یک کارشناس سیاست خارجی گفت: کویت به صورت نظامی وارد عمل نشده، اما با اهرم دیپلماسی و آزادی نسبی پارلمانی قادر است از داخل و خارج خود را در برابر سیاست‌های خارجی نامتوازن همسایگان و غربی‌ها مصون دارد.

احمد دستمالچی کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران در مورد موضع کویت نسبت به اتفاقات اخیر منطقه و علت تمایل این کشور برای همکاری با جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: کویت در طول حیات خود کشوری کوچک بوده و برای مصون ماندن از جریانات داخلی و خارجی سعی بر ایجاد توازن و تعادل در سیاست خارجی خود داشته‌ است.

وی افزود: این کشور دارای ساختار پارلمانی بوده و بیش از کشورهای دیگر منطقه در فضای آزاد حرکت می‌کند که این پویایی سیاست خارجی، باعث تقدم کویت شده‌ است.

این کارشناس سیاست خارجی ادامه داد: هم مرز بودن کویت با عربستان و عراق و  فشار سیاسی و امنیتی این دو کشور باعث اتخاذ سیاستی از سوی کویت شده تا کشورهای منطقه به خصوص عراق و عربستان به اهداف خود نرسند.

دستمالچی با اشاره به موضع کویت بیان داشت: کویت در این بحران‌های سنگین منطقه از طرفی سعی بر تسهیل روابط خود با جمهوری اسلامی ایران برای مصون ماندن از تندبادهای منطقه دارد و از طرفی موضع خود نسبت به عربستان را در حالت توازن نگه داشته‌است.

وی افزود: باید توجه داشت که جمعیت شیعیان در کویت نسبتا بالا بوده و نیروهای سنی اغلب رویکرد روشنفکرانه دارند.

این کارشناس سیاست خارجی در پایان خاطر نشان کرد: منطقه غرب آسیا شاهد شکوفایی اسلامی و خیزش مسلمانان بوده و در این میان طبیعی است که کویت به صورت نظامی وارد عمل نشده، اما با اهرم دیپلماسی و آزادی نسبی پارلمانی قادر است از داخل و خارج، خود را در برابر سیاست‌های خارجی نامتوازن همسایگان و غربی‌ها مصون دارد.

گفتنی است؛ وزیر امور خارجه کویت هفته گذشته، طی سخنرانی در همایش اطلاع رسانی عربی با اشاره به همکاری منطقه‌ای جهت مبارزه با تروریسم، تعامل مشترک با جمهوری اسلامی ایران را در این زمینه خواستار شد.
 
انتهای پیام/

 

برچسب ها: کویت ، دستمالچی ، عربستان ، عراق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار