقف شده و این موضوع همچون درس‌هایی که در گذشته همه کشورهایی که به دیگر همسایگانشان تجاوز کردند و سرانجام جز شکست برای آنها نداشت، می‌توانند نتیجه خوبی برای عربستان و سایر کشورهای عربی خلیج فارس باشد که در این ائتلاف شرکت کردند.
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: تجاوز نظامی جز شکست برای آنها نتیجه‌ای ندارد و امیدواریم در آینده این درس عبرتی باشد که این گونه اقدامات تکرار نشود.

شایان ذکر است، کشورهای عضو ائتلاف عربی به سرکردگی سعودی پایان عملیات تجاوز عربستان به یمن را اعلام کردند. این کشورها مدعی شدند که با توجه به تحقق اهداف عملیات طوفان قاطعیت علیه یمن، پایان این عملیات را اعلام می‌کنند.

چندی پیش حسین امیرعبدالهیان معاون عربی و آفریقایی وزیر خارجه کشورمان گفته بود که خوشبین هستیم طی ساعات آینده آتش‌بس در یمن برقرار شود.

عربستان از بامداد ششم فروردین، پس از شکست تمام طرح‌ها و سیاست‌هایش در یمن و به بهانه بازگرداندن مشروعیت عبدربه منصور هادی رئیس جمهور فراری یمن به ریاض، به گزینه نظامی روی آورد و مناطق مختلف یمن را آماج حملات هوایی خود قرار داد، برخی کشورهایی که از نظر اقتصادی به کمک‌های عربستان نیازمند هستند، با عربستان در تجاوزات آشکار به یمن همراه شده‌ بودند. بحرین، قطر، کویت، امارات، مغرب، سودان، اردن و مصر از جمله کشورهایی هستند که در جنگ علیه یمن به عربستان پیوسته‌اند.

عربستان در این مدت از سلاح‌های ممنوعه و غیرقانونی در سطح بین الملل علیه مردم یمن استفاده کرد و ضمن قربانی کردن صدها شهروند یمنی، بسیاری از زیرساختهای این کشور را نیز تخریب کرد.

انتهای پیام/
برچسب ها: یمن ، عربستان ، حمیدرضا ، دهقانی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.