سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زاکانی در گردهمایی بزرگ دانشجویان و نخبگان:

موضوع هسته‌ای نباید دستخوش درگیری‌های سیاسی درون کشور شود

نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: موضوع هسته‌ای نباید دستخوش درگیری‌های سیاسی درون کشور شود و باید از یک نگاه بالاتر به موضوع نگاه کنیم.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های باشگاه خبرنگاران؛ علیرضا زاکانی نماینده مجلس شورای اسلامی در گردهمایی بزرگ دانشجویان و نخبگان به منظور تبیین متن بیانیه مطبوعاتی لوزان که عصر امروز (19 فروردین) در لانه جاسوسی برگزار شد، پیرامون مذاکرات ایران با شش قدرت جهانی گفت: موضوع هسته‌ای نباید دستخوش درگیری‌های سیاسی درون کشور شود و باید از یک نگاه بالاتر به موضوع نگاه کنیم.

وی در ادامه اظهاراتش افزود: امروز جریان مستضعفین بر محور برگرفته از انقلاب اسلامی در دور برد و پیروزی است و دشمنان ما در مسیر اضمهلال قرار گرفته‌اند باید از هر مؤلفه قدرتی جهت تمدن‌سازی استفاده نماییم.

زاکانی با اشاره به این مطلب که در متن بیانیه مطبوعاتی لوزان 15 نکته مثبت برای ایران وجود دارد، گفت: خود بیانیه برای ما دستاورد نیست بلکه آغاز این مسیر از سال 82 برای ما دستاورد بزرگ است.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بی‌بدیل توصیف کردن نقش مقام معظم رهبری در طول 11 سال گذشته و در جریان مذاکرات هسته‌ای ابراز کرد: این نقش همواره در هر برهه‌ای از زمان گشاینده بن‌بست‌ها بوده است و با عنایت و حمایت رهبر معظم انقلاب امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که مخاطبان ما قدرت‌های درجه یک جهانی هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با مهم برشمردن نقش دیپلماسی ایران اسلامی در تعیین چارچوب مذاکرات گفت: تعیین چارچوب‌های مذاکره در دوران آقای جلیلی بسیار خوب تبیین می‌شد و امروز هم این مسئله به خوبی رعایت شده است و همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند، مذاکرات فقط حول مسائل هسته‌ای انجام خواهد شد.

زاکانی در ادامه افزود: با تدبیر انجام شده امروز در شرایطی قرار گرفته‌ایم که اگر بر اساس چارچوب‌ها هر توافقی حاصل شود، حتماً به نفع ما خواهد بود.

نماینده مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: بر اساس بیانیه لوزان و در اِشِلی کوچک، کشور ما از حق داشتن آب سنگین برخوردار شده است و با دقت و زکاوت مذاکره کنندگان و نیز جدیت نمایندگان مجلس در استیفای حقوق ملت، می‌توانیم در موضعی قرار بگیریم که جنبه این حق برای ملت ما محفوظ بماند.

وی در ادامه اظهارات خود به نتایج مثبت مذاکره ایران با کشورهای 1+5 پرداخت و در همین باره گفت: باز شدن دست دروغین دشمنان، معلوم شدن صداقت ایران و شکسته شدن اجماع دولت‌های ظالمانه جهانی این امکان را به ما داد تا انقلاب اسلامی خود را توسعه بدهیم، چرا که اصل قدرت ما قدرت نرم است و باید بدانیم که مؤلفه‌های قدرت ما، متن ملت‌ها هستند.

زاکانی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به این که ما باید در کنار مذاکرات هسته‌ای به یک مصونیت درونی دست پیدا کنیم، گفت: باید با بصیرت دشمنی دشمنان خود را بازشناسایی کنیم چرا که دشمنی آن‌ها برای ما ثابت شده است.

نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهارات خود پیرامون نوع و چگونگی مداخله مجلس در مذاکرات هسته‌ای افزود: مجلس باید به موضوع مذاکرات ورود پیدا کند به جز در یک مورد و آن هم زمانی که مصوبه شورای عالی امنیت ملی همراه با تصویب مقام معظم رهبری در میان باشد که در این صورت حق ورود به مذاکرات را نداریم.

وی گفت: دولت حتماً باید قبل از حصول توافق دولت باید به هر آنچه که مجلس تصویب می‌کند پایبند باشد و امیدواریم که مجلس ابعاد مختلف مذاکرات را به کمک حقوقدانان دنبال نماید.

زاکانی با تأکید بر این که حول مذاکرات هسته‌ای نباید صرفاً بخش خالی لیوان را ببینیم گفت:‌ مقام معظم رهبری همواره تأکید کردند که نقد باید منصفانه باشد.

نماینده مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهارات خود بیان داشت: یکی از نقاط منفی که در تیم مذاکره کننده وجود دارد نوع نگاهی است که به طرف غربی دارند و این نگاه بر اساس یک پیش فرض است و آن هم این که باید دَم کدخدا را دید که این موضوع با اصل نظام ما منافات دارد.

وی افزود: آقای ظریف بارها اعلام کرده‌اند که آمریکا قابل اعتماد نیست و مدام اهل شیطنت است و بسیار خوب است که چنین بصیرتی در مقام زبان ایجاد شده است.

زاکانی با اشاره به این که در متن بیانیه مطبوعاتی لوزان آنچه که دادیم بیشتر از آن چیزی است که ستاندیم، گفت: تعهدات ما در قبال طرف غربی شفاف، معلوم و مشخص و در عین حال تعهدات کشورهای 1+5 کلی بدون زمان و مبهم است.

نماینده مجلس شورای اسلامی در همین باره عنوان کرد: طرف غربی برای راستی آزمایی ما از روشی استفاده کرده که خود یک عامل است و آن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است، در حالی که ما برای راستی آزمایی طرف مقابل از روش مناسبی استفاده نکرده‌ایم که اگر به فرض کشورهای غربی به تعهدات خود عمل نکردند بتوانیم در مسیر خود برگشت‌پذیری را لحاظ کنیم.

وی افزود: گام‌های برداشته شده از سوی ما متوازن و همگام با تعهداتی که دیگران داده‌اند، نبوده است که باید این مسیر اصلاح شود.

زاکانی در بخش دیگری از اظهارات خود ابراز کرد: در نوع ملغا شدن تحریم‌ها ابهاماتی وجود دارد و در عین حال برای آن نیز چارچوب‌های متعددی لحاظ شده است و این مسئله با اظهارات دوستان در وزارت خارجه که می‌گویند تحریم‌ها از همان روز اول توافق لغو خواهد شد، منافات دارد.

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: این که دولت تصور کند هر نوع توافقی که با طرف غربی انجام دهد، مجلس آن را خواهد پذیرفت به نوعی دور زدن مجلس است.

وی با ذکر این مطلب که ما نباید در خصوص مذاکرات و نوع پرداخت به آن، اجماع داخلی کشور را بشکنیم، گفت: رویکرد ما نسبت به مذاکرات هسته‌ای نه باید دیو و دلبری باشد و نه به صورتی باشد که با دوقطبی کردن جامعه باعث پررنگ کردن نقش انتخاباتی عده‌ای گردد. باید از تیم مذاکره کننده نقد منصفانه داشته باشیم و در عین حمایت، نقدها و مطالبات خود را بیان نماییم.
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.