سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یزد؛

ثبت جهانی یزد، ثبت فرهنگ و اصالت

ثبت جهانی یک شهر معرفی مهم آن دیار برای جهانیان بوده ودرواقع فراتر از ثبت یک یا چند اثر باارزش است، چراکه همراه با کالبد آن، مردم و فرهنگ آن شهر نیز ثبت و به جهانیان عرضه می‌گردد.

مجتبی فرهمند مدیر پایگاه پژوهشی شهر تاریخی یزد،در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران یزدگفت:پرونده ثبت جهانی یزد در آوریل 2016 به یونسکو ارسال خواهد شد.

فرهمند درمورد اقدامات لازم برای تکمیل پرونده گفت: معرفی و بازپیرایی ارزش‌ های فرهنگی، شهری و اجتماعی، حفاظت از بافت تاریخی، حیات اجتماعی، مدیریت تغییر از جمله اهداف ساماندهی بافت و تکمیل پرونده آن برای ثبت جهانی است.

مدیر پایگاه پژوهشی شهر تاریخی یزد گفت:  یزد حافظ معماری ایرانی است و حضور مردم بومی و حاکم بودن فرهنگ بومی یزد در این محدوده، بهترین موضوع و آیتم برای ثبت جهانی بافت تاریخی یزد است و تاریخ، اصالت و روند شکل گیری نیز از موارد بسیار مهم در ثبت جهانی آن است.

فرهمند با اشاره به اینکه ارسال پرونده بافت تاریخی یزدبه یونسکو برای سال 2016رسما تایید شده و فعالیت در این زمینه آغاز شده است گفت: موسسه کراتر فرانسه در ضمینه تکمیل پرونده ثبت جهانی برای ارسال به یونسکو با میراث فرهنگی همکاری میکند.

همچنین محمد مهدی شرافت، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در نخستین کارگروه ثبت جهانی بافت تاریخی یزدگفت: به دلیل رقابت سنگین آثار برجسته تاریخی در کشور، رقابت میان استانها بسیار سنگین است، و در سفر رئیس سازمان میراث فرهنگی به استان یزد، تکمیل و ارسال پرونده بافت تاریخی برای ثبت جهانی به یونسکو رسما تایید شده وقرار است پرونده ۱۱۰ هکتار از بافت ۷۵۰ هکتاری یزد به یونسکو ارسال شود که امیدواریم با اقدامات انجام شده، این اثر بسیار مهم و گنجینه ارزشمند گذشتگان به ثبت جهانی برسد و آثار مادی و معنوی بسیاری برای آن به دنبال داشته باشد.

شرافت خاطرنشان کرد: این ۱۱۰ هکتار شامل ۸۰ هکتار بافت دوره ایلخانی در محدوده برج و باروی یزد و ۳۰ هکتار هسته مرکزی و بازار تاریخی یزد است.

بافت تاریخی شهر یزد با مساحتی در حدود 800 هکتار گسترده ترین و اصولی ترین بافت تاریخ ایران است که به عنوان دومین بافت خشتی دنیا و دست نخورده ترین بافت تاریخی کشور به شماره 15000 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

انتهای پیام/س
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
مهرداد
۱۵:۱۹ ۱۸ تير ۱۳۹۶
بم نخستین شهر ثبت جهانی ایران در سازمان یونسکو است