سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز؛

مصرف خُرفه و تسکین دردهای میگرنی

استادیار گروه باغبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز گفت: ضِماد خُرفه بر روی پیشانی سبب از میان رفتن سردرد و دردهای میگرنی می‌شود.

سعیده علیزاده در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: قسمت‌های هوایی خُرفه یعنی برگ، ساقه و دانه‌های آن ارزش دارویی دارند.

وی تصریح کرد: فراموش نکنید ارزش غذایی این سبزی به مراتب بیشتر از بعضی سبزیجات معمول است بنابراین، توصیه به تازه‌خوری برگ‌های این سبزی با ماست یا اضافه کردن چند گرم از آن به سالاد مناسب است.

علیزاده ادامه داد: از جوشانده این گیاه که آب آن گرفته شده است در معالجه اسهال و برای رفع سرفه، تسکین دردهای سینه و سوزش مجرای ادرار و مثانه و رفع حرارت رحم و سوزش آن استفاده می‌شود.

استادیار گروه باغبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز یادآور شد: مصرف خوراکی «خُرفه» به عنوان سبزی خام و یا پخته همراه با پیاز و روغن برای تقویت روده‌ها، قطع اسهال و تب استفاده می‌شود و مصرف خام برگ و ساقه آن به صورت سالاد و همراه با سرکه برای درد کلیه مفید است.

وی افزود: این گیاه در مصرف داخلی قطع کننده و بند آورنده خون‌ریزی است و همچنین عصاره ساقه و برگ آن برای درمان بیماری‌های کبدی مفید است.

علیزاده تاکید کرد: جویدن برگ آن به مقدار کم، کُندی دندان را رفع می‌کند (که از خوردن میوه ترش و یا علت دیگری ایجاد شده باشد) و زیاد جویدن آن کُندی دندان ایجاد می‌کند.
انتهای پیام/ز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.